Bakhjulsåka - 660 eller 690?

Buseknuse

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2017
Ort
Huddinge
Hoj
Oklart ännu
Godagens godagens!

Har en liten fråga till er som har balanserat BÄGGE av dessa hojar på det ena hjulet, i det här fallet bakhjulet! 625an räknas också in under kategorin 660 :p

Iallafall, skulle ni som kört bägge hojarna säga att det är någon viss fördel med den ena hojen gentemot den andra? 660/625 ska ju ha en mycket brutalare motorgång än 690, det får man väl se som nackdel? Borde bli svårare att balansera?

Samt hur illa "brukar" det bli att slå över med en 690 IOM tanken i bak, den tar väl första smällen? Mao ingen bra "lära sig bakhjul på riktigt" hoj om man nu riskerar att slå över ett par gånger? Eller är det en såpass stor fördel med den mjukare gången samt vikten i bak av tanken, att det är värt att leva med risken att skada tank vid överslag?

Hoppas ni förstår frågan! :)

Mvh en bus-sugen
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
660 alla dagar i veckan, om det bara är slanga som gäller. Mer mos på lägre varv och mindre vikt.
Annars 690 (trevligare motorgång, bättre bromsar, mer lättstyrd, elstart osv).
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
625:an! Som sagt direkt respons + mindre vikt. 1-2 kuggar mindre fram och 2-3 mer bak! Men då är min inställd mer för offroad körning och lite svårare att göra "12:eek:r" på lägre hastigheter om det är enbart bakhjulslek du vill hålla på med. Men det är inte svårt att hitta drevning som passar en själv för den typen av huliganism. Sen har du bra möjlighet att ställa in dämparna så de passar dig.

Jag vill hellre kunna snabbt få framhjulet samt hopp för offroad körningen. Men på de högre växlarna med lite knuff på framgaffeln sen ligga bakhjul konstant. Enkelt att ändra riktning osv på bakhjul...men då är min inställd med fjädring för min vikt och inställningar för mig personligen. Så den sviktar inte som en helt original 625:a har jag märkt.

625:a har el-start samt kick, jag har dock sxc så bromsarna är bra men för offroad körning. Vet inte om SMC modellen av 625 hade starkare bromsar eller ej. Men sxc bromsarna funkar inte så bra för ren supermotard huliganism(21" framhjul också på sxc).

Så 625smc för ren huliganism eller ja 660 också såklart.

Personligen gillade jag inte 690 så pass. För landsvägsorienterad för min smak. Tyckte det var roligare att busa med tex mt07/09 och liknande hojar. 690:n är Ingen dålig hoj dock, smaken är baken.
Prova olika modeller om du kan och känn efter.


Men 625:an är ändå brutal kul hoj om du vill leka mycket på och av vägen!
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Väljer du hoj hur den är att köra på bakhjulet? Det är du som sitter på som avgör. :krama

Här är ett gammalt men rätt intressant test av båda:
http://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/testat/1415-duell-mellan-ktm-660smc-och-690smc

Vilken du än väljer kommer du inte bli besviken på busfaktorn iaf, haft en 660 tidigare. Inga problem att få upp framhjulet på samtliga växlar.

Slå över med en 690 kan bli dyrt ja, går tanken sönder bär det iväg. Men det går sönder saker på 660n med om du slår över.

Är du ovan bakhjulsåkare och enbart ute efter att lära dig? Så skulle jag börja med något du kan dra i backen utan att bry dig. Min första enhjulsmaskin var en XR600, fula som stryk. Men har aldrig efter denna kört något som gjort sig så bra på ett hjul. :D Skulle tro dess höga tyngpunkt gjorde den så skön på bakhjulet.
 
Last edited:

Ph-92

Medlem
Gick med
4 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
En Er6a
Har ägt både 660 och 690. 690n var mycket lättare att köra bakhjul med, lättare att balansera. Kanske just för att tanken sitter bak?
Sen vet jag inte om 660n har så mycket brutalare motorgång. 690n går mycket bättre.
 
Last edited:

Buseknuse

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2017
Ort
Huddinge
Hoj
Oklart ännu
Tack för alla svar! :)

Hur skulle ni säga att kvalitén motormässigt skiljer 660/690 åt? Bägge är ju lc4. Letat som en tok på internet om info om olika årgångar men inte hittat något. Det som finns att läsa är att 690 från -11 och framåt går 5000 mil, medans en 625/660 lc4 bara går 1500 mil innan ras :p självklart beror det på hur man kör och service... Men en BMW 1200gs går ju LÅNGT, oavsett service och inte... Så skillnad på kvalité mellan motorer är ju en faktor också.

