Köpråd hjälm

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Hur funkar ventilationen på dom Hjälmar som har det? Tycker det verkar mest vara "Plast dekorationer" av dess olika slag.

Det är väl bland de svåraste......att välja Hjälm. Många faktorer skall falla på plats! Vikt/Passform/Synfält/Ventilation/ljudmässigt........mm.

Har sneglat lite på en Shoei Gt Air........ Men jag ska prova och titta på fler Hjälmar.......
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur funkar ventilationen på dom Hjälmar som har det? Tycker det verkar mest vara "Plast dekorationer" av dess olika slag.

Det är väl bland de svåraste......att välja Hjälm. Många faktorer skall falla på plats! Vikt/Passform/Synfält/Ventilation/ljudmässigt........mm.

Har sneglat lite på en Shoei Gt Air........ Men jag ska prova och titta på fler Hjälmar.......

Om Shoei passar är chansen stor att Schuberth passar också. Ventilationen på en bra hjälm fungerar bra, det finns givetvis hjälmar med bättre och sämre ventilation. Jag hade Shoei Neotec förut, jag gillade den men Schuberthen (C3 Pro) är vassare i allt.

Jag kommer att köpa Schuberth nästa gång också.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Har fastnat lite för Arai QV Pro, är det någon som har erfarenhet av den?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När man läser sidan med hjälmar sorterade från smala till runda så hamnar Schubert bland de smala ! Den hjälm de flesta anser tyst blir detta av det enkla skälet att den klämmer över öronen, dvs tätar över öronen. Även KBC gör detta. Men vill man har en hjälm som sätter huvudet i ett skruvstäd ? Ja vi är alla olika !

Att hjälmen klämmer över öronen är inte det som gör den till tystast.
Dels är det en fråga om hur hjälmen är utformad som avgör hur mycket turbulens det skapas runt hjälmen och vart den hamnar.
Men det som enligt min egen erfarenhet har störst inverkan är hur tätt den sluter runt halsen. Det mesta av ljudet i hjälmen kommer från turbulens kring halsöppningen. En tätare halsöppning gör att mindre ljud kommer in där. Lyckas man utforma hjälmen så att det skapas lite mindre turbilens där så är det mindre ljud som kan ta sig in.

Det är anledningen till att Schuberth är tysta.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur funkar ventilationen på dom Hjälmar som har det? Tycker det verkar mest vara "Plast dekorationer" av dess olika slag.

Det är väl bland de svåraste......att välja Hjälm. Många faktorer skall falla på plats! Vikt/Passform/Synfält/Ventilation/ljudmässigt........mm.

Har sneglat lite på en Shoei Gt Air........ Men jag ska prova och titta på fler Hjälmar.......

Det varierar mellan olika fabrikat.
Min förra hjälm var en Shoei och den var ventilationen relativt klen i.
Min nuvarande hjälm. En schuberth C3 har så bra ventilation att jag är tvungen att stänga till den när jag kör i landsvägsfart om det inte är rejält varmt.
Men dom gör också lite av ett nummer av att dom har just bra ventilation. Dom anger till och med hur många liter i minuten som hjälmen ventilerar i landsvägsfart om jag inte missminner mig.

Fullt öppen ventilation så håller den luften frisk nästan ner till stillastående. Med stängd ventilation så håller den en basventilation som är fullt tillräcklig i hastigheter över 50.
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Det varierar mellan olika fabrikat.

Det kan jag tänka mig! :rolleyes:

Välja hjälm är inte det lättaste.......--Nu står ju mässan inför dörren! Och det lär väl finnas där en hel del att känna/prova/titta på.......:yoparty:yoparty
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att hjälmen klämmer över öronen är inte det som gör den till tystast.
Dels är det en fråga om hur hjälmen är utformad som avgör hur mycket turbulens det skapas runt hjälmen och vart den hamnar.
Men det som enligt min egen erfarenhet har störst inverkan är hur tätt den sluter runt halsen. Det mesta av ljudet i hjälmen kommer från turbulens kring halsöppningen. En tätare halsöppning gör att mindre ljud kommer in där. Lyckas man utforma hjälmen så att det skapas lite mindre turbilens där så är det mindre ljud som kan ta sig in.

Det är anledningen till att Schuberth är tysta.

Så är det. Flip up-hjälmar är generellt också mycket högljuddare än de med fast front. Hojens aerodynamik kombinerat med ens egen kropp påverkar också väldigt mycket.

Det varierar mellan olika fabrikat.
Min förra hjälm var en Shoei och den var ventilationen relativt klen i.
Min nuvarande hjälm. En schuberth C3 har så bra ventilation att jag är tvungen att stänga till den när jag kör i landsvägsfart om det inte är rejält varmt.
Men dom gör också lite av ett nummer av att dom har just bra ventilation. Dom anger till och med hur många liter i minuten som hjälmen ventilerar i landsvägsfart om jag inte missminner mig.

Fullt öppen ventilation så håller den luften frisk nästan ner till stillastående. Med stängd ventilation så håller den en basventilation som är fullt tillräcklig i hastigheter över 50.

Min gamla flip up Shoei (som förvisso var jäkligt gammal) hade ventilation ungefär som du beskriver. Min nya Shoei NXR har dock så bra ventilation att jag inte behöver öppna visiret alls i stadstrafik och precis som din Schuberth brukar jag stänga ventilationen på landsväg. Samtidigt är den MYCKET tystare än min gamla hjälm. Win-win alltså.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är faktiskt så att ”flip-up”-hjälmar är TYSTARE än vanliga integral, iom att de kan göras tätare runt halsen...

Schuberth C3 var länge den absolut tystaste hjälmen på marknaden, tystare än Schuberths motsvarande integralhjälm. :)


Buy quality, cry once
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Har en Mattsvart Neotec II med pinlock, ska vara bland de tystaste om man ska tro på det man läser. Har inte testat så många andra utöver billiga så kan inte ge en direkt jämförelse. I vilket fall så vill du köra med touringproppar i 70+ och racingproppar 100+. Jag är nog lite ljudkänslig så inget blir tyst i min mening :3freak

Sitter väldigt bra på huvudet, ganska tätt kring halsen men det hjälper att ha hög krage i 100+. Kan vara lite jobbigt att få framdelen att fastna, likaså så får man ta i ganska mycket för att få ner visiret över gummikanten, men det blir tätt också.

Skulle vilja testa Shubert C3 Pro...
 

Maxmax

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Jag har ingen, bara min vän
Det är bäst om du går till en butik och försöker hjälpa hjälmar från olika tillverkare. Hjälmen måste vara bekväm.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top