Vart fan tog vätskan vägen?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
tog ut hojen förra veckan och har kört max 10 mil. märkte här om dagen att hydraulkopplingen tog dåligt, precis som förra året då de var luft i systemet. men när jag stannar till och kollar så är det totalt rent i vätskebehållaren, inte en droppe kvar.

ikväll så fick jag äntligen tid att felsöka lite, ett vanligt fel är tydligen att slavcylindern börjar läcka. så jag fyller på vätska till markeringen och pumpar på kopplingen som en galning i 10-15 minuter utan att nivån sjunker ett dugg.

hoppas på att ja får tid att provköra lite i morgon, men man kan ju tycka att det bör läcka oavsett om motorn är igång eller inte.

vad fan händer här? någon som har liknande erfarenheter?
handlar om en superduke 990.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bromsvätska försvinner troligen in i motorn å blandar sig me oljan...
Fick de på en av mina Ktm hojar... Va packningarn i kopplings cylindern...
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
att det har läckt har jag ju redan konstaterat, men vart det läckt är ju okänt eftersom att jag kört när det pumpats ut. men min stora fundering är ju varför det läckte när jag körde men inget idag då jag pumpade med motorn avstängd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Därför att du har luft i kretsen... slavcylinder läcker. Bara att riva!
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Samma på" yama xjr 1300"min bara byta packningar i slav cylinder. Varken dyrt eller särskilt svårt
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Därför att du har luft i kretsen... slavcylinder läcker. Bara att riva!

misstänker att du inte läst hela inlägget jag började med.

frågan är inte vart det kan tänkas läcka, det är garanterat slavcylindern då det är ett extremt vanligt problem på dessa cyklar.
min fråga är snarare: har ni någonsin varit med om detta fenomen? alltså det läckte igår men inte idag.

jag har varit med om detta en gång tidigare på en Mitsubishi lancer då morsan hämtar mig på arlanda 20 mil hemifrån och när vi startar bilen så låter det som att någon vänder en hink med vatten upp och ner framför bilen. vi går ut och kollar och kylarvattnet har på något sätt tagit sig ut ur motorn och ner på marken.
motorn går upp i temp varpå vi får tag på en dunk vatten och fyller på (kylsystemet var helt tomt) och kör vidare. körde med bilen i två år efter att det hände utan minsta problem :va
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
På med tänkarhatten så löser det sig

Om jag förstår dig rätt så försvinner bromsvätska utan att det syns något uppenbart läckage?
Nu har jag ingen som heslt vana vid just KTM men det som följer nedan är rätt allmängiltigt.

Då lär det väl vara dags för Sherlock Holmes metoden.

Tillgång till ritningar, sprängskisser och liknande underlättar felsökning väldigt mycket som om du inte har så försök få tag något sådant om det går.

Om det diffar mellan köra och inte köra kan väl kanske leda en till att tro att det kan vara värmeberoende? Olika spel någonstans pga. tempskillnad där det finns vätska.
Sen är det väl så att osynlig vätskeförlust bara kan ske på ett par få, kanske t.o.m bara på ett ställe som någon var inne på ovanför i tråden.

Alltså om det inte finns något synligt läckage på vägen från huvudcylinder ner till slavcylinder så är det väl rimligt att anta vätskan lämnar systemet någonstans inne i eller direkt efter slavcylindern.

Att jag skriver på "på vägen från huvudcylinder ner till" beror på att du kan ha men det borde rimligen synas på ngt sätt trots allt, ett pyttelitet sprayläckage på slangen. Ovanlig men sånt har hänt. Så för sakens skull om du inte gjort det, kolla slangen hela vägen.

Så om du eliminerar allt annat så det som återstår hur osannolikt det än verkar bör rimligen vara orsaken eller i det här fallet stället där vätskan försvinner.

Lycka till och berätta gärna hur det går.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
var snäll och skriv inget om du inte har något vettigt att tillföra tråden.

Jag tror att han menar att pga av luften blev det inte tillräckligt högt tryck i systemet för att orsaka märkbart läckage.

Jag tycker att du inte är så trevlig mot dina forumvänner.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Med risk att få på skallen...
Att du fyller på vätska och pumpar som en tok ger ju ingenting. Vätskenivån minskar ju inte om du inte luftar nere vid slavcylindern. Om behållaren var helt tom så har du säkert luft där uppe i pumpen också. Luften komprimeras utan att lamellerna påverkas. Luften komprimeras så ingen mer vätska trycks in i motorn.

Om motorn är igång eller inte spelar ingen roll. Inte heller om du åker omkring utan att kunna frikoppla. Pumpa och komprimera luft hur mycket du vill.

Så svaret är att lite av den gamla vätskan försvann in i motorn där packningen läcker. Den nya vätskan är kvar ovanför pumpens luftbubbla. Vätskan i slangen rör sig kanske lite ner mot den nedre luftbubblan men den kommer ingen vart.

Plocka bort slavcylindern och titta hur det ser ut. Vad händer när du pumpar?
Testa att hålla emot på kolven.
Lufta.
Ser du att det läcker då?
Byt packning/packbox.
Lufta.
Kör.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
var snäll och skriv inget om du inte har något vettigt att tillföra tråden.