Har en kompis som kan sälja sin 2004 660 med dryga 1800mil för 20k till mig som bushoj. Är det dumsnålt tror ni? Är det "på den röda gränsen" av mycket mil? 20k är ju helt rätt pengar att lära sig bakhjul med, men då är det ju bra om det stannar på 20k :p hojen är normalt huligankörd, 6 okända ägare innan kompisen.

Hoppas texten inte blev för tråkig och svårläst! Sitter på mobilen just nu, hoppas att ni kan ha överseende med det.

Tack igen på förhand!

Mvh en bus-sugen
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Kolla upp de vanliga felen på 625/640/660. Alla de har samma/liknande fel allt som kan och ska ha åtgärdats. Då är det inte något större fel på pålitlighet på de hojarna. Min har gått snart 2000mil och den ser bra ut...funktionellt dvs den är smutsig som fan dock. Min hoj köpte jag med de vanliga felen åtgärdade på den redan. Samt att jag själv sett till att fortsatt ta hand om hojen med service och byta ut de delar som gillar att fucka upp på de modellerna.

Det som är roligt med de motorerna är inte att du kommer få total ras. Det är små problemen som tex inspektionsglaset börjar läcka och man behöver byta ut det osv. Total ras beror oftast på att ägaren är en idiot som inte fatta konceptet av en förbränningsmotor.

tex nu har jag fått det vanliga oljeläckaget på framdrevs busningmusning delarna. Redan beställt hem de delarna för att ordna det i tid innan man förstör hojen. De här hojarna är väldigt enkla att mecka på själv samt finns massvis med info på olika slags forum.

SÅ ja det finns lite att göra med de motorerna men sköt de med snabbare service intervaller, speciellt om man lever efter huliganism som sin religion. Såklart det är ingen tråkig BMW eller Honda som bara går och går.
De här tidiga KTM landsvägs stånkorna är mer eller mindre utvecklade enduro motorer gjorda för mer landsvägskörning.

Vi i Sverige blir oroliga över miltal. Men de här hojarna körs så jävla mycket mer i andra länder osv. Jag kollar hellre skicket på hojen och hur den underhållits än hur länge den har stått orörd i garaget.


Kolla upp vad som behöver kollas på de här hojarna och sen gå ut och se om du hittar en utan de problemen eller åtgärdade. Sen köp och kör skiten ur den!
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om du ska köpa kompisens 660 så är den 13 år gammal å me 7 ägare har den byt ägare var annat år å varje år har den i snitt körts 140 mil...

Många har sina mätare bortkopplad för att inte nöta mil... Dom flesta 625/640/660 har gått mer än de 1500 milen innan ras...
De som föregående nämnde så är de många som inte sköter om sina hojar...
Byta olja å filter varje 250 mil eller en gång om året... Kolla ventilspel, kamkedjesträckaren, å oljenivån... Å läcker det någonstans så minskar oljan snabbt... Lätt å kolla oljenivån före å efter körning...
Äldre modeller kan lagret till kopplingskorgen sticka för folk ska koppla upp hojen på bakhjulet.... De behövs inte, för de funkar me att ge full gas...
 

Buseknuse

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2017
Ort
Huddinge
Hoj
Oklart ännu
Kolla upp de vanliga felen på 625/640/660. Alla de har samma/liknande fel allt som kan och ska ha åtgärdats. Då är det inte något större fel på pålitlighet på de hojarna. Min har gått snart 2000mil och den ser bra ut...funktionellt dvs den är smutsig som fan dock. Min hoj köpte jag med de vanliga felen åtgärdade på den redan. Samt att jag själv sett till att fortsatt ta hand om hojen med service och byta ut de delar som gillar att fucka upp på de modellerna.

Det som är roligt med de motorerna är inte att du kommer få total ras. Det är små problemen som tex inspektionsglaset börjar läcka och man behöver byta ut det osv. Total ras beror oftast på att ägaren är en idiot som inte fatta konceptet av en förbränningsmotor.

SÅ ja det finns lite att göra med de motorerna!

Tack för det långa svaret! Mitt i natten dessutom :) :p
Vad skulle du säga är de vanliga felen på de äldre lc4? Att ägna en dag i garaget är inget problem även om det är oönskat. Men är de små problemen = klyva motorn? Typ "ett litet nållager... En liten packning i mitten av motorn"... :p

Mvh
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tack för alla svar! :)

Hur skulle ni säga att kvalitén motormässigt skiljer 660/690 åt? Bägge är ju lc4. Letat som en tok på internet om info om olika årgångar men inte hittat något. Det som finns att läsa är att 690 från -11 och framåt går 5000 mil, medans en 625/660 lc4 bara går 1500 mil innan ras :p självklart beror det på hur man kör och service... Men en BMW 1200gs går ju LÅNGT, oavsett service och inte... Så skillnad på kvalité mellan motorer är ju en faktor också.

