Helljusåkare, hur tänker ni egentligen?

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Inte fan vet jag, det där var ju flera dagar sedan.
Only to make myself understandable. I speak and write swedish but technical language is not so good yet. If someone cant understand my text, it is his/hers loss. I guess i missed this part on forums rules where it says that only acceptable language is swedish.


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om vi bortser från helljus i helljustråden så tror jag att dessa felbeteenden är här för att stanna. Folk har ingen koll, folk är nonchalanta och folk tar efter andra. Att ligga i vänsterfil trots att det finns tre tomma filer till höger är inte ovanligt. Sen om det är olagligt spelar ju ingen roll.
Essingeleden är min gata. Det är kul att se de som kommer från tranebergsbron och då ligger i den snabba innerfilen men så fort det blir tillåtet så byter de till ytterfilen där det tar stopp. Innerfilen flyter i hygglig fart.
Samma sak med belysning fram och bak. Spelar ingen roll. Dimljus är ju så himla tufft också. Har jag fel? Jag har läst om pojkar som blivit tillsagda om att de inte får ha parkeringsljus i extralysena eller blåa dimljus fram. Det måste vara väldigt sällsynt.

En annan sak man kan hetsa upp sig över är detta med placering vid höger- och vänstersväng. Funkar inte. Folk blockerar ofta bägge filerna för att de ska svänga. Bakomvarande kommer inte förbi utan måste vänta. Det blir rött. Ni vet hur man placerar bilen väl? En del tror att de kör långtradare och ligger nära mittlinjen och så svänger de höger! Man kan svänga höger utan att gå ut till vänster.
Köra på gult och sedan hamna mitt i korsningen så det blir stopp även för de som får grönt är en klassiker. Då får den vattenkylda tutan jobba.
Kör man hoj är detta inget problem. På med helljuset och kör förbi :D
:banana:banana:banana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Only to make myself understandable. I speak and write swedish but technical language is not so good yet. If someone cant understand my text, it is his/hers loss. I guess i missed this part on forums rules where it says that only acceptable language is swedish.


Sent from my SM-G935F using Tapatalk

•Inlägg ska helst vara på svenska. I speciella fall går det bra med engelska, norska och danska.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?249128

Det här måste alltså vara ett speciellt fall....
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om vi bortser från helljus i helljustråden så tror jag att dessa felbeteenden är här för att stanna. Folk har ingen koll, folk är nonchalanta och folk tar efter andra. Att ligga i vänsterfil trots att det finns tre tomma filer till höger är inte ovanligt. Sen om det är olagligt spelar ju ingen roll.
Essingeleden är min gata. Det är kul att se de som kommer från tranebergsbron och då ligger i den snabba innerfilen men så fort det blir tillåtet så byter de till ytterfilen där det tar stopp. Innerfilen flyter i hygglig fart.
Samma sak med belysning fram och bak. Spelar ingen roll. Dimljus är ju så himla tufft också. Har jag fel? Jag har läst om pojkar som blivit tillsagda om att de inte får ha parkeringsljus i extralysena eller blåa dimljus fram. Det måste vara väldigt sällsynt.

En annan sak man kan hetsa upp sig över är detta med placering vid höger- och vänstersväng. Funkar inte. Folk blockerar ofta bägge filerna för att de ska svänga. Bakomvarande kommer inte förbi utan måste vänta. Det blir rött. Ni vet hur man placerar bilen väl? En del tror att de kör långtradare och ligger nära mittlinjen och så svänger de höger! Man kan svänga höger utan att gå ut till vänster.
Köra på gult och sedan hamna mitt i korsningen så det blir stopp även för de som får grönt är en klassiker. Då får den vattenkylda tutan jobba.
Kör man hoj är detta inget problem. På med helljuset och kör förbi :D
:banana:banana:banana

Så jävla klockren beskrivning...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja det är påhittade siffror eftersom det inte finns en enda oberoende undersökning som kan styrka att det finns några som helst trafiksäkerhetsfrämjande effekter av konstant helljus.



Allt om MC 2008 "Se till att du syns".