Läs och försök förstå det andra skriver innan du själv gör bort dig i tråden.

Du har luft i systemet pga läckage. Därför får du inget tryck och ingen obruten vätskebana mellan huvud- och slavcylinder. Det innebär vidare att reservoaren kan vara full, medan slavcylindern är tom.

För att åtgärda detta måste du lufta slavcylindern, dvs först renovera eller byta den då tärningarna med stor sannolikhet gett upp.

Det är precis samma system som med hydrauliska bromsar.

Om du inte förstår så basal teknik och dessutom vägrar ta till dig råd så är det nog klokast att lämna in hojen på verkstad och sedan byta till en japansk hoj, för det kommer att komma fler utmaningar för dig med denna.

Hade du bott i närheten hade jag kunnat handleda dig i reparationen men som du förstår så tycker jag nog att du får klara dig själv.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Läs och försök förstå det andra skriver innan du själv gör bort dig i tråden.

Du har luft i systemet pga läckage. Därför får du inget tryck och ingen obruten vätskebana mellan huvud- och slavcylinder. Det innebär vidare att reservoaren kan vara full, medan slavcylindern är tom.

För att åtgärda detta måste du lufta slavcylindern, dvs först renovera eller byta den då tärningarna med stor sannolikhet gett upp.

Det är precis samma system som med hydrauliska bromsar.

Om du inte förstår så basal teknik och dessutom vägrar ta till dig råd så är det nog klokast att lämna in hojen på verkstad och sedan byta till en japansk hoj, för det kommer att komma fler utmaningar för dig med denna.

Hade du bott i närheten hade jag kunnat handleda dig i reparationen men som du förstår så tycker jag nog att du får klara dig själv.
Eftersom naturen avskyr tomrum så...helt klart så får han in luft. Konstigt vore det väl annars? Skiten skulle implodera! ????
Luft är en relativt given konsekvens av läckage men TS har lite höna & ägg problem och verkar så fixerad vid att han inte "kan se" något läckage att det blir lite konstigt.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Din slavcylinder är trasig.
Skruva lös två m8 skruvar och titta bakom så kommer du hitta oljan.

Köp inte orginal utan en oberon eller liknande.

Övervägde att inte skriva för att du verkar ha lite taskig attityd.
Men lycka till!
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Läs och försök förstå det andra skriver innan du själv gör bort dig i tråden.

Du har luft i systemet pga läckage. Därför får du inget tryck och ingen obruten vätskebana mellan huvud- och slavcylinder. Det innebär vidare att reservoaren kan vara full, medan slavcylindern är tom.

För att åtgärda detta måste du lufta slavcylindern, dvs först renovera eller byta den då tärningarna med stor sannolikhet gett upp.

Det är precis samma system som med hydrauliska bromsar.

Om du inte förstår så basal teknik och dessutom vägrar ta till dig råd så är det nog klokast att lämna in hojen på verkstad och sedan byta till en japansk hoj, för det kommer att komma fler utmaningar för dig med denna.

Hade du bott i närheten hade jag kunnat handleda dig i reparationen men som du förstår så tycker jag nog att du får klara dig själv.

får be lite om ursäkt, jag har tydligen missat att skriva att jag såklart luftat systemet efter påfyllning och är 101% säker på att det inte finns någon luft i systemet.

funderat lite på expansion pga värme också, men tycker att det bör läcka ändå när det finns lite tryck i systemet. men ska varmköra i morgon så får vi se.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
på ktm enduro hojar får man trycka i broms vätskan från slavcylinderns luftnings nippel är nästan omöjligt att få ur luften om man fyller upp ifrån
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att lufta är ibland jäkligt svårt. Vissa system kräver som nämnts påfyllning UNDERIFRÅN, andra kräver att man lyfter och lutar hojen åt något håll, att den får hänga i viss vinkel över natten osv...

Det har hänt många gånger att man verkligen trott att systemet är helt luftfritt men nog fasen gömde det sig en luftbubbla på något strategiskt ställe.

Känns det som luft - ÄR det luft.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Med risk att få på pälsen så kan det vara värt att nämna att du inte ska ha bromsvätska (DOT4/DOT5.1) i kopplingen, som det är på många andra hojar. Du ska enbart använda specifik hydraulvätska för ändamålet. Det brukar väl rekommenderas att man använder Magura eller Motorex.

Nu har du säkert koll på detta, men om någon använt fel sort tidigare kan det vara en bidragande faktor till att sakerna inte lirar för tillfället.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Asså nu blir jag galen, var nyss ute och körde en sväng på 20 minuter inne stan, full patte med dyngvarm motor. pumpade som en galning i varje trafikljus samt under färd. stannar till då och då samt när jag parkerar hemma igen. vätskenivån är exakt densamma som när jag startade :3freak
tror ju knappast att det spelar roll men har även stått och pumpat med påfyllningslocket av.
Vad fan händer? :S

yes jag vet det ska vara mineralolja i systemet på denna hoj.
Sitter en nippel på huvudcylindern där det brukar sitta bubblor så det är otroligt lätt att lufta.
bytte all vätska förra sommaren utan problem genom att enbart fylla på ovanifrån.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top