Har en kompis som kan sälja sin 2004 660 med dryga 1800mil för 20k till mig som bushoj. Är det dumsnålt tror ni? Är det "på den röda gränsen" av mycket mil? 20k är ju helt rätt pengar att lära sig bakhjul med, men då är det ju bra om det stannar på 20k :p hojen är normalt huligankörd, 6 okända ägare innan kompisen.

Hoppas texten inte blev för tråkig och svårläst! Sitter på mobilen just nu, hoppas att ni kan ha överseende med det.

Tack igen på förhand!

Mvh en bus-sugen

Vi var ett gäng för några år sedan som körde motard när "motardvågen" sköljde över Sverige. Jag körde 640. Rasade startmotorn och en del smått och gott, drog sönder skruvar etc. Två andra rasade motorerna på sina 625 varav en så allvarligt att han fick byta motor. Ytterliggare en fick rassel ur motorn ur sin 625. När man väl går in och skruvar så är allt tunn skitaluminium så lätt att dra sönder skruvar, gängor osv. Alla hojar såldes av.

Jag förstår än idag inte hur dessa kan stå sig i pris eller sälja överhuvud taget de är ju riktig skitkvalité på dessa maskiner. Har totalrenoverat crossar och renoverat motorer i bilar, trimmat och haft mig i 20 år snart och KTM är nog det sämsta jag varit med om. Visst det fanns bra tryck i maskinen och låg vikt men då har de fått tumma på annat.

Mitt tips, kolla på skruvar osv runt motorn om den är oskruvad alternativt köp ett helicoilkitt samtidigt.
 

Buseknuse

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2017
Ort
Huddinge
Hoj
Oklart ännu
Vi var ett gäng för några år sedan som körde motard när "motardvågen" sköljde över Sverige. Jag körde 640. Rasade startmotorn och en del smått och gott, drog sönder skruvar etc. Två andra rasade motorerna på sina 625 varav en så allvarligt att han fick byta motor. Ytterliggare en fick rassel ur motorn ur sin 625. När man väl går in och skruvar så är allt tunn skitaluminium så lätt att dra sönder skruvar, gängor osv. Alla hojar såldes av.

Jag förstår än idag inte hur dessa kan stå sig i pris eller sälja överhuvud taget de är ju riktig skitkvalité på dessa maskiner. Har totalrenoverat crossar och renoverat motorer i bilar, trimmat och haft mig i 20 år snart och KTM är nog det sämsta jag varit med om. Visst det fanns bra tryck i maskinen och låg vikt men då har de fått tumma på annat.

Mitt tips, kolla på skruvar osv runt motorn om den är oskruvad alternativt köp ett helicoilkitt samtidigt.

Det är ju sånt där som är så läskigt :D:huvet kommer du ihåg på ett ungefär hur mycket deras motorras kostade? Klarar man sig på 10k om ALLT skulle gå åt helvete med motorn? 30k är ju även det en helt ok peng...
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Det är ju sånt där som är så läskigt :D:huvet kommer du ihåg på ett ungefär hur mycket deras motorras kostade? Klarar man sig på 10k om ALLT skulle gå åt helvete med motorn? 30k är ju även det en helt ok peng...

Ja nästan overkligt :näsblod Jag sålde min med trasig startmotor. Kickade igång den istället sista tiden. Motorn hjälpte jag till att plocka ur en av hojarna och den skickades iväg på renovering. Vet inte vad det kostade för de andra då jag inte vart speciellt nära bekant med dem.

Kommer dock ihåg att vi höll på i en hel dag att få ur motorn ur ramen och två dagar att få ihop den allt när den kom tillbaka. Jämföra med att jag rev isär motorn ner till kolven på en 4t mx häromdagen på under en timma och då tog jag god tid på mig. Riktigt tajt och jäkligt.

Som tidigare nämnt. Försök få en uppfattning om kolven, vevlager etc är bytt och om man kan se spår av flytande packning eller slitna bultar vid motorn och framförallt vid växelådan. Se till att få en riktig kallstart när du åker och kikar på den för att höra om den låter "sjuk" och jämför med någon annans hoj tidigare om det finns någon i närheten. In och kika på http://www.ktmshop.se/ så kan du få en uppfattning av vad de kostar. Ring en ktm verkstad och hör vad de tar för ett lagerbyte.
 
Last edited:

FelixMT09

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2017
Ort
Örebro
Hoj
2016, MT09A
Min vän har en KTM 690 smc r och han kan köra på bakhjulet med den skitlätt. Jag har testkört den och den är en hoj som man med stor lätthet köra som en galning.

Nu till min fundering:
min väns hoj KTM 690 smc r bakdäck är snart helt slut enligt honom. Den är en Continental Conti Attack SM.
Han undrar om den är bra däck eller om man ska kika på roadsmart? Han kör ganska aktivt och ofta på bakhjulet.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top