Yamaha R1 -98 stendöd efter starthjälp, startmotorn går m. förbikopplat startrelä

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
Behöver lite hjälp då jag är fullkomligt oduglig på att felsöka och kan allmänt lite om motorcykel el.
Finns en liten "historia" varför jag inte vet vad som hänt..

Jag visade hojen i oktober för en spekulant, denne välte hojen det första han gjorde.
Han fick såklart köpa hojen och på hemvägen gick han omkull igen, som tur var på en parkeringsplats!????????
Hojen blev stående från den dagen och jag köpte nyligen tillbaka den.

Den startades med jämna mellanrum tills en dag bränslenivån började vara låg, fanns skräp i tanken sedan cykeln lånats ut och tankats med skräp bränsle.. ????
När snubben nött slut på batteriet (svårstartad med dynga i tanken) så kablar han från bil men utan resultat..
Batteriet laddas och när man nu ska starta är den helt död!
Alla lampor och sådant fungerar som de ska men absolut ingenting händer när jag trycker på starten..
Startmotorn spinner på fint när man kopplar den direkt från batteriet så jag tar förgivet startrelät är paj eller heter det solenoid?
Bränslepumpen går inte heller..
Alltså allt relaterat till starten är dött!
Ska den inte starta när jag har tändningen på och kör på startmotorn?
Kanske inte kan suga soppa genom pumpen om den inte går?
Är det någon som kan ge mig några som helst tips är jag sjukt tacksam!
Är man sjukpensionär så måste man tyvärr skruva och laga själv trots bristande kunskaper..
Har kollat alla säkringar och de kontakter jag hittat och kommit åt, inga ärgade kontaktstycken eller kablar eller synliga kabelbrott..
Ska kolla gnista första jag gör på morgonen imorgon!

Tack på förhand! / Karl_Magnum
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Older bikes used to have overcharging safety switch or something under the seat or somewhere under plastic. Old slingshot gsxr had it under the battery box. U just had to push little red button in with a pen again.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
Nä tyvärr :gnissla
Har rengjort tank kran å satt dit ett nytt bränslefilter så har bra koll på den biten med..
Varför går inte pumpen??
För visst fasen brukar den "buzza" till när man vrider på nyckeln? :va
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Glapp i dödaren på styret? Antar att du kollat den men min första tanke.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
TS, eftersom du uppger dig vara amatör, har du möjligen kopplat lite fel med startkablarna och fixat lite kortis?
 

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
Haha man blir aldrig full lärd därav amatör! ;)
Startkablar har jag på snart 40år aldrig lagt fel iaf ?
Men scenariot är fullt möjligt då killen som haft cykeln i sin ägo inte verkade ha alla rätt om man uttrycker sig milt.. ?
 
Last edited:

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
Det är väl sådana grejer som att mäta upp olika grejer som jag inte riktigt har klämm på!
Jag tror ju att något mer är stekt men vet inte var jag ska fortsätta?
Att koppla förbi solenoiden kändes logiskt men resterande grejer står jag handfallen med..
Hur kan jag koppla förbi dödaren på styret?
Och samma tippsensorn?
Är den "öppen eller stängd"?
Alltså kan jag bara bygla över den?

Många frågor men är ganska desperat eftersom jag ska byta bort hojen kommande helg!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sitter det inte en huvudsäkring på R1:an? Typ en stor röd djäkel?

Edit: Det var senare modellerna av R1:eek:rna som hade en röd säkring.
De tidiga hade två säkringar ovanpå startreläet.
 
Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Du får väl börja med att se om den har gnista. Om den har det är det troligtvis bränslet. Om den inte har det är det där du får börja.
Ibland hänger saker inte ihop som man tror, t ex kan något annat gått sönder (typ bränslepumpen som också skulle göra hojen helt omöjlig att starta) som inte alls har att göra med vad som känns som en logisk orsak till att den inte startar.
Så mitt tips är, kolla om du har gnista som steg ett. Har du det så är det luft eller bränsle som är problemet.
 

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
Hann tyvärr inte kolla det idag men är nästa sak jag ska kolla! Om jag inte har gnista vad ska jag kolla då? Och hur mäter jag upp eller kontrollerar den delen då?
Haha sorry om jag e kass men måste fråga..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu har jag inte ägt en R1, men dessvärre "tippat" en cykel av vägen... i ett dike... i 90... nog om detta.

Felet du beskriver låter som tip-over-sensor. Den skall skydda motorn och bryter att ström till startmotor och bränslepump. Eftersom du skriver att du har el för övrigt hade jag börjat med att läsa på om den på R1. Därefter hade jag kollat säkringarna och först därefter greppat multimetern och börjat mäta. Du borde ha ström till bränslepump när tändningen är på och sedan till startmotor när du startar. Det är bara att spåra kablarna och se när du inte får ström längre.

I värsta fall tror jag en verkstad löser detta på få timmar.
 

Daxzorce

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Glimåkra
Hoj
1998 Yamaha R1
Du har inte kontrollerat ifall du har ström fram till bränslepumpen? Om inte så är nog pumpen kass, har du ström fram kan du kanske gå baklänges från pumpen och kolla vad det är som gör att du inte har ström fram dit. Har el-schema liggandes på datorn ifall du vill ha i PM. :yoparty
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Du har inte kontrollerat ifall du har ström fram till bränslepumpen? Om inte så är nog pumpen kass, har du ström fram kan du kanske gå baklänges från pumpen och kolla vad det är som gör att du inte har ström fram dit. Har el-schema liggandes på datorn ifall du vill ha i PM. :yoparty

Har den inte tippsensor? Den klipper väl då strömmen till pumpen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top