Läcker bensin som ett såll! Cbr1000 -87

Gaffan

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2014
Ort
Skepplanda
Hoj
Honda CBR1000f -87 Suzuki Dr 650s -92
Tjena!

Min hoj läcker bensin som ett såll när den har stått still i bara 2-3 veckor, ju längre desto mer läcker den. Nu när den stått under vintern så läcker den som om slangen gått av typ.

Är en gammal CBR 1000 -87:a. oftast så tätnar den efter ett tag, men känner att det är ohållbart mycket läckage nu.

Någon som har tips om vad det kan vara? Det ser ut som om förgasarna flödar över, har tätat skålarna extra, kollat efter skit och känt på flottör nålarna, allt verkar bra men inget hjälper...

Vad kan torka ut så det börjar läcka?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Antingen är det flottörerna som kärvar på axlarna eller så är det flottörnålarna som inte tätar mot sätet. Har du rivit ner förgasarna?
Soppakranen och slangarna är uteslutet antar jag. Ser du varifrån det läcker? Tänkte att det kan vara anslutningen på förgasarna. Torr, hård och sprucken slang.
 

Gaffan

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2014
Ort
Skepplanda
Hoj
Honda CBR1000f -87 Suzuki Dr 650s -92
läcker vid pumptryck när motorn är igång, inte när kranen endast är på.
Har rivit förgasarna 2-3 ggr och kollat nålar mm, när man lyfter flottörerna å tätar så kan man blåsa sig blå i ansiktet.. det är det som stör, dom tätar fint då men monterar man dom så vägrar dom i början för att sedan sakta täta bättre för var dag.. sen när den stått 2-3 veckor så börjas det igen :va

Det läcker från förgasarna, droppar från botten av dom men inte från skruven, känns som om det kommer högre upp runt förgasarna. Borde det inte bara antingen räser läcka eller vara tätt? hur kan det bli bättre när det används? finns det något som kan svälla och täta bättre i förgasarna?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om flottörhuset läcker så sjunker flottören och nålventilen öppnar. Har du bytt oringarna/packningarna till flottörhusen? Rengjort ytorna?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
http://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/50540b34f870021c54bed4af/carburetor-component

T-kopplingen till soppaslangen, nr 10 på sprängskissen, är tätad med oringar. Där kan det läcka.
Om du ändå ska riva av förgasarna igen kan du sätta upp dom i bänken och fylla på lite soppa i slangarna mellan förgasare 1-2 och 3-4.
Sen kan du tömma flottörhusen och skruva loss alla, fästa alla flottörerna med gummisnodd eller liknande så ventilen står i läget där den ska täta. Fyll på med soppa via soppaslangarna. Läcker det då?

Fast går det verkligen inte att se var det läcker om du plockar bort tank och lite plast och sadel?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kolla att flottörventilerna löper lätt i sina hål. Men det lutar åt att det är ventilerna som har tröttnat. Har du tittat på gummidelen med lupp?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Men det förklarar inte varför den slutar läcka efter ett tag. Soppan som läcker in i flottörer stannar kvar där.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
hej

har precis samma problem på min twin från 96. För tredje året i rad så droppade det ordentligt när jag tog ut den första gången och bara när motorn var igång. Efter att ha kört den några mil så har det avtagit. Och nu tredje gången som jag kört med den så verkar det ha slutat helt. Tänker titta på detta när jag tar bort tanken o kollar ventilspelet senare i år. Tyckte det såg ut som om det läckte vid packningen vid flottörhuset
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
hade samma problem på min gpz900 -87för några år sen .det droppade väldigt mycket på våren då jag tog ut hojen.Det var soppaförbindelsen emella de 4 förgasarna troligen o-ringar som läckte.Det slutade också efter ett tag
leffe
 

Gaffan

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2014
Ort
Skepplanda
Hoj
Honda CBR1000f -87 Suzuki Dr 650s -92
Nu har jag startat motorcykeln med kranen på i ca 30sekunder på tomgång, kanske var 3e- 5e dag..
Nu är härket tätt igen och funkar fint. inte en droppe läcker! Så något har ju göttat till sig i bensinen och tätat igen. När det läckte kom soppan ur de där rören som det ska läcka ur om man välter eller flödar över..

Jaja, NÅGOT måste ju iaf lagas.. så här kan man ju inte ha det. :gnissla
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top