Skärpning av lagen mot rattsurf?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Motormännen har snappat upp signaler som tyder på att det kan komma att föreslås en skärpning av den nuvarande tandlösa lagen:

Sms-lagen måste skärpas. Det anser en majoritet i riksdagens trafikutskott.
– Det räcker att ge sig ut i trafiken för att se hur stort problemet är. Det är många som sitter med sina mobiltelefoner samtidigt som de kör bil, säger Johan Andersson (S). - See more at: https://www.motormannen.se/nyheter/...agen-kraver-mobilforbud/#sthash.dg5Ttopg.dpuf
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
blev prejad av en idiotbrud igår. förmodligen ansiktet upp i mobilen, jag hann inte se, men hon hade noll uppsikt och kastade sig in i min fil. hann bara smälla på bromsarna innan jag satt i sidan på bilen.. som tur var gick det långsamt och blev "bara" blåmärken, böjda fotpinnar och en bula i tanken. fontananavet fick sig en törn också. idiotjävlar.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Vad spelar det för roll att skärpa lagen när vi inte har någon som kan se till att det efterlevs? :va
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Problemet är samhället helt saknar konsekvenstänkande..

Jag pratar väldigt ofta i telefon i bilen med headset och ser inga problem med det, det påverkar inte min körning.

Däremot folk som smsar/mailar osv..
För mig räcker det att tänka att FYFAN vad jag skulle skämmas om jag skulle köra in i någon annan för att jag sitter och håller på med min telefon.
Eller ännu värre, tänk att skada eller att ha ihjäl någon annan för att man håller på med telefonen, skulle ALDRIG förlåta mig själv.

Men tyvärr tänker inte alla så, fören det är försent.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Jag pratar väldigt ofta i telefon i bilen med headset och ser inga problem med det, det påverkar inte min körning.
.

Detta går kanske för dig, men även där pekar forskningen mot att samtal med icke närvarande personer kräver mer av din uppmärksamhet än när någon sitter bredvid dig.

Finns även förarkurser som bevisat detta praktiskt :)
Det är lika distraherande, även om du faktiskt har 100% mer händer lediga :)

Smidigaste: Stanna och ta samtalet, eller bara ring upp när du gör något som bara skadar dig själv? :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Detta går kanske för dig, men även där pekar forskningen mot att samtal med icke närvarande personer kräver mer av din uppmärksamhet än när någon sitter bredvid dig.

Finns även förarkurser som bevisat detta praktiskt :)
Det är lika distraherande, även om du faktiskt har 100% mer händer lediga :)

Smidigaste: Stanna och ta samtalet, eller bara ring upp när du gör något som bara skadar dig själv? :)

Beror på vem man skjutsar, en söt pingla vill man gärna spana in.. :tuttar

Skämt och sido, jobbar som säljare och kör mycket bil i tjänsten och "måste" prata i telefon när jag kör bil. Tycker det är betydligt mer distraherande att ha någon i bilen som ska pilla på stereon eller så.

Men alla är olika, SMS/mail, sociala medier osv är ett big no no när jag kör bil, samtal är inget jag anser påverkar min körning.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Det är rätt sjukt om man kollar vad sina medtrafikanter gör när det gäller att fippla med mobilen när dom kör. Gjorde ett test en morgon för inte så länge sen en morgon på väg till jobbet att kolla hur många som pratar med mobilen i handen eller smsar etc. Det var bra många mer en vad jag trodde. ca 1/15 bilar kanske. minst, och det var inte ens i stadsmiljö utan vanlig landsväg, alla vet ju statsfolket är mästare på att babbla mobil! ;) pröva själva en morgon så har ni nått att göra på väg till jobbet. :crash
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Försöka knäppa iväg ett SMS medans man kör är absolut en sjujäkla utmaning!
...på MC.
Med handskar
I regn

- - - Updated - - -

Försöka knäppa iväg ett SMS medans man kör är absolut en sjujäkla utmaning!
...på MC.
Med handskar
I regn
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Detta går kanske för dig, men även där pekar forskningen mot att samtal med icke närvarande personer kräver mer av din uppmärksamhet än när någon sitter bredvid dig.