Resultatet måste tolkas som att helljus på dagtid, använt med omdöme, förbättrar din synlighet utan att någon annan trafikants säkerhet äventyras (lite sura miner kan man dock förvänta sig men i det fallet får nog ändamålet anses helga medlen).
Nu blev förslaget mig veterligen aldrig förverkligat. Ett problem är naturligtvis gränsdragningen mellan när det skulle vara tillåtet och inte tillåtet att köra med ständigt helljus. I Sverige är det för övrigt inte ens lagligt, dock finns ingen straffpåföljd.

http://www.alltommc.se/se-till-att-du-syns/

Undersökningen man hänvisar till är från 2001 och är TØIs rapport 521/2001, av Alf Gla

Resultatene viste at det ikke var noen forskjell verken for synsskarphet eller kontrastfølsomhet mellom de tre lysbetingelsene (avslått, nærlys, fjernlys). Dette tyder på at fjernlys på motorsykler under vanlige dagslysforhold ikke gir blendingseffekter som reduserer møtende føreres synsprestasjoner.

http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_521_2001/index.html
(Går att läsa på engelska också, om det är lättare)

Undersökningen använder endast 7 försökspersoner, vilket möjligen kan kritiseras som ett litet underlag.
Vidare så påpekar undersökningen att effekten av annan uppmärksamhetshöjande utrustning som varselväst eller flou-hjälm kan minska eller falla bort helt tack vare att det mer intensiva helljusets helt enkelt "släcker ner" dessa reflekterande eller fluoriserande ytor genom sin större styrka.


I samma veva ungefär hade Aftonbladet en liten artikel med rubriken:
"Olagligt och trafiksäkert?"
Kompisen B kör mc ungefär 1 000 mil om året. Han är väl medveten om sin skyldighet att synas i trafiken. I dagsljus kör han alltid med helljus. Det är trafiksäkert men olagligt, säger han. Straffet? Tja, det är som att gå mot rött: förbjudet, men det blir ingen straffpåföljd.


Själv kör jag mc ungefär lika mycket som B och har prövat hans metod vid några tillfällen. Och det verkar faktiskt som om helljuset gör att man tar större hänsyn till mig. Jag märks mer i trafiken.

Är motorcykelns helljus irriterande för andra trafikanter?

http://www.aftonbladet.se/bil/article10297416.ab

Absolut ingen "vetenskaplig undersökning" men det som var intressant var läsarnas reaktioner på artikeln:
http://www.aftonbladet.se/bil/article10297430.ab

Inte mycket negativt där inte.


Faktum är att för lite drygt 10 år sedan så spånade det dåvarande Vägverket kring möjligheten att göra helljuskörning dagtid för motorcykel till ett lagkrav!

Bland annat kan det bli krav på att köra med helljus och att ha registreringsskylt även fram på motorcykeln

Helljus på dagen är ett sätt att göra motorcyklarna lättare att upptäcka, och ska inte behöva blända andra bilister.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=918084

Nå, så blev det inte - och den andra "trafiksäkerhetsdetaljen" med nummerskylt fram realiserades inte heller.

Annat tragiskt som ekot rapporterade om i samma inslag 2006:

Även de moderna mitträckena som upplevs som farliga av många motorcyklister kan komma att delvis byggas om.

Ja, där har vi något som heller inte blev av. Ca 70 motorcyklister har strukit med mot först Vägverkets, och sedermera Trafikverkets dödsräcken sedan år 2000.


...så det finns myggor och kameler att uppröra sig över när det gäller MC-säkerhet.

Vi väljer själva vilka strider som är värda att ta.
Jag kämpar hellre mot dödsräcken än att jag propagerar för tvingande helljuskörning dagtid för motorcyklar.
Det är helt enkelt otillständigt att Bilistverket tar av våra marginaler och ger dem till redan skyddade bilister.

Men jag tvekar inte att själv använda helljus dagtid när jag anser att det passar.
Jag kan inte komma på en enda enskild åtgärd som så enkelt och billigt ökar mina chanser i trafiken; by the flick of a switch.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skulle man inte isåfall kunna köra en vanligt hel/halvljuslykta med blinkande extraljus vid sidan av? Har man bara en godkänd belysning så borde man väl inte kunna få böter för den blinkande biten om den ändå räknas som "ingen belysning". Man kan ju inte få böter för något som inte finns där, eller? :D Skämt åsidor, seriös undran. Skulle ju kunna vara ett alternativ för de som vill öka sin synlighet utan att störa eller bryta mot lagen... Dock har jag aldrig sett några blinkande framljus så jag vet inte, det kanske stör ännu mer om det kommer farande en jävla strobelampa på vägarna... :va

Nja. Det måste vara fast sken för att räknas som belysning.
Däremot är det så att det är ganska hårt reglerat vad man får och inte får ha tillsammans med halvvljus.
du får exempelvis inte ha något tillsammans med halvvljuset som är starkare än positionsljus med 5w glödlampa. Dimljus tillsammans med halvvljus är exempelvis olagligt eftersom dom är starkare än 5w.
Huruvida man kan ha en blinkande lampa som är max motsvarar 5w glödljus skall jag låta vara osagt men det finns ju en viss risk att det kan tas som blinkers. I synnerhet om man har två och en lampa gått sönder.
Det är också mycket troligt att det är olagligt men jag vågar inte svära på det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Allt om MC 2008 "Se till att du syns".




http://www.alltommc.se/se-till-att-du-syns/

Undersökningen man hänvisar till är från 2001 och är TØIs rapport 521/2001, av Alf Gla



http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_521_2001/index.html
(Går att läsa på engelska också, om det är lättare)

Undersökningen använder endast 7 försökspersoner, vilket möjligen kan kritiseras som ett litet underlag.
Vidare så påpekar undersökningen att effekten av annan uppmärksamhetshöjande utrustning som varselväst eller flou-hjälm kan minska eller falla bort helt tack vare att det mer intensiva helljusets helt enkelt "släcker ner" dessa reflekterande eller fluoriserande ytor genom sin större styrka.


I samma veva ungefär hade Aftonbladet en liten artikel med rubriken:
"Olagligt och trafiksäkert?"


http://www.aftonbladet.se/bil/article10297416.ab

Absolut ingen "vetenskaplig undersökning" men det som var intressant var läsarnas reaktioner på artikeln:
http://www.aftonbladet.se/bil/article10297430.ab

Inte mycket negativt där inte.


Faktum är att för lite drygt 10 år sedan så spånade det dåvarande Vägverket kring möjligheten att göra helljuskörning dagtid för motorcykel till ett lagkrav!




http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=918084

Nå, så blev det inte - och den andra "trafiksäkerhetsdetaljen" med nummerskylt fram realiserades inte heller.

Annat tragiskt som ekot rapporterade om i samma inslag 2006:



Ja, där har vi något som heller inte blev av. Ca 70 motorcyklister har strukit med mot först Vägverkets, och sedermera Trafikverkets dödsräcken sedan år 2000.


...så det finns myggor och kameler att uppröra sig över när det gäller MC-säkerhet.

Vi väljer själva vilka strider som är värda att ta.
Jag kämpar hellre mot dödsräcken än att jag propagerar för tvingande helljuskörning dagtid för motorcyklar.
Det är helt enkelt otillständigt att Bilistverket tar av våra marginaler och ger dem till redan skyddade bilister.

Men jag tvekar inte att själv använda helljus dagtid när jag anser att det passar.
Jag kan inte komma på en enda enskild åtgärd som så enkelt och billigt ökar mina chanser i trafiken; by the flick of a switch.

7 individer? Det är så långt från statistiskt säkerställt att man kan kalla det trams.

Min personliga erfarenhet när jag för några år sedan mer som regel än undantag råkade ut för att folk började göra omkörningar vid möten så att jag tvingades göra undanmanövrar på hojen och då tänkte att "Vad i helvete? Jag får testa det där med att köra med helljus för att se om det funkar..." var att det gjorde absolut ingen som helst skillnad för mängden idiotomkörningar rakt framför mig på hojen.
Sedan dess så har fenomenet upphört igen, helt utan att jag varesig bytt hoj, skyddsutrustning eller hjälm. Eftersom att helljus inte gjorde någon som helst skillnad heller så kör jag fortfarande med enbart halvljus i dagsljus.
Frekvensen med mötesomkörningar där jag tvingades att göra åtgärder för att inte bli kylarprydnad var några i veckan. Och under följande år sedan dess har det hänt kanske en halv gång.

Och ja, jag vet att jag hänger mig åt anekdotisk bevisföring här, men en samplingspool på 7 är inte bättre. :hihi
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Så du återgick till att bara köra på halvljus för att inte störa idioterna som kör om fast de möter en tvåhjuling.
Nu finns det ju idioter som kör om fast de möter en bil, buss eller lastbil också så problemet är nog inte synligheten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så du återgick till att bara köra på halvljus för att inte störa idioterna som kör om fast de möter en tvåhjuling.
Nu finns det ju idioter som kör om fast de möter en bil, buss eller lastbil också så problemet är nog inte synligheten.
nej, jag återgick till halvljus för att det inte gjorde någon för mig positiv skillnad alls, och det är negativt för många andra.
Varför skulle jag fortsätta köra med helljus på om det inte löser problemet?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Allt om MC 2008 "Se till att du syns".




http://www.alltommc.se/se-till-att-du-syns/

Undersökningen man hänvisar till är från 2001 och är TØIs rapport 521/2001, av Alf Gla



http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_521_2001/index.html
(Går att läsa på engelska också, om det är lättare)

Undersökningen använder endast 7 försökspersoner, vilket möjligen kan kritiseras som ett litet underlag.
Vidare så påpekar undersökningen att effekten av annan uppmärksamhetshöjande utrustning som varselväst eller flou-hjälm kan minska eller falla bort helt tack vare att det mer intensiva helljusets helt enkelt "släcker ner" dessa reflekterande eller fluoriserande ytor genom sin större styrka.


I samma veva ungefär hade Aftonbladet en liten artikel med rubriken:
"Olagligt och trafiksäkert?"


http://www.aftonbladet.se/bil/article10297416.ab

Absolut ingen "vetenskaplig undersökning" men det som var intressant var läsarnas reaktioner på artikeln:
http://www.aftonbladet.se/bil/article10297430.ab

Inte mycket negativt där inte.


Faktum är att för lite drygt 10 år sedan så spånade det dåvarande Vägverket kring möjligheten att göra helljuskörning dagtid för motorcykel till ett lagkrav!




http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=918084

Nå, så blev det inte - och den andra "trafiksäkerhetsdetaljen" med nummerskylt fram realiserades inte heller.

Annat tragiskt som ekot rapporterade om i samma inslag 2006:



Ja, där har vi något som heller inte blev av. Ca 70 motorcyklister har strukit med mot först Vägverkets, och sedermera Trafikverkets dödsräcken sedan år 2000.


...så det finns myggor och kameler att uppröra sig över när det gäller MC-säkerhet.

Vi väljer själva vilka strider som är värda att ta.
Jag kämpar hellre mot dödsräcken än att jag propagerar för tvingande helljuskörning dagtid för motorcyklar.
Det är helt enkelt otillständigt att Bilistverket tar av våra marginaler och ger dem till redan skyddade bilister.

Men jag tvekar inte att själv använda helljus dagtid när jag anser att det passar.
Jag kan inte komma på en enda enskild åtgärd som så enkelt och billigt ökar mina chanser i trafiken; by the flick of a switch.

Nu vet jag inte hur du tänker.

Jag säger att det inte finns några oberoende undersökningar som visar på några som helst trafiksäkerhetshöjande effekter av helljusanvändning dagtid för motorcyklar och du hänvisar till en undersökning med ett mycket begränsat antal personer som inte alls tittar på det uten istället tittar på om det under kontrollerade förhållanden kan konstateras någon bländningsrisk.

Dvs det finns en undersökning gjord med ett ytterst begränsat antal försökspersoner som drar slutsatsen att bländningsrisken är mycket liten men dom tittar inte alls på om det finns några trafiksäkerhetshöjande effekter.

Så med andra ord har ditt svar inget att göra med mitt påstående.

Jag skulle också säga att deras slutsats är felaktig eftersom dom gör försök i kontrollerade förhållanden och trafik är inte kontrollerade förhållanden.
Jag märker i alla fall väldigt fort om jag råkat trycka på helljuset på hojen utan att själv upptäcka det. Jag får rätt omgående en massa helljusblink från mötande så nog fan finns det en risk att det är bländande.
Nu har i och för sig VFR:en rätt bra helljus med sina två dedikerade helljusstrålkastare men i alla fall.

Beroende på vilken hoj man har och hur lyset är inställt samt exakt hur trafiksituationen ser ut så kan helljus från en motorcykel helt klart vara bländande även i dagsljus.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skönt att vi har dig som kan tänka åt oss andra. Så slipper vi tänka själva. Det är inte första gången du förklarar för oss andra hur allt skall gå till och att vi skall "fundera över körstil och körförmåga".

Hurra för dig! *ironi*

Eller hur.

Det är ingen enda i tråden som gett riktigt hållbara argument för att helljusanvändning dagtid faktiskt hjälper.
Det finns heller inte en enda seriös undersökning som styrker något sådant.
Det enda som någon lyckats fiska fram är en liten undersökning med ett löjeväckande litet testunderlag som dragit slutsatsen att bländningsrisken är liten.
Dvs det finns ingen seriös undersökning som kollar på hur stor bländningsrisken är eller vad den innebär för omgivande trafikanter eller för den förare som själv använder helljus dagtid.

Kort sagt. Det har inte framkommit något som styrker att det skulle öka trafiksäkerheten och det har inte framkommit något konkret som säger att det inte orsakar större risker för omgivningen.

När jag sen inte blivit övertygad trots frånvaron av argument så hänfaller du till att försöka förlöjliga istället.
det är en rätt klen argumentationsteknik skulle jag säga.

För övrigt har jag inte någonstans berättat hur det ska gå till.
Jag har sagt att om du upplever att riskerna är så stora för dig när du är ute och kör att du känner dig tvingad att använda helljus för att du tror att det hjälper så borde du fundera över om det är så att din körstil orsakar onödigt stora risker.

Jag vet ju ingenting om hur du faktiskt kör. Jag säger bara att om du upplever att du utsätter dig för så stora risker så är det något som kanske är värt att fundera över.

för att förtydliga. Det jag säger är att du faktiskt SKA tänka själv. Om du någonstans tolkat det jag skrivit som att du inte ska tänka själv så undrar jag nästan hur det är ställt med läsförståelsen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
@Ulvhamne
Jag läser trafiken och omgivningen hela tiden. Gäller det t ex motortrafikled eller en fil åt varje håll, vägren 70-90 km dvs vägar där många omkörningar sker, det är lite trafik, åker ensam på hoj och möter två bilar där den bakomvarande går ut lite, kanske även slår på blinkers. Ja då går jag ut i vägrenen om det finns plats eller så ligger jag kvar i mitten och... blinkar med helljuset och håller in knappen till ljustutan. När jag går ut till höger för att överleva beror på avståndet.
Att beskriva trafiksituationer i tråden är svårt. Att få någon att ge med sig är omöjligt. Med det är många som läser här utan att skriva så jag försöker. :)
Mitt helljusanvändande dagtid handlar om något hundratal meter eller sekunder i vissa situationer. Inte att ligga och lysa i folks backspeglar. I bland även när jag tänker börja en omkörning. Sen kör jag sällan mer än 30+ numera. Gillar körkortet och livet.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Helljus på dagen är ett sätt att göra motorcyklarna lättare att upptäcka, och ska inte behöva blända andra bilister.
Det låter ju precis som ett korrekt inställt halvljus faktiskt :tummenupp

Jag vidhåller, lär folk att se oss istället för att åka runt och bländas och göra oss ännu mer opopulära. Tittar man inte så kommer man aldrig någonsin se, oavsett hur det lyser. Det märks så tydligt på cykeln, lång fin gång och cykelbana, skymning, jag har bra lyse, och inte fan reagerar mötande fotgängare, trots att jag har sett dom länge, och haft "ögonkontakt", dom skriker i överraskning när jag passerar ändå :huvet Samma sak med motorcyklar, fast det är sällan man är så nära då, och man ser/hör inte folks reaktioner på samma sätt.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Jag tror att synligheten halvljus/helljus och bländningsfaktorn därefter är ganska olika beroende på hoj.

Jag märker nästan omgående om jag kör med hel eller halvljus på daytonan:

halvljus = folk kör ut från korsningar, svänger vänster framför mig, gör omkörningar med hela bilen i mitt körfält osv. med mycket mindre marginal än när jag har helljuset på.

helljus = händer nästan aldrig att någon blinkar tillbaka med helljus dagtid.

Såklart kör man ju inte med helljuset på konstant i skymning/tunnlar/mulet(sådär regnmörkt mulet)
då blir det ju som vanligt, på av på av på av på av ...

Trots detta helljus får man aldrig tro att det löser problemen med synlighet men det är iaf.
en "hjälp" om man med halvljus verkar tas för en moped.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu vet jag inte hur du tänker.

Jag säger att det inte finns några oberoende undersökningar som visar på några som helst trafiksäkerhetshöjande effekter av helljusanvändning dagtid för motorcyklar och du hänvisar till en undersökning med ett mycket begränsat antal personer som inte alls tittar på det uten istället tittar på om det under kontrollerade förhållanden kan konstateras någon bländningsrisk.

Dvs det finns en undersökning gjord med ett ytterst begränsat antal försökspersoner som drar slutsatsen att bländningsrisken är mycket liten men dom tittar inte alls på om det finns några trafiksäkerhetshöjande effekter.

Så med andra ord har ditt svar inget att göra med mitt påstående.

Jag skulle också säga att deras slutsats är felaktig eftersom dom gör försök i kontrollerade förhållanden och trafik är inte kontrollerade förhållanden.
Jag märker i alla fall väldigt fort om jag råkat trycka på helljuset på hojen utan att själv upptäcka det. Jag får rätt omgående en massa helljusblink från mötande så nog fan finns det en risk att det är bländande.
Nu har i och för sig VFR:en rätt bra helljus med sina två dedikerade helljusstrålkastare men i alla fall.

Beroende på vilken hoj man har och hur lyset är inställt samt exakt hur trafiksituationen ser ut så kan helljus från en motorcykel helt klart vara bländande även i dagsljus.

Nej, länken var mer en passning åt påståendena att man skulle bli blind direCt när man möter ett fordon med påslaget helljus och automatiskt styra in i det och dödskrascha.

Att helljus under dagtid/vissa förhållanden skulle främja säkerhet på MC är ett antagande som av vissa ses som självklart och av andra med skepsis.


TÖI igen, denna gång Per Ulleberg 2003

Tänt halvljus tycks bidra till ökad synlighet och verkar olycksreducerande för
kollisionsolyckor. Dessutom är det närliggande att tro att ytterligare åtgärder
(fluorescerande plagg, bruk av extra ljus eller helljus på dagtid) för att öka
motorcyklars synlighet vill förstärka den olycksreducerande effekten. Emellertid
behövs mer forskning omkring effekten av sådana tilläggsåtgärder.
http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_681_2003/toi_681_2003.pdf


Sanningen är den att det inte finns någon hållbar forskning på olycksreduktion för motorcyklister som kör med helljus dagtid.
Det finns inte ens någon sådan forskning som explicit stödjer halvljusanvändning för MC.

Ändå har samhället enats om att det är bra och accepterar att det är lag i de flesta civiliserade länder.
Samma sak med floukläder. Undersökningar visar att själva plagget, textilen i sig syns bra - men minskar det antalet MC-olyckor?


Jag minns någon SMC-initierad undersökning från tidigt -80tal som ansåg sig komma fram till att "lokbelysning / trepunktsbelysning" hade ett högre uppmärksamhetsvärde än vanlig belysning.
Man rekommenderade sina medlemmar att använda sig av detta, och arbetade samtidigt för att det även skulle bli lagligt att köra på detta vis.

Denna uppfattning stöddes också av Hondas urgamla "long lighting system"
http://www.svmc.se/upload/Se Oss/honda_lightning.pdf

Några år med uppvaktande av Svenska myndigheter, förklarande och illustrerande - så blev det också tillåtet att utrusta sin hoj på detta vis.

Däremellan gjordes en jämförande studie av halvljus, halvljus förstärkt med fluotejp samt triangelbelysning. Resultat? Tja, varken det ena eller andra gjorde till eller från, typ.
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att synas eller inte synas....pdf

Senaste kända undersökningen om motorcyklars synbarhet i trafik var VTIs undersökning av en "gul" plexiskiva framför ordinarie strålkastare.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Se Oss/2015/R853.pdf

Verkar som en sådan grunka höjer uppmärksamhetsvärdet något, i vissa situationer.
Bäst effekt uppmättes med både gul och vit ljuskälla på hojen.

...något jag själv kört med av och till under åren.

uFIprsE.jpg

Japp, bilden tagen i år. Jag har redan hunnit sätta mer mil första kvartalet än vad genomsnittsmotorcykeln rullar på hela året. Så brukar det vara.

I praktiken? Helljus i dagsljus är fortfarande överlägset för att skona mig från ouppmärksamma bilister.



Nej, det finns ingen forskning som säger att helljusanvändning dagtid minskar antalet MC-olyckor.
Jag hittar heller ingen som säger att halvljusanvändning gör det.
Det är ett antagande, en rimlighetsbedömning, en överenskommelse.
De allra flesta av oss har egna erfarenheter av att just halvljuset var det som gjorde att vi upptäckte bilen i skuggan i tid.

Jag har redogjort för hur en "helljusåkare tänker".
En av många. Alla tänker inte lika, men jag har följt forskningen och utvecklingen i ämnet under mer än förti år.

* Det är inte tillåtet
* Det finns inget straff för det.
* Det har så sent som för 10 år sedan diskuteras som ett möjligt tvingande lagkrav att använda helljus dagtid på MC.

Jag har sagt mitt i ämnet för denna gång, och vad gäller helljusanvändning får vi helt enkelt komma överens om att vara oense.

Som slutkläm - för att just Steffo_b skall se att vi kanske inte står så långt från varandra i övrig syn på uppträdande i trafiken så bjussar jag på ett snart 10 år gammalt inlägg från annat forum.
Stuck in my ways något? :D


Det handlar inte om att vi inte syns, det handlar om att man inte ser oss - som ett hot för den egna säkerheten.

Billy Bilist tittar höger och vänster efter bil eller lastbil som kan tänkas skada honom när han kör ut på vägen.

Dessutom sveper han med blicken längs det avstånd på vägen som han tycker är rimligt - typ 100 meter åt varje håll...

Vi kan spöka ut oss i precis hur färgglada kläder som helst - effekten vid head-on respektive korsningsincidenter är marginell utanför tättbebyggt samhälle.
Och, ärligt talat; håller man 50 knyck själv så hinner man oftast både bli upptäckt
alternativt väja undan och justera backspeglarna på bilen ifråga ...

Så länge bilisten inte aktivt tänker "lastbil? bil? motorcykel"? så förblir vi osynliga i deras ögon!

Byggarbetarväst verkar ge marginellt bättre uppmärksamhetsvärde på 50sträckor, och den mest märkbara förändringen jag tycker mig uppleva är att det blir lite "luftigare" vid kökörning längs motorvägsinfarterna med 3 eller fler körfält. Man respekteras lite, lite bättre med reflexväst i dom lägena, men vadå, alla skall åt samma håll och ligger och kravlar i 50; what could possibly happen...?

Pulserande färdbelysning ger avgjort högre uppmärksamhetsvärde, men är väldigt otillåtet.

"Lokbelysning" med två breddmarkeringslysen lägre placerade än huvudstrålkastare påstås också ge bättre synbarhet, men alla är inte beredda att spöka ut sina hojar på det viset.

En annan fluga var att tejpa flouricerande sjok av plastfilm på typ allt som vätte framåt på hojen - poppis som attan på like åttiotalet. Verksamt?
Tja, det var polisen började med det på sina hojar - antar att någon bilist i början misstog svennehojarna utspökade på detta sätt för snuthojar och släppte förbi dem ute på landsvägen...
Varifrån polisen fick idén? Moto Guzzi LeMans I !
Den lilla bikinikåpan (egentligen "tangakåpan") från 1976 hade ett självlysande stråk i mitten som i vart fall satte djupt avtryck på andra hojåkare i mer än ett decennie!

Så länge bilisten förblir bilist och är beredd att svänga ut framför ett 60 tonsekipage "för att slippa hamna bakom" så får vi likaledes leva med att "inte bli sedda".

Att köra på helljus dagtid är det enklaste och mest effektiva sättet att kapa åt sig några 10-tal meter extra marginal i trafiken, men tecknar man sedan in denna marginal genom ytterligare höja sin hastighet eller sitta och flumköra så slutar man som en blöt fläck lika förbannat!

En påläst bilist med fantasi och intresse för trafik minskar riskerna för oss motorcyklister, på samma sätt som en skärpt hojåkare med klarsynthet och framförhållning ökar sina chanser att överleva en säsong till - oavsett belysning!

Allt annat tenderar att synas som siffror i statistiken.


Mina slantar



Hampe

Senast redigerat av Hampe den 2008-02-11 klockan 22:37.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va liknande diskution om införandet av halvljus dag tid för alla fordon för ett bra många år sen...

Att manlig ju bländad..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
@Ulvhamne
Jag läser trafiken och omgivningen hela tiden. Gäller det t ex motortrafikled eller en fil åt varje håll, vägren 70-90 km dvs vägar där många omkörningar sker, det är lite trafik, åker ensam på hoj och möter två bilar där den bakomvarande går ut lite, kanske även slår på blinkers. Ja då går jag ut i vägrenen om det finns plats eller så ligger jag kvar i mitten och... blinkar med helljuset och håller in knappen till ljustutan. När jag går ut till höger för att överleva beror på avståndet.
Att beskriva trafiksituationer i tråden är svårt. Att få någon att ge med sig är omöjligt. Med det är många som läser här utan att skriva så jag försöker. :)
Mitt helljusanvändande dagtid handlar om något hundratal meter eller sekunder i vissa situationer. Inte att ligga och lysa i folks backspeglar. I bland även när jag tänker börja en omkörning. Sen kör jag sällan mer än 30+ numera. Gillar körkortet och livet.

Att använda ljustutan är ju viss skillnad mot att köra med helljus på, vilket (iaf mestadels) är vad som diskuteras här i tråden. Ljustutan använder jag mig av emellanåt, och definitivt när något blockmongo gör sitt inkompetenta bästa för att förvandla mig till kylarprydnad för att de gör en stressig omkörning.
Jag viftar med knytna nävar, långfingrar och annat också vid sådana tillfällen, beroende på vad jag är på för humör just den dagen. Oftast så bara gör jag mitt bästa för att inte bli kylarprydnad och har iaf hittills lyckats.
Och som sagt så upphörde företeelsen i princip helt, trots att jag fortfarande pendlar exakt samma sträcka vid ungefär samma tid i samma hastighet. :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Va liknande diskution om införandet av halvljus dag tid för alla fordon för ett bra många år sen...

Att manlig ju bländad..

Det kan man ju faktiskt bli också, men bara när den mötande bilen passerar ett backkrön under tiden man själv är på väg upp mot det. Eller vid gupp...
Men, det är en signifikant skillnad på att gå från inga ljus till halvljus gentemot halvljus till helljus.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om man t ex åker på en huvudled och närmar sig en korsning där det står en bil till vänster som vill åka ut, en står till höger och blinkar vänster och en annan står bredvid den och ska svänga höger dvs ska åt samma håll som jag.
Man kan ju stanna och skita i att man åker på huvudled.
Man kan sakta in så någon smiter ut, något skriker KÖR DÅ FÖR FAAAAN och någon stannar halvvägs ute i gatan.
Man kan gasa upp hojen på bakhjulet så man snabbt åker ifrån den riskabla situationen.
Eller så slår man på helljuset och kollar att bilarna står stilla plus att man har bromsberedskap.

Jag skrev:
..."blinkar med helljuset och håller in knappen till ljustutan"...

Det är samma effekt som att åka med helljuset på. Båda trådarna i lampan lyser eller på TDMen att helljuslampan tänds. Bilisten ser ingen skillnad.''

Ulvhamne skrev:
Att använda ljustutan är ju viss skillnad mot att köra med helljus på, vilket (iaf mestadels) är vad som diskuteras här i tråden.

Jag vet vad som diskuteras. Min input är att jag slår på helljuset ibland men jag åker inte omkring med helljuset på hela tiden.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top