Tips på hjälm för bankörningar med bil?

Snowman89

Guest
Tänkte prova på lite bankörning med bil inom kort.
Ett av kraven de har är att man ska ha en SBF godkänd hjälm alt minst en MC-hjälm.
Jag har både en vanlig integralhjälm och en crosshjälm liggande.
Bägge väger dock ca 1100g eller mer och vad jag förstått så är det vikten som gör att man ej rekommenderas att använda mchjälmar.

Det verkar dock som att Biltema/Jula säljer öppna hjälmar för en billig peng, som dessutom är lätta.
Kan det vara något att köpa, typ dessa
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Jethjalm-2000032525/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...jalm-och-visir/MC-hjalm-med-visir-2000035804/

Problemet med integralhjälmen är att jag tror den delvis kan störa synfältet, crosshjälmen är jag rädd ska bli allmänt bökig att ha på sig i bilen då den är ganska stor och skrymmande.
Vad har ni andra som provat på bana kört med och vad kan ni rekommendera?
Går det att få en öppen hjälm som är bättre för bankörning än mina befintliga hjälmar, utan att det kostar en smärre förmögenhet, så är jag absolut beredd att köpa en!
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Tänkte prova på lite bankörning med bil inom kort.
Ett av kraven de har är att man ska ha en SBF godkänd hjälm alt minst en MC-hjälm.
Jag har både en vanlig integralhjälm och en crosshjälm liggande.
Bägge väger dock ca 1100g eller mer och vad jag förstått så är det vikten som gör att man ej rekommenderas att använda mchjälmar.

Det verkar dock som att Biltema/Jula säljer öppna hjälmar för en billig peng, som dessutom är lätta.
Kan det vara något att köpa, typ dessa
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Jethjalm-2000032525/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...jalm-och-visir/MC-hjalm-med-visir-2000035804/

Problemet med integralhjälmen är att jag tror den delvis kan störa synfältet, crosshjälmen är jag rädd ska bli allmänt bökig att ha på sig i bilen då den är ganska stor och skrymmande.
Vad har ni andra som provat på bana kört med och vad kan ni rekommendera?
Går det att få en öppen hjälm som är bättre för bankörning än mina befintliga hjälmar, utan att det kostar en smärre förmögenhet, så är jag absolut beredd att köpa en!
I could think Airoh Tr1 for that, really light and round, when in need, you can convert it to open face helmet. Has good sun visor. Only bad thing is that there's no room at all for intercom or handsfree.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

Snowman89

Guest
I could think Airoh Tr1 for that, really light and round, when in need, you can convert it to open face helmet. Has good sun visor. Only bad thing is that there's no room at all for intercom or handsfree.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

I had a quick look at the Airoh Tr1, but it seems to be heavier and harder to find than the helmets from Biltema.
Sure the Airoh has some features that the ones from Biltema does not have, but i just need an open and light helmet for trackdays with my car.
I already have 2 diffrent helmets for my motorbikes, so the new helmet will only be used on trackdays with my car.
 

Snowman89

Guest
Jag har den här och tycker den är underbar, men jag antar att du hade tänkt nåt billigare? Att den är integral tycker jag inte är något problem.
http://trendab.jetshop.se/carbon-devil-intergralhjalm-simpson-p-1379-c-172.aspx

Kan även rekommendera ett nackskydd, inte minst för att avlasta nacken. http://trendab.jetshop.se/omp-anatomisk-nackkrage-p-592-c-172.aspx

Till att börja med blir det nog aningens dyrt.
Har aldrig provat bana med bil tidigare, så får se om det är något man gör fler gånger, är det roligt så kan det absolut vara vettigt att handla en dyrare hjälm och nackkrage.
Men för att prova en gång så känns det lite i överkant att lägga ut 10-15k på en hjälm+nackkrage för att rulla runt lite på mantorp :)
Hur vanligt är det med öppna hjälmar rent allmänt vid banåkning?
Kikar man lite så verkar det vara typ 50-50 öppna/integral.
 