Finns även förarkurser som bevisat detta praktiskt :)
Det är lika distraherande, även om du faktiskt har 100% mer händer lediga :)

Smidigaste: Stanna och ta samtalet, eller bara ring upp när du gör något som bara skadar dig själv? :)
Du tycker inte själv du drar det till sin spets nu.
Finns ju 100 tals yrken där detta inte funkar
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle vara skottpengar på dom som mobilsurfar under körning. ...

Skulle vara bra bara då me en angiveri typ att man har en filmkamera monterad i bilen eller på hjälmen när man kör mc... Att skulle räcka som bevis för fällande dom mot rattsurfande..

Nästan varje gång man är ute å kör så ser man några som bryter mot de... Antingen tar två filer på vägen eller bromsar utan att det finns någon i närheten...Självklart alla gånger folk inte blinkar eller vinglarrunt för att mobilen är I vägen. ..

Som mc förare blir man mörkrädd för man är klart oskyddad mot bilar...Typ du bromsar å blir påkörd bakifrån av en bilist som kolla på mobilen istället...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Du tycker inte själv du drar det till sin spets nu.
Finns ju 100 tals yrken där detta inte funkar

Blir det okej att sänka sin uppmärksamhet på vägen för att ett yrke "kräver" det?

Läste en artikel idag där polisen gjort en insats mot tunga fordon. De flesta hade underkända bromsar. Det går säkert att argumentera för att det måste pillas lite på deras underhåll eftersom annars överlever man inte i den branchen.

Det finns få fall där jag kan tänka mig att det krävs telefonkommunikation i bilen, alltså där personen inte hade kunnat leta efter lämplig plats att stanna och sen ta samtalet.

Jag förstår inte varför folk tar så lätt på andras liv.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det finns få fall där jag kan tänka mig att det krävs telefonkommunikation i bilen, alltså där personen inte hade kunnat leta efter lämplig plats att stanna och sen ta samtalet.

Jag förstår inte varför folk tar så lätt på andras liv.

Om inte utryckningspersonal fick ha extern kommunikation i bilen.
Poliser vet inte att någon har blivit överfallen, Ambulanspersonal vet inte att någon har fått hjärtattack och Brandmän får inte reda på att det brinner... förrän det är dags att stanna för lunch.

Den som förbjuder den kommunikationen tar lätt på andras liv.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
En sak jag inte fattar i 2017 är varför folk inte kan använda handsfree i bilar, framförallt nya bilar där inga ursäkter finns..

:gnissla
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag är helt för att de ska bli kraftigare lag o straff för det, blev en gång påkört bakifrån av en mamma som pratade i telefon (på moppe) fick ursäkten "oj förlåt, jag höll på med telefonen o såg dig inte" trots att jag stod stilla vid en väjningsplikt i väntan på korsande trafik. Det här var 2006, då hade vi inte smartphones o då tyckte jag de va illa.
Jag har för övrigt gett upp på mina medtrafikanter idag, tror inte det finns någon räddning, det är bara skratta i förtvivlan o titta på, tänk när dagens barn blir 18 o skaffar körkort, eller än mindre moppe åldern, då kollar dom väl netflix medans dom försöker wheela med moppen o dricker energi dricka samtidigt, ja vad vet jag :va

Nä de borde vara förbud mot mycket av det och hårda straff, 5 papp i böter och vid upprepade tillfällen indraget körkort. Hade kanske kunnat göra en del åt de hela om man har tur, ut med mc poliser som splittar i köerna o tittar in vad förarna håller på med.
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Det kan ju inte vara så svårt att lägga in i programvaran i telefonen att när den är i rörelse så går det bara svara eller ringa med den, allt annat måste man stå still för..
//Tanken
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Söndercurlade ungjävlar som surfar på sina smartphones - våra nya trafikanter. :huvet De bilr fler o fler.....

Snart är det bara på en motorbana man kan köra säkert.

Varje dag när jag pendlar till jobbet så blir man utsatt för dessa surfande dårar till bilförare. Och värst är de med störst fordon typ långtradare. Igår blir jag omkörd av en rattsurfande lastbilschaufför som kör i 100 km/h+ i tät trafik. Övriga kör i 80-90. :mad: Fy faan! Det kommer att sluta i katastrof om inte våra svaga politiker kan rösta fram en ny lag.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top