Insändare Metro MC

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej alla,
såg detta i Metro i tisdags, vad tycker ni?
Jag tror jag håller med; det är ett jäkla gissel att få ordning på var man ska ha sin MC utan att man ska behöva "oroa" sig.. :3freak
MVH
 

Bifogat

  • Metro MC.jpg
    Metro MC.jpg
    66.4 KB · Visningar: 211

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Även om det är sant så tror jag det är svårt att få sympatier för nåt som de flesta uppfattar som ett lyxproblem. Det ÄR dyrt och svårt att ha MC och vi är en rätt liten lobbygrupp i samhället.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Läsarna rasar på bussar och i tunnelbanan:
"Detta är orimligt" säger en läsare på perrongen i Västerhaninge.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Ett j*a gissel alltså :död
Är det någon som har lite tips om hur man kan lösa detta för sig själv då?
Jag ämnar ju jaga min brf för att se om nåt utrymme kan tillägnas MC, alt ställer jag i cykelrummet så länge, men det sista där gillar man ju inte.
Annars får jag gå runt i det intilliggande villa-området och fråga ifall jag får ställa min MC i deras garage/car-port i utbyte mot en slant.
Har inte kommit på fler idéer. Jo! Köpa en billig släp med ramp och ställa på min parkering, men det är ju riktigt mycket Morran & Tobias på det..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett j*a gissel alltså :död
Är det någon som har lite tips om hur man kan lösa detta för sig själv då?
Jag ämnar ju jaga min brf för att se om nåt utrymme kan tillägnas MC, alt ställer jag i cykelrummet så länge, men det sista där gillar man ju inte.
Annars får jag gå runt i det intilliggande villa-området och fråga ifall jag får ställa min MC i deras garage/car-port i utbyte mot en slant.
Har inte kommit på fler idéer. Jo! Köpa en billig släp med ramp och ställa på min parkering, men det är ju riktigt mycket Morran & Tobias på det..

Finns det någon avig krok på bakgården kan du ju erbjuda dig att köpa en snygg friggebod med lås som du får parkera hojen i? När du sedan flyttar kan du alltid efterskänka den till föreningen utan kostnad?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, detta är ett problem när man kör hoj och bor lägenhet i storstad - utifrån de krav jag ställer är min egen uppfattning att har man inte mycket tur och får tag på garage eller liknande kan det ibland vara väldigt svårt att kombinera hojintresse med stadsboende. De krav jag ställer är att kunna parkera hojen säkert, kunna utföra tvätt och normalt enklare underhåll och kunna köra hoj när jag vill utan för lång transport till stället där hojen är parkerad och annat strul.

Visst finns det illvilliga människor som motarbetar mc, men till största delen skulle jag nog säga att detta helt enkelt bara är ett problem som inte existerar för de flesta (de som inte kör hoj) och att det därför inte finns tillräckligt intresse från hyresvärdar, kommuner, bostadsrättsföreningar m.fl. att ta tag i det. Det finns inga andra än vi själva som har något intresse i att arbeta för en förbättring och därför händer inget.

I många äldre bostadsområden finns i princip inga garage och när det byggs nytt numera är möjlighet att ha motorfordon något som aktivt prioriteras bort. Skulle man dessutom ha ett motorintresse som gör att man uppskattar att kunna göra ett spontant oljebyte eller vaxa sin pärla vid behov och helst skulle sova med hojen som huvudkudde om det bara gick kan man konstatera att då är man en utrotningshotad art - sådana människor finns inte i längre, i alla fall inte officiellt. Då har man gått långt över gränsen för vad som är acceptabelt stadsbeteende och därför återstår endast tre boendealternativ: att köpa ett hus långt ute på landet utan grannar, att checka in på sluten avdelning med fri tillgång till dämpande substanser - eller bo kvar och sluta köra hoj. De flesta som bor i städer och envisas med att ha motorcykel landar i något av dessa alternativ så småningom.
 
Last edited by a moderator:

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Ja, detta är ett problem när man kör hoj och bor lägenhet i storstad - utifrån de krav jag ställer är min egen uppfattning att har man inte mycket tur och får tag på garage eller liknande kan det ibland vara väldigt svårt att kombinera hojintresse med stadsboende. De krav jag ställer är att kunna parkera hojen säkert, kunna utföra tvätt och normalt enklare underhåll och kunna köra hoj när jag vill utan för lång transport till stället där hojen är parkerad och annat strul.

Visst finns det illvilliga människor som motarbetar mc, men till största delen skulle jag nog säga att detta helt enkelt bara är ett problem som inte existerar för de flesta (de som inte kör hoj) och att det därför inte finns tillräckligt intresse från hyresvärdar, kommuner, bostadsrättsföreningar m.fl. att ta tag i det. Det finns inga andra än vi själva som har något intresse i att arbeta för en förbättring och därför händer inget.

I många äldre bostadsområden finns i princip inga garage och när det byggs nytt numera är möjlighet att ha motorfordon något som aktivt prioriteras bort. Skulle man dessutom ha ett motorintresse som gör att man uppskattar att kunna göra ett spontant oljebyte eller vaxa sin pärla vid behov och helst skulle sova med hojen som huvudkudde om det bara gick kan man konstatera att då är man en utrotningshotad art - sådana människor finns inte i längre, i alla fall inte officiellt. Då har man gått långt över gränsen för vad som är acceptabelt stadsbeteende och därför återstår endast tre boendealternativ: att köpa ett hus långt ute på landet utan grannar, att checka in på sluten avdelning med fri tillgång till dämpande substanser - eller bo kvar och sluta köra hoj. De flesta som bor i städer och envisas med att ha motorcykel landar i något av dessa alternativ så småningom.

Jag håller med, å andra sidan, vafasen om en brf med säg 100 lägenheter satsar en slant och bygger 10 bra MC-garage (bara för parkering skyddat mot väder, sabotage, stöld). Så kanske bara 3-4 initialt blir använda av boende, resten kan man hyra ut till närliggande boende tills någon inom föreningen behöver en igen. Tar man 400-500 per månad så drar man ju in 48-60k på ett år, det kan ju inte ta mer än ett par/tre år att räkna in det!
Detta är den linje jag ska driva till förbannelsen på min BRF varje fall :)
Och ingen får ha förrådet om de inte har MC, egen MC.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
På något sätt känns det som om att gnälla om MC-parkering i Metro är lika mycket "rätt plattform" som att ge Paolo Roberto 30 minuter på SVT varje kväll för det nya programmet "Grabbskämt". Det är väl bara fjortisfeminister och män som sympatiserar med fjortisfeminister som läser den, när de reser kommunalt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det går att vinna förståelse för våra önskemål om mer skyddade sätt att parkera.

Gemene man tänker inte på hur naken och utsatt en motorcykel är.
Man vill inte ha spyor där man skall sitta och fågelskit där man skall hålla händerna.
Man vill inte att vem som helst skall provsitta, dra i gashandtaget, försöka rakrikta ett låst styre och sitta och gunga på hojen med sidostödet nere.
...eller repa tanken med en vanlig jackas blixtlås.

Men det som framförallt får folk att fatta vårt sätt att se det är när man påpekar att all mekanik ligger blottad och tillgänglig för alla och envar.
Bromsskivor, bromsledningar - allt som vårt liv hänger på i en trängd situation sitter exponerat och åtkomligt för vilket svin som helst som orkar huka sig ned.

"Ahaaa!" brukar man kunna se hos dom man talar med. Det är inte bara gnäll från jobbiga motorcyklister som ligger bakom krav på lämpliga parkeringsplatser, och i en tid när simpel jävla uppfostran verkar tyna bort så blir behovet av skyddade parkeringar allt viktigare för oss.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ju ett annat och väl beprövat sätt som fungerar - att helt enkelt bosätta sig utanför vårt rövhål till hufvudstad. Dylika problem minimeras och det brukar dessutom bli betydligt närmare till intressanta vägar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja det vore fantastiskt om folk kunde flytta hem igen.
Själva staden är det inget större fel på. Inte vägarna heller. Sen har vi ju skärgården.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag tycker att det ska vara dyrt och krångligt att ha hoj. Annars kommer ju varenda jävla WT ha hoj. Och så vill inte jag ha det iaf...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, detta är ett problem när man kör hoj och bor lägenhet i storstad - utifrån de krav jag ställer är min egen uppfattning att har man inte mycket tur och får tag på garage eller liknande kan det ibland vara väldigt svårt att kombinera hojintresse med stadsboende. De krav jag ställer är att kunna parkera hojen säkert, kunna utföra tvätt och normalt enklare underhåll och kunna köra hoj när jag vill utan för lång transport till stället där hojen är parkerad och annat strul.

Visst finns det illvilliga människor som motarbetar mc, men till största delen skulle jag nog säga att detta helt enkelt bara är ett problem som inte existerar för de flesta (de som inte kör hoj) och att det därför inte finns tillräckligt intresse från hyresvärdar, kommuner, bostadsrättsföreningar m.fl. att ta tag i det. Det finns inga andra än vi själva som har något intresse i att arbeta för en förbättring och därför händer inget.

I många äldre bostadsområden finns i princip inga garage och när det byggs nytt numera är möjlighet att ha motorfordon något som aktivt prioriteras bort. Skulle man dessutom ha ett motorintresse som gör att man uppskattar att kunna göra ett spontant oljebyte eller vaxa sin pärla vid behov och helst skulle sova med hojen som huvudkudde om det bara gick kan man konstatera att då är man en utrotningshotad art - sådana människor finns inte i längre, i alla fall inte officiellt. Då har man gått långt över gränsen för vad som är acceptabelt stadsbeteende och därför återstår endast tre boendealternativ: att köpa ett hus långt ute på landet utan grannar, att checka in på sluten avdelning med fri tillgång till dämpande substanser - eller bo kvar och sluta köra hoj. De flesta som bor i städer och envisas med att ha motorcykel landar i något av dessa alternativ så småningom.

Jag bor i stan och har löst det genom att vara medlem i ett gemensamt hojgarage. Där har jag inte bara hojen utan även mina verktyg,svetsar och andra maskiner. Tillbringar mycket fritid där ihop med garagekompisarna. Men jag använder ju inte hojen till att jobbpendla med. Hojen är för mig ett intresse, så när hojen körs är det för att köra hoj. Jag promenerar eller åker kommunalt till jobbet. Tar ca 50 minuter att gå. Har ca 15 minuters promenad till mc-garaget.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag bor i stan och har löst det genom att vara medlem i ett gemensamt hojgarage. Där har jag inte bara hojen utan även mina verktyg,svetsar och andra maskiner. Tillbringar mycket fritid där ihop med garagekompisarna. Men jag använder ju inte hojen till att jobbpendla med. Hojen är för mig ett intresse, så när hojen körs är det för att köra hoj. Jag promenerar eller åker kommunalt till jobbet. Tar ca 50 minuter att gå. Har ca 15 minuters promenad till mc-garaget.

Ja, det är väldigt bra alternativ, men sådana garagemöjligheter växer inte heller på träd. När jag skaffade hoj för sex år sedan lyckades jag efter en del letande få tag på ett garage en bit bort som jag delade med en kompis, men då jag kör väldigt mycket under säsong blev det ett gissel att varje gång ta bilen till garaget och byta om innan jag kunde köra. När dessutom möjligheten att tvätta hojen där försvann tröttnade jag.

Parallellt med att jag haft det andra garaget har jag aktivt sökt garage där jag bor och efter sex år (!) gav det lyckligtvis utdelning. Jag har nu ett eget garage med värme, vatten och el alldeles där jag bor och har plats för både bil och hoj + alla verktyg och grejer jag behöver. Det är inte direkt gratis, men å andra sidan värdesätter jag detta enormt högt.

Ett tips till andra kan väl vara gå runt och höra sig för i närliggande villaområden och liknande. En del har sina garage fulla med bråte år efter år och har kanske inte ännu insett att de genom en tur till återvinningsstationen kan tjäna en hacka genom att hyra ut garaget istället.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top