Last edited:

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Öppna hjälmar är väldigt vanligt. Räcker säkert med biltema eller billigaste på t.ex. Trendab. Jag antar att du inte kör cab, formelbil eller liknande?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag har två Uvex-krukor:

Uvex%20Carbon%20Kevlar%20Enduro%20Helmets.jpg


Uvex-onyx-carbon.jpg

Nu kan jag inte påminna mig om att jag kört fyrhjuling med dessa men lätta är de med extremt mjuk inredning vilket gör att de känns ännu lättare, typ. Ganska stora i storlekarna, känns inte lika gedigna som Schuberth eller Shoei men jag skulle kunna tänka mig att skallen är gladare i Uvex när det kommer till en varm bil.
 

Snowman89

Guest
Öppna hjälmar är väldigt vanligt. Räcker säkert med biltema eller billigaste på t.ex. Trendab. Jag antar att du inte kör cab, formelbil eller liknande?

Faktiskt kör jag cab, men vad jag förstått så är det krav på att ha taket uppe/stängt.
Så jag får inte direkt mer utrymme.
 

Snowman89

Guest
Istället för att köpa en billig biltema-hjälm som är till för MC(!) körning är det ju bättre att köpa en sån här:
http://www.ga1.se/bilsportshjalmar/ovriga-hjalmar/lattviktshjalm-vit

Helt rätt!
Den hade jag helt missat, det tråkiga är att jag är ute i sista sekunden och ska köra på måndag..
Dock kanske det kan gå att köra med någon av mina befintliga hjälmar och sen beställa en sån där..

Fast vänta lite nu..
Den du länkade är ju godkänd enligt samma standard som den första jag länkade från biltema.
De har dessutom samma/snarlik vikt, godkända enligt samma standard, som dessutom är en hojstandard..
Då lär det ju vara minst lika bra att köpa en från Biltema?
Dessutom kan jag då få tag på en sån innan måndagen och med tanke på deras snarlika pris så skulle det inte förvåna mig om det är samma hjälmar..

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Jethjalm-2000032525/

http://www.ga1.se/bilsportshjalmar/ovriga-hjalmar/lattviktshjalm-svart
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Fast vänta lite nu..

Sedär ja, det var nog samma ja.. :lol

Ska du testa på så kör med det du har då, blir det återkommande köper du en riktig. Åkt med crosshjälm på konbanekörningar tidigare, funkar om man inte har för trångt mellan huvud-tak.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag hade kört med det du har om du bara vill testa på bankörning med bil. Annars finns det ju relativt billiga alternativ. Frågan är om du blir nöjd med dessa om du får blodad tand. Då had du en hjälm du inte har någon större nytta av. När det begav sig tittade jag lite löst på en enkel öppen mc hjälm. Men valde aldrig det alternativet. Har sett att det finns en del som kör med den typen av hjälmar på bandagar. Alternativt enkla öppna bilhjälmar. Köpte en enkel öppen bilhjälmar själv. En sak som skiljer dem åt är stoppningen som inte brinner lika enkelt.

Det finns ingen gräns på vad man kan köpa i utrustning. Är tanken bara att köra en handfull bandagar lite då och då. Gör det enkelt för dig.
 

Snowman89

Guest
Sedär ja, det var nog samma ja.. :lol

Ska du testa på så kör med det du har då, blir det återkommande köper du en riktig. Åkt med crosshjälm på konbanekörningar tidigare, funkar om man inte har för trångt mellan huvud-tak.

Får plocka med mig crosshjälmen och torrbryta lite!
Som du säger så är det ju vettigare att handla en "riktig".

Ni som kör en del bana, rekommenderar ni en öppen eller en integralhjälm?
Finns det någon "riktig" hjälm som inte kostar uppåt 8-10k eller är det vad man bör betala?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag körde i min gamla integralhjälm. Plockade bort visiret och det funkade ganska bra.

