Video Nu är det vår!

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Själva växlingen kommer inte gå fortare, skillnaden blir väl tiden det tar för dig att från det du släppt gasen - växlat - gasen tillbaka till där den var kontra spark-/injectioncut-tiden (ursäkta anglofieringen) som väl ligger i storleksordningen 50 ms.
Du har ju filmat, mät tiden det tar för dig från det du släppt till du är tillbaka med gasen på samma ställe.
Fördelen med qs tycker jag är att man slipper blippa på gasen öht, går mjukt och fint utan ryck, inte nödvändigtvis att det går fortare.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Själva växlingen kommer inte gå fortare, skillnaden blir väl tiden det tar för dig att från det du släppt gasen - växlat - gasen tillbaka till där den var kontra spark-/injectioncut-tiden (ursäkta anglofieringen) som väl ligger i storleksordningen 50 ms.
Du har ju filmat, mät tiden det tar för dig från det du släppt till du är tillbaka med gasen på samma ställe.
Fördelen med qs tycker jag är att man slipper blippa på gasen öht, går mjukt och fint utan ryck, inte nödvändigtvis att det går fortare.

hur ska jag mäta detta på ett bra sätt, ser ju inte höger handen :va undra hur mycket "human error" jag får räkna med genom o lyssna på när jag går på gasen igen. men jag skall givetvis testa.

Det sistnämnda där e något jag har tänkt på, och det ligger nog väldigt mycket i det, ffa i kurvor kan det vara extra bra o ha om man skulle behöva växla i en kurva


Edit: en annan sak jag kom o tänka på med quickshifter är väl att den är mer eller mindre konstant, alltid den tiden mellan varje växel varje gång medans när man gör det själv är det väldigt operatörs beroende, varje gång är inte lik den andre, så där e ju ytterligare en fördel med tekniken...
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top