Suzuki GSX-R1000 eller Yamaha YZF-R1?

Status
Ej öppen för fler svar.

Kalle77

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
_
Hoj
_
Hej,

Tog mitt körkort förra året men det var så sent på säsongen att jag valde att inte köpa en motorcykel men nu när det går mot ljusare tider och jag ser vägarbetarna sopa bort gruset efter vintern är det dags att köpa en. Står och trampar mellan Suzuki GSX-R1000 och Yamaha YFZ-R1, båda av 2017 års modell.

Jag vet att det är jag själv som ska avgöra vilken jag ska köpa genom att provköra, och det tänker jag göra också, men det vore intressant att läsa vilken ni hade köpt och varför? Om majoriteten väljer den ena så måste det bero på något positivt, eller hur?

Åsikter om att jag tog mitt körkort förra året och därför ska köpa en motorcykel med mindre effekt eller att jag ska köpa en begnad som min första eller liknande kan ni hålla för er själva, tack.

Mvh
Kalle
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Är väldigt svårt att ha någon bra input om nya gixxern då nog väldigt få har kört den. Det är både kul och lite chansning att köpa första nya modellen då det alltid brukar finnas någon barnsjukdom.

R1 är det nog fler som kan säga något om och antagligen ganska positiva saker då jag inte hört mkt negativt om den. Crossplain-motorn ska vara väldigt trevlig och ge bra effekt tidigt i registret.

Tidigare så har alltid Yamaha varit ett snäpp bättre än Suzuki när det kommer inpassning på kåpor osv men ´gixxern har länge haft en skottsäker motor.

Personligen skulle jag välja gixxern för att den är ny och min första 1000cc var en gixxer samt att jag älskar insugsljudet från Suzuki.

Om du ända ska köpa en ny så varför inte även prova nya fireblade?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om jag skulle köpa en ny 1000cc så hade jag valt R1 eller ZX10R.

Men det finns bara en ny motorcykel som jag kan tänka mig att lägga så mycket pengar på. Nämligen H2

Köp den du tycker hjärtat klappar för. Du blir kommer bli nöjd
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Om du gillar bli skrämd så som bara en radfyra kan skrämma en så välja gixxern, den verkar oxå kunna varva bra mycket högre än innan vad jag förstått.

Om du gillar hojar med en klassisk ducati liknande(916-1198) sittställning å med brutalt ljud välj R1an.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade valt gsx-r1000. Det är den hojen jag gillat bäst av alla jag testat. Rymlig och bra, en motor som var väldigt trevlig, kändes riktigt mysig att svänga med. Dock så har jag inte kört just r1, men den är inte lika trevlig att sitta på som gixxern för mig.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag hade valt gsx-r1000. Det är den hojen jag gillat bäst av alla jag testat. Rymlig och bra, en motor som var väldigt trevlig, kändes riktigt mysig att svänga med. Dock så har jag inte kört just r1, men den är inte lika trevlig att sitta på som gixxern för mig.

Har du hunnit testa 2017 gixxern redan?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Vänta på tester på gixxern. Borde komma ut lite fler inom kort. De bänktester jag sett så är den betydligt effektstarkare genom hela registret samt topp över R1 samt zx10r -17.
De nämner den som en ny version av K5an som smällde alla på fingrarna motormässigt när den kom ut.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
R1 är det nog fler som kan säga något om och antagligen ganska positiva saker då jag inte hört mkt negativt om den. Crossplain-motorn ska vara väldigt trevlig och ge bra effekt tidigt i registret.

Det gäller nog främst den första generationen crossplane, den nya har den värsta effektpuckeln jag sett den här sidan 90-talet!

F.ö. skulle jag också välja gixxern. Känns som att det är den nya K5:an. Första japan-hojen på länge som gett mig habegär på riktigt! Synd bara att yen-kursen är så dålig, då ingen av japanerna står sig särskilt väl prismässigt mot Aprilia och BMW...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag massraderade även det som inte behövde sägas.

Sportbike bannade även troligen för att Kalle77 var ett konto bakom VPN = syftet är skumt.

Stänger även tråden för vidare kommentarer.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top