Nu har jag en öppen hjälm för mopedåkning. Den kommer åka med i sommar i bilen också.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Får plocka med mig crosshjälmen och torrbryta lite!
Som du säger så är det ju vettigare att handla en "riktig".

Ni som kör en del bana, rekommenderar ni en öppen eller en integralhjälm?
Finns det någon "riktig" hjälm som inte kostar uppåt 8-10k eller är det vad man bör betala?

Du kommer nog att få olika svar på öppen vs integralhjälm. Läs runt lite och bilda dig en egen uppfattning. Jag köpte som sagt en öppen bilhjälm mycket för att jag tänkte att jag inte skulle köra runt med visiret nere. I åtanke hade jag integralhjälmen på motorcykeln som lämnar en del att önska när det gäller syre och ventilation vid stillastående. Rätt eller fel så var det det som fick avgöra. Hade kunnat tänka mig att testa en integralhjälm i bil avsedd för det om jag byter i framtiden. Integralhjälm är säkrare. För en glad amatör på bana som bara vill köra runt på skoj tror jag det är bättre att lägga fokus på andra saker.

Jag tror du kan hitta en enkel öppen godkänd bilhjälm för betydligt mindre pengar än 8- 10k.

Gå in och läs på rejsa.nu och se om du hittar några gamla trådar om bilhjälmar och förslag på försäljare av dem. Brukar vara mindre lokala aktörer nämligen. Inte särskilt bra på att marknadsföra sig för trackday publik utan mer motorsport på amatörnivå eller över.

Lycka till med bankörningen.
 

Snowman89

Guest
Du kommer nog att få olika svar på öppen vs integralhjälm. Läs runt lite och bilda dig en egen uppfattning. Jag köpte som sagt en öppen bilhjälm mycket för att jag tänkte att jag inte skulle köra runt med visiret nere. I åtanke hade jag integralhjälmen på motorcykeln som lämnar en del att önska när det gäller syre och ventilation vid stillastående. Rätt eller fel så var det det som fick avgöra. Hade kunnat tänka mig att testa en integralhjälm i bil avsedd för det om jag byter i framtiden. Integralhjälm är säkrare. För en glad amatör på bana som bara vill köra runt på skoj tror jag det är bättre att lägga fokus på andra saker.

Jag tror du kan hitta en enkel öppen godkänd bilhjälm för betydligt mindre pengar än 8- 10k.

Gå in och läs på rejsa.nu och se om du hittar några gamla trådar om bilhjälmar och förslag på försäljare av dem. Brukar vara mindre lokala aktörer nämligen. Inte särskilt bra på att marknadsföra sig för trackday publik utan mer motorsport på amatörnivå eller över.

Lycka till med bankörningen.

Jag får kika runt på rejsa och se vad man hittar.
Sen lär det ju finnas ganska mycket åsikter på banan på måndag med.

För att slippa starta en ny tråd så kastar jag in en till fråga.
Vad brukar det finnas för krav på skor?
De vill gärna att man har SBF godkända kläder, men bomullskläder funkar också.
Hur brukar det vara med skor?
Funkar vilka som eller brukar det vara hårda krav där?
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Ga1-hjälmen är riktigt bra att börja med, bra utgångspris och hyfsat bekväm om ens skalle är skapt ungefär som genomsnittsmänniskan :)
Föredrar själv att köra med öppen hjälm eftersom standardbilars fläktsystem inte riktigt är anpassat för förare med heltäckande hjälm på skallen. Inte kul att köra när svetten rinner i ögonen på en.

Bomullskläder och skor som sitter fast på foten brukar vara praxis på vanliga banträffar. Hela skor och snörning har räckt till för mig genom åren. Kom inte i foppatofflor :crash
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag får kika runt på rejsa och se vad man hittar.
Sen lär det ju finnas ganska mycket åsikter på banan på måndag med.

För att slippa starta en ny tråd så kastar jag in en till fråga.
Vad brukar det finnas för krav på skor?
De vill gärna att man har SBF godkända kläder, men bomullskläder funkar också.
Hur brukar det vara med skor?
Funkar vilka som eller brukar det vara hårda krav där?

Kört i jeans, t-shirt/piket och sneakers i skinn med tunn sula. Nu vet jag inte vilken typ av arrangemang du ska på. Det brukar inte vara allt för petigt. De flesta är ledigt klädda. Man har köpt ett par bilskor, handskar och hjälm. De lite mer nördiga har köpt kläder där det står bilmärket tryckt i stora och små bokstäver så att ingen ska missa vad de kör för något. Är sambon med har hon samma outfit. Sedan har vi de som är racerförare wannabee med overall och hela kitet.

Bara att välja ambitionsnivå. Huvudsaken är att man har roligt. Ser man förbi klädsel och dylikt är allihopa entusiaster.

Sätt en rimlig nivå om det är första gången. Väl på plats kommer du att se hur det fungerar. Se bara till att uppfylla minikraven så att de släpper ut dig på banan. Se till att ha roligt.
 

Snowman89

Guest
Kört i jeans, t-shirt/piket och sneakers i skinn med tunn sula. Nu vet jag inte vilken typ av arrangemang du ska på. Det brukar inte vara allt för petigt. De flesta är ledigt klädda. Man har köpt ett par bilskor, handskar och hjälm. De lite mer nördiga har köpt kläder där det står bilmärket tryckt i stora och små bokstäver så att ingen ska missa vad de kör för något. Är sambon med har hon samma outfit. Sedan har vi de som är racerförare wannabee med overall och hela kitet.

Bara att välja ambitionsnivå. Huvudsaken är att man har roligt. Ser man förbi klädsel och dylikt är allihopa entusiaster.

Sätt en rimlig nivå om det är första gången. Väl på plats kommer du att se hur det fungerar. Se bara till att uppfylla minikraven så att de släpper ut dig på banan. Se till att ha roligt.

Återigen tack för svaret :)

Jag ska köra på Mantorp parks "track monday".
De har reglerna uppskriva på deras hemsida, men de lämnar lite att önska då man får tolka fritt verkar det som..
Det står tex "Heltäckande flamtålig klädsel och hjälm (vi rekommenderar SBF godkänd utrustning)".
Men vid kontakt så har de sagt att vanliga heltäckande bomullskläder också är helt ok, handskar var inget måste.
Så det där med heltäckande klädsel var visst inte så noga :)
Plockar med mig vanliga skor och hoppas på att det går bra och att de släpper ut en :)

Just nu är jag mest nervös över att det ska bli för mycket folk, så man mest kommer vara i vägen..
Men får hoppas att det blir en lagom nivå i nybörjargruppen.
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Återigen tack för svaret :)

Jag ska köra på Mantorp parks "track monday".
De har reglerna uppskriva på deras hemsida, men de lämnar lite att önska då man får tolka fritt verkar det som..
Det står tex "Heltäckande flamtålig klädsel och hjälm (vi rekommenderar SBF godkänd utrustning)".
Men vid kontakt så har de sagt att vanliga heltäckande bomullskläder också är helt ok, handskar var inget måste.
Så det där med heltäckande klädsel var visst inte så noga :)
Plockar med mig vanliga skor och hoppas på att det går bra och att de släpper ut en :)

Just nu är jag mest nervös över att det ska bli för mycket folk, så man mest kommer vara i vägen..
Men får hoppas att det blir en lagom nivå i nybörjargruppen.

Hade samma funderingar och nojor som du första gången. Är säker på att långärmad bomullströja och långbyxor + hjälm är allt som krävs. Du kommer inte att vara i vägen, jag lovar:tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top