Tips på roligare hoj

e_kjellgren

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki GSX-R600 -07
Tjenare
Har haft en GSXR 750 som gick som ett skott och var helt underbar att köra, men som jag sålde när nyhetens behag hade lagt sig efter ett par år.
Skaffade en vespa (Peugeot Geopolis 250) som är betydligt mer praktisk att tex åka och handla och göra ärenden. Håller på med orientering och den funkar bra att ta sig ut till olika startplatser i skogarna.
Är lite sugen dock på att "uppgradera" till nåt med en mer aktiv körstil. Tittar lite snabbt på blocket och hittar en Honda Transalp, kan det vara nåt?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Visst, "mer aktiv körstil" är ju relativt men Transalp är väl kanske inte det första jag hade kommit att tänka på :näsblod Du får nog ge oss lite mer TS, budget/körstil/grus/asfalt etc etc.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla hojar är väl roligare än Transalp? Förutom den där vespan möjligen.
 

e_kjellgren

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki GSX-R600 -07
Skulle tro att jag är ute efter nån typ av äventyrshoj, finns det en sån genre? Sportig lätt touringhoj som funkar på grusväg och i stan?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Skulle tro att jag är ute efter nån typ av äventyrshoj, finns det en sån genre? Sportig lätt touringhoj som funkar på grusväg och i stan?

BMW F800GS eller Triumph Tiger 800XC. Ska du åka med passagerare så kanske storleken större är mer aktuellt, 1200GS eller Tiger 1200. Ska du ha riktigt roligt köper du Enduro 690 eller Husqvarna 701 :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skaffade en vespa (Peugeot Geopolis 250) som är betydligt mer praktisk att tex åka och handla och göra ärenden.

Off Topic: Hallå hallå!! Nu måste vi styra upp det här. Att tanter på gatan inte kan skilja på Vespa och scooter är vi vana vid. Men att en aktiv hojåkare inte kan sortera de olika märkena rätt... :huvet :)

Om du skaffade en Peugeot kan du inte skriva att du skaffade en Vespa. Vespa är en modellbeteckning från Piaggio.

Det är som att säga "skaffade en Yamaha (Honda 250) som är betydligt mer praktisk..."

Alla scootrar är inte Vespor.
Alla fyrhjulsdrivna bilar heter inte Jeep.
All cellplast heter inte frigolit.
All plastfolie heter inte gladpack.
Osv!

Ok, slut på OT. Nu kan ni snacka vidare om hojar som är roligare än Peugeot Geopolis! :tummenupp:)
 
Last edited:

e_kjellgren

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki GSX-R600 -07
Hehe, sorry. Är så van att folk i allmänhet tror att man pratar om snöskoter om man säger skoter, men vespa förstår dom vad det är!
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Transalp blev tråkigare och tråkigare genom åren. (Slöare och mer touringinriktad). Finns med ABS dock vilket är positivt. :tummenupp

I den prisklassen hade jag valt en asfaltsinriktad allroundhoj typ Kawasaki Versys 650 eller Triumph Tiger 1050, och sedan utrustat den med hasplåt och några packväskor. (ABS finns till båda).
 

e_kjellgren

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki GSX-R600 -07
Versys 650 såg ju rätt så versatil ut ;)
Man blir ju mest intresserad av 2017 modellen då den har lite uppdateringar såsom växelindikator mm.
Hur mycket tror ni den har sjunkit i pris till hösten jämfört med handlarnas 84.000 för en flång ny?
Vad kan det finnas för prutmån på en ny hos handlare?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Shiver med väskor.

Vill man uppa antin lite så varför inte en smt? Hyperstrada är väl lite dyr....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Off Topic: Hallå hallå!! Nu måste vi styra upp det här. Att tanter på gatan inte kan skilja på Vespa och scooter är vi vana vid. Men att en aktiv hojåkare inte kan sortera de olika märkena rätt... :huvet :)

Om du skaffade en Peugeot kan du inte skriva att du skaffade en Vespa. Vespa är en modellbeteckning från Piaggio.

Det är som att säga "skaffade en Yamaha (Honda 250) som är betydligt mer praktisk..."

Alla scootrar är inte Vespor.
Alla fyrhjulsdrivna bilar heter inte Jeep.
All cellplast heter inte frigolit.
All plastfolie heter inte gladpack.
Osv!

Ok, slut på OT. Nu kan ni snacka vidare om hojar som är roligare än Peugeot Geopolis! :tummenupp:)

Heter det inte skoter? :va

Scooter är väl möjligtvis modern svenska, dvs amerikanska med svenskt uttal...

Kan en skoter vara SportHoj?

Ja, en TMAX med 530cc! :D

THE SPORTBIKE OF SCOOTERS

SportHojsskoter.jpgSportskoter.PNG

https://www.yamahamotorsports.com/tmax/models/tmax







F,låt kunde inte låta bli... :krama

Åter till ämnet...

En nakenhoj under 1 000cc med väskor ger dig en rolig, lätthanterlig hoj som kan ta dig ut i Europa, jobbet, eller till startplatsen i skogen.

Jag gillar Triumph 675 men det finns andra... :)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Om det är mer asfalt än grus hade jag kikat på en varadero 1000, mkt hoj för pengarna o motorn är i stort sett en vtr 1000.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
stor enstånka ! :tummenupp
ktm 690 eller 640-660
Honda XR 650

Eventuellt en trött yamaha 660
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Heter det inte skoter? :va
Scooter är väl möjligtvis modern svenska, dvs amerikanska med svenskt uttal...
Kan en skoter vara SportHoj?
Ja, en TMAX med 530cc!

...klippt bort....
No worries, jag kan leva med båda stavningarna!

Men skriver man skoter så dyker det genast upp ett antal norrlänningar och talar om fjällturer, isfiske, renfäll och kokkaffe. :)

Så därför använder jag för min del oftast den mer internationellt gångbara scooter. Men det är ju jag det.

PS. Och ja, fler borde testa 530:an! En grymt fin maskin som kan genera många effektstarkare konventionella hojar på en kurvig väg.

EDIT: Sorry e_kjellgren för ännu mera OT!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket grus tänkte du köra?
Nästan vilken hoj somhelst går att smälla på allroad-däck på och få dem helt acceptabla på grusväg för lite småturer.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
KTM 990 Adventure funkar bra till mycket beroende på vilka däck man har på!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top