Snyggast hjälm

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Eller så finns det andra anledningar....
https://sharp.dft.gov.uk/testhelmetlist?sharp-make=491&sharp-model=&sharp-type=All&sharp-rating=1&discontinued=1

Antagligen även så att de inte har pengar att sponsra en känd förare men jag är fortfarande inte övertygad att man skulle välja det märket.

Alex Lund har sagt att ett av hans stora misstag var att välja en lite billigare hjälm.

Du kan mycket väl ha rätt. Jag grundar det mest egentligen på Dakar, där man ser mycket skumma hjälmar rulla även på stora förare som Marc Coma och Cyril Despres. De får klart inte samma hjälm som man kan köpa i butik, så det kanske inte spelar någon roll för deras del egentligen.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Toyman tycker om Raineyhjälmarna men jag är mer skeptisk, när jag själv körde racing på riktigt 98-99 gick det åt lite fler hjälmar och då jag inte bara är och var snål utan även fattig köpte jag beggade hjälmar av sponsrade förare.
En dansk toppkusk i Supersport hade vad det verkade fri tillgång på AGV då han sålde dessa lätt begagnade för småpengar, körde med en Raineyhjälm en halv säsong utan att ha en aning om att det var just en sån innan Stampe berättade det. Efter den kom det en annan variant som samma Stampe kunde berätta var en Gobert, den krukan blev allmänt kallad haschkrukan. Ingen av dessa hjälmar kunde jag välja utseende på men om jag fått det hade de inte hamnat på min skalle.
1995-anthony-gobert-kawasaki-superbike-hockenheim.jpgae71cf3d6b6f61f36f052dca774bd695.jpg
Idag för jag med en slags fri tolkning på Gunnar Nilssons hjälm men köpte för inte alls länge sedan en 1995 ZXR750R racer, kanske ska försöka hitta en haschkruka igen.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Kejsaren.......

Massimiliano "Max" Biaggi, född 26 juni 1971 i Rom, Italien, är en italiensk roadracingförare bosatt i Monte Carlo, Monaco. Biaggi är också känd som den romerske kejsaren. Biaggi är fyrfaldig världsmästare i 250-klassen. I 500GP och MotoGP tillhörde han ständigt toppförarna, men lyckades aldrig vinna titeln i den hårda konkurrensen med legender som Mick Doohan och Valentino Rossi. 2010 och 2012 blev Biaggi världsmästare i Superbike.:tummenupp

Max Biaggi AGV.jpg IMG_1010 cut.jpg
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
5bsh9w.jpg


Hjälm längst bort pilot inspirerad med US-Air Force emblem på sidorna.Lite småfräck men med ett hemskt kraftigt bockat visir som lätt ger reflektioner pga böjningen.

Mellersta hjälmen är klart trevligast att ha på sig.Tyst överlag, mycket lite vindbrus, bra ventilation, inbyggt solvisir (som fungerar till skillnad mot många andra).

Närmast.Black and Orange Bandit hjälm.Sitter riktigt bra med ett gansk okey vindbrus.Tyvärr så verkar dessa hjälmar ha något inbyggt designfel som gör att i farter över ca 120 km/h (på min egen) så vill Bandit hjälmen sträva upp i nederkant fram.Har löst detta med ett mjukt nackskydd vid nedre hjälmkanten bak som gör att denna lutning inte infinner sig.Och nej, hjälmen är varken för stor eller liten, precis lagom.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hajen....
Carl George Fogarty, MBE (born 1 July 1965), often known as Foggy, and the son of former motorcycle racer George Fogarty,[1] is the most successful World Superbike racer of all time in terms of the number of championships and number of race wins.
Retired from racing since 2000, he is renowned for his high corner speed riding style, combined with an aggressive competitiveness, which netted him 59 victories and four World Superbike Championships (1994, 1995, 1998 and 1999). His greatest success came with the factory Ducati team.

Carl Fogarty mixed.jpg IMG_6508 cut.jpg
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Spieshjälmen var faktiskt fin, sansad och klar i designen samt en tanke med Texasstjärnan.
View attachment 436371View attachment 436372
Nakanos hjälm är inte lika sansad som Coopers som med stor sannolikhet är var inspirationen kommer ifrån, skulle tro att den säljer bättre än Nakanos, Davida pumpar replikor. Bill Ivy bakom Cooper har även han en klassiskt målad hjälm med en tanke bakom, ledtråden är hans namn.


Nakasuga också :yoparty
nakasuga.jpg
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Alex Barros,

Född 18 oktober 1970, är en brasiliansk före detta roadracingförare och veteran i MotoGP.
Barros gjorde debut redan 1986 i dåvarande 80 cm³-klassen. Efter ett par säsonger i 250GP gjorde han debut i 500-klassen i Japans grand Prix 1990 på en Cagiva. Första pallplatsen kom på Assen 1992 och första segern året efter på Jarama då han bytt märke till Suzuki. Barros blev VM-fyra fem gånger i 500/MotoGP för olika Hondateam..
Efter en säsong i Superbike-VM 2006 där han tog en heatseger och blev sexa i VM återvände Barros till MotoGP inför säsongen 2007 för att köra för Luis D'Antins Pramac Ducati-team. Det resutlterade i 115 poäng och en tiondeplats i VM-tabellen. Bästa resultatet 2007 blev en tredjeplats i Italiens Grand Prix. Efter säsongen 2007 slutade Barros med roadracing på VM-nivå efter hela 22 säsonger. Han var då den som startat i flest Grand Prix i 500- och MotoGP-klassen - 245 stycken. Rekordet slogs av Valentino Rossi 2014.

Alex Barros suzuki rgv 500cc.jpg

IMG_3143 sh mix sh.jpg IMG_7738 sh mix.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag tycker det är för plottrigt nu för tiden. Det är mer stil på de klassiska mönstren.

Det här är min hjälm, inte kopia en väl en hommage.

f1gm09.jpg
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Gillar verkligen Kocinskis hjälmar! Kanske inte den mest sympatiske piloten men riktigt snygg och klassisk hjälmdesign! En Arai guldfärgad finns på min önskelista.
John Kocinskis hjälmar gillar jag.

John Kocinski, född 20 mars 1967 i Little Rock, USA är en amerikansk f.d. roadracingförare som vann VM i 250GP 1990 och i Superbike 1997 :rock. Han blev även trea i 500GP-VM 1994. :tummenupp

View attachment 436433 View attachment 436434
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
IMG_9037.jpgIMG_9036.jpg
Hailwood är ju en av de stora hjältarna. Gillar även hjälmdesignen, till och med med Marlboro spons!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Gillar verkligen Kocinskis hjälmar! Kanske inte den mest sympatiske piloten men riktigt snygg och klassisk hjälmdesign! En Arai guldfärgad finns på min önskelista.

Hej! Inte varje dag man finner ljust denna till salu någonstans, de äldre Replica-hjälmarna blir mer och mer ovanliga. Många samlare out there! Lycka till, Mvh Tony
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
View attachment 436552View attachment 436553
Hailwood är ju en av de stora hjältarna. Gillar även hjälmdesignen, till och med med Marlboro spons!

Potthjälmen är fabrikat Davida.... och den heltäckande är fabrikat Kangol. Inte de första namnen man tänker på när det gäller hjälmar. Färgade skinnstället Lookwell...... Leathers. En sådan där Kangol vore trevligt att ha, klämma på. Mvh Tony

1979 MIKE HAILWOOD SIGNATURE HELMET 1 mix.jpg 1979 MIKE HAILWOOD SIGNATURE HELMET 6 mix.jpg
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Jag gillar Tadahiki Taira's desgin som är av den klassiska stilen, inte så plottrig som många av de färgscheman som dagens hjälmar har.

Sedan att min första Arai som jag köpte 1987 hade denna färgsättning spelar kanske också in :)

Arai-taira-rx7v-2.jpg
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Potthjälmen är fabrikat Davida.... och den heltäckande är fabrikat Kangol. Inte de första namnen man tänker på när det gäller hjälmar. Färgade skinnstället Lookwell...... Leathers. En sådan där Kangol vore trevligt att ha, klämma på. Mvh Tony

View attachment 436556 View attachment 436557

Fan vad du är kunnig Tony! Visst finns det någon tillverkare som gör moderna hjälmar med Mike the bikes färgschema på? Inget för en samlare givetvis men en snygg hjälm att bruka.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top