KTM 690 batteriproblem?

boppan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Halland
Hoj
KTM 690 SMC R
Hej. Min hoj stog oanvänd ett par månader över vintern, När jag skulle starta den så var den död. Lånade en Laddare av en verkstad här i närheten och dem sa åt mig att ladda den på "bil" inställningen på laddaren om jag ville ladda den snabbt. Laddade batteriet en timme och sedan funkade det att starta. Körde i ungefär 1 timme. Dagen efter när jag skulle köra igen så startade den inte. Satte på laddaren på batteriet igen Men denna gången på inställning för "MC/Moped" för jag skulle ladda den lite längre. Efter 5 timmar testade jag att starta. Den startar inte. lyktan lyser, tutan funkar osv men när jag trycker på startknappen så är det helt tyst. Hörde ett Klick första gången jag tryckte på startknappen efter laddningen men inget nu efter.

Det kommer upp någon text på skärmen på hojjen i 1-2 sekunder där det står
"18 70 l3n6th"


Lite dumma frågor här:
1.Kan man ladda batteriet när det sitter i hojjen?

2. Kan man "överladda" batteriet och skada det om man tex låter det ladda över natten.

3. Borde jag bara koppla på och ladda mer och se om det funkar efter?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Batteriet låter dött. HAr det varit för urladdat en tid så tar det permanent skada. Byt!
 

boppan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Halland
Hoj
KTM 690 SMC R
Kan batteriet eller hojjen på nåt sätt skadas om man låter det ladda över natten?

Och hur länge brukar ett battery behöva laddas?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan batteriet eller hojjen på nåt sätt skadas om man låter det ladda över natten?

Det beror på vad du använder för batteriladdare. Är det en s.k. smartladdare är det ingen fara.
Om det är en laddare som mosar på för fullt hela tiden kommer batteriet antagligen kunna må ganska dåligt.

Det låter iofs som om ditt batteri redan mår ganska dåligt, så åk och handla ett på närmaste biltema om du måste köra nu på en gång. Mät över polerna så det är friskt innan du köper, och ladda innan du använder isf.
 

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
Du kan alltid prova att ladda batteriet med en CTEK laddare, skadar inte att försöka..låt det stå på över natten
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gