Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Tenere
    Inlägg
    79

    Hjälmvisir som mörknar i solljus

    Mörka visir är bra så länge man kör med dem i starkt solljus men farliga att använda i mörker eller i lågupplysta tunnlar.

    Länge har det talat om visir som likt glasögonglas kan fås att mörkna när det utsätts för solljus. Nu finns det en färdig produkt att köpa och som passar för många populära hjälmtyper, här kan du se en video om hur det fungerar

    Visiret kostar cirka 100 Euro och mer information hittar du här https://pinlockoverlay.com/

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Pinlockoverlay.jpg
Visningar:	53
Storlek:	329,4 KB
Id:	436609
    Senast redigerat av Skribenten den 2017-04-03 klockan 10:54.

  2. #2
    Gotlänningen Fohlins avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gotland
    Hoj
    Ducati 916
    Inlägg
    348
    Blogginlägg
    13
    Kanske funkar när det skymmer ute, men för tunnlar tror jag att den är värdelös. Precis som glasögon med samma funktion så går det för långsamt. Dessutom är min gissning att det går långsammare åt hållet när visiret behöver bli ljust igen (så funkar glasögon) - till exempel när man åker in i en tunnel.
    Jag är väldigt skeptisk.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    536
    Jag kör med eltejp på visiret. Funkar bättre än solbrillor, mörkt visir eller det inbyggda solvisiret.

    För den lite fränare hojåkaren finns ju Biltemas kolfiberimitation som kan klippas till. Be gärna någon vuxen hjälpa till med saxen.

  4. #4
    Gotlänningen Fohlins avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gotland
    Hoj
    Ducati 916
    Inlägg
    348
    Blogginlägg
    13
    Eller, varför inte ögonbindel?

    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Jag kör med eltejp på visiret. Funkar bättre än solbrillor, mörkt visir eller det inbyggda solvisiret.

    För den lite fränare hojåkaren finns ju Biltemas kolfiberimitation som kan klippas till. Be gärna någon vuxen hjälpa till med saxen.

  5. #5
    Jag är min egen nemesis. Nollvisions avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hälsingland
    Hoj
    S3D Nu med mer fighter.
    Inlägg
    4 540
    Citat Ursprungligen postat av Fohlin Visa inlägg
    Kanske funkar när det skymmer ute, men för tunnlar tror jag att den är värdelös. Precis som glasögon med samma funktion så går det för långsamt. Dessutom är min gissning att det går långsammare åt hållet när visiret behöver bli ljust igen (så funkar glasögon) - till exempel när man åker in i en tunnel.
    Jag är väldigt skeptisk.
    Jag tycker det verkar vara en riktigt bra grej.

    Jag kör med ett mellantonat visir nu just för att kunna köra när det skymmer ute. Men när det börjar bli riktigt mörkt är det ett måste att fälla upp visiret om man ska ha acceptabel sikt.

    Att ha med ett utbytesvisir är inte ett alternativ för mig. För mig skulle i så fall alternativet vara att ha en hjälm med separat solvisir som kan fällas upp/ned efter behov. Dock brukar det kunna påverka vikten och säkerheten i hjälmen.

    Dessutom så ser jag vet som en fördel med detta tilläggsvisir att det monteras på utsidan av befintligt visir då man kan byta tilläggsvisiret när det blir slitet istället för hjälmens visir. Men det beror ju på hur hållbart tilläggsvisiret är och hur dyrt det är jämfört mot hjälmens visir.

    Sedan så ser detta visir ut att täcka bättre än vanliga pinlocks som sätts på insidan. De brukar ha lämna en kant runt visiret som i vissa fall kan begränsa sikten en aning. Nu har jag inte haft några problem själv med det dock, men tackar inte nej till förbättring för det.

    Tunnlar här i Sverige har jag aldrig haft några direkta problem med, så hur snabbt visiret skiftar där spelar mindre roll för mig. Men längre tunnlar som till exempel i Norge får jag fälla upp visiret i om de är dåligt belysta, så där kan det ha en funktion då det inte är ovanligt att det tar 4-5 minuter att ta sig genom en tunnel.

    Så i stort ser jag bara fördelar med detta visirtillägg. Eventuella nackdelar har jag redan med befintligt visir.
    Kicks are for ribs.

  6. #6
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Z1000SX -11, WR260 -92, CBR600F2 -94?, GSX-R750 -01
    Inlägg
    14 771
    Blogginlägg
    37
    Det finns elektriskt kontrollerade visir som man kan knäppa av/på toningen ögonblickligen med som löser problemet med den långa ställtiden för fotokromatiska visir.
    Sedan har väl dessutom fotokromatisk film funnits i en drös med år redan?
    Här kan man få videos, bilder och lite annat smått och gott gällande min väg tillbaka till hojåkat:
    https://www.patreon.com/BrokenBackBiker

  7. #7
    Jag är min egen nemesis. Nollvisions avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Hälsingland
    Hoj
    S3D Nu med mer fighter.
    Inlägg
    4 540
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Det finns elektriskt kontrollerade visir som man kan knäppa av/på toningen ögonblickligen med som löser problemet med den långa ställtiden för fotokromatiska visir.
    Sedan har väl dessutom fotokromatisk film funnits i en drös med år redan?
    Jo, fördelen är väl att man slipper batterier/sladdar och annat, samt att det dubblar som ett vanligt pinlock mot imma.

    Men vill man ha direkt skifte i toning så är nog något annat bättre.
    Kicks are for ribs.

  8. #8
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 123
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Det finns elektriskt kontrollerade visir som man kan knäppa av/på toningen ögonblickligen med som löser problemet med den långa ställtiden för fotokromatiska visir.
    Sedan har väl dessutom fotokromatisk film funnits i en drös med år redan?
    Fotokromatiska glas för glasögon mm har funnits i ganska många år.
    Fotokromatisk plastfilm däremot är relativt nytt.
    Det har åtminstone tidigare varit förknippat med väldigt dålig livslängd pga att plasten inte kapslar in kemikalierna tillräckligt bra. Dvs plastfilmerna har relativt snabbt slutat vara fotokromatiska pga att dom kemikalier som används för att göra filmen fotokromatisk blöder ut ur plasten.

    Dom problemen är till viss del lösta idag så man har hyfsad livslängd på filmerna.
    Däremot är det ju så att det är relativt långa omställningstider och det är ju ett problem.
    Om det inte är rusningstrafik och köbildning så hinner man med lätthet igenom hela södra länken innan fotokromatiskt glas/film hunnit ställa om sig till att bli helt klart.

    Det är ju tyvärr också så att det som tar längst tid är omställningen till klart.
    Omställningen till tonat är betydligt snabbare men i den situationen skulle an ju teoretiskt sett kunna kisa lite under någon minut istället.
    The man, the myth, the concept.

  9. #9
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    2 052
    Jag köpte det här https://www.sportsbikeshop.co.uk/mot...ent_prod/59475 som jag använder när det är regnigt och soligt om vart annat.
    Men kör mest med mörkt visir när det är soligt och byter till klart när det mörknar. Det går snabbt när man lärt sig...
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  10. #10
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    2000 BMW R1100RS, 2006 Yamaha YBR125, 2005 BMW R1200 ST
    Inlägg
    1 204
    Men vafan, de allra flesta moderna hjälmar har väl inbyggda solvisir?
    Tvätta är tråkigt. Köra är kul.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    536
    Duger åt mig.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0820.jpg
Visningar:	81
Storlek:	640,3 KB
Id:	436613

  12. #12
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 244
    Har kört med fotokromatiskt pinlock i flera år nu och det funkar finfint.
    Framförallt på kvällskvisten när ett mörkt visir blir läskigt mörkt.
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

    www.ducatiklubben.se

  13. #13
    Medlem Ankan1s avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
    Hoj
    Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
    Inlägg
    2 377
    Blogginlägg
    164
    Bra om det fungerar annars så är ett inre solvisir bäst alla dagar i veckan.
    (Feel the force, use the power, ride the bike, everything else is of no importance).
    https://www.youtube.com/watch?v=JLgBPhJkYsg

    (I wanna be a president.I wanna be a Kennedy).
    http://www.youtube.com/watch?v=09ARJL_nS7Y

  14. #14
    GSXR 1000 K5
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Bara
    Hoj
    ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Jag köpte det här https://www.sportsbikeshop.co.uk/mot...ent_prod/59475 som jag använder när det är regnigt och soligt om vart annat.
    Men kör mest med mörkt visir när det är soligt och byter till klart när det mörknar. Det går snabbt när man lärt sig...
    Den har jag också men tycker inte att det blitt så mörkt som jag vill när det är ljust ute.
    /Walle

  15. #15
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    2 052
    Citat Ursprungligen postat av Wallin Visa inlägg
    Den har jag också men tycker inte att det blitt så mörkt som jag vill när det är ljust ute.
    Det tycker jag också. Dessutom är färgen blekt rosa som inte ser så vackert ut. Därför föredrar jag mörkt visir med det ljusa med imskydd i tankväskan vid regn eller mörker. När man lärt sig går det ofta att byta utan att ta av hjälmen...
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  16. #16
    Med lem Goffens avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vaggeryd
    Hoj
    R1 2016 R6 2007
    Inlägg
    2 521
    Köpte till min shoei NXR tycker det funkar klockrent visst omställningstiden som nån skriver är inte direkt men så jävla värt när man är ute i solen och visiret är mörkt och ljust när det blir mörkt ute! Hjälmar med inbyggda solskydd är touring det får fjr1300 förarna hålla på med och dessutom är dom inte lika säkra som hjälmar utan.
    Yamaha det enda Retta!
    Stolt finvädersåkare!
    PickenOutlaws
    www.garaget.org/Goffen
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...et-bilder-quot

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 568
    Citat Ursprungligen postat av Goffen Visa inlägg
    Köpte till min shoei NXR tycker det funkar klockrent visst omställningstiden som nån skriver är inte direkt men så jävla värt när man är ute i solen och visiret är mörkt och ljust när det blir mörkt ute! Hjälmar med inbyggda solskydd är touring det får fjr1300 förarna hålla på med och dessutom är dom inte lika säkra som hjälmar utan.
    Hadde nån hjälm med utanpåliggande solvisir .Spännande när det fälldes ner i runt 200 en kväll
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  18. #18
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    2000 BMW R1100RS, 2006 Yamaha YBR125, 2005 BMW R1200 ST
    Inlägg
    1 204
    Citat Ursprungligen postat av Goffen Visa inlägg
    Köpte till min shoei NXR tycker det funkar klockrent visst omställningstiden som nån skriver är inte direkt men så jävla värt när man är ute i solen och visiret är mörkt och ljust när det blir mörkt ute! Hjälmar med inbyggda solskydd är touring det får fjr1300 förarna hålla på med och dessutom är dom inte lika säkra som hjälmar utan.
    Nej just, det är ju säkrare att inte se ett skit vid fel tillfällen... du drog nog fel kort nu.
    Tvätta är tråkigt. Köra är kul.

  19. #19
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    1 955
    För min del skulle detta absolut kunna vara en bra grej. Jag har aldrig haft några problem med tunnlar. Det är väl bara att sakta ner och fälla upp sitt mörka visir i så fall. problemet är ju på sena kvällar med mörkt visir. Jag skulle behöva åka runt med en ryggsäck där jag förvarar det klara visiret (vilket jag också gjort alla gånger jag vetat att jag kommer att åka hem sent). Men med ett sådant här fotokromatiskt pinlock så skulle man kunna slappna av. Det enda jag funferaröver är hållbarheten. Alla vassa gdetingar och skit man smäller sönder med visiret i normala fall brukar sätta sig fast ordentligt efter en dag i solen, och endast gå att få bort med en del tvättande. Hur står sig den här plastfilmen mot repor? Jag tycker att vanliga visir snabbt blir repiga.

  20. #20
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 123
    Citat Ursprungligen postat av Goffen Visa inlägg
    Köpte till min shoei NXR tycker det funkar klockrent visst omställningstiden som nån skriver är inte direkt men så jävla värt när man är ute i solen och visiret är mörkt och ljust när det blir mörkt ute! Hjälmar med inbyggda solskydd är touring det får fjr1300 förarna hålla på med och dessutom är dom inte lika säkra som hjälmar utan.
    Förvisso så brukar hjälmar med inbyggda solvisir ge något sämre skydd där visiret sitter.
    Men dom ska fortfarande vara godkända enligt ECE R22/05.
    Smäller du så hårt att hjälmen inte längre klarar av att skydda huvudet så är problemet inte bara huvudet. Då har du smällt såpass att resten av kroppen är så illa skadad att dina chanser att överleva är rätt dåliga i alla fall.

    För att förtydliga. Om du ränner in i något med huvudet först (vilket det är frågan om eftersom det är framtill ovanför visiret inbyggt solvisir är placerat) med sådan kraft att hjälmen inte längre förmår skydda huvudet så är det troliga resultatet brutan nacke förutom att resten av kroppen är totalt sönderslagen.
    The man, the myth, the concept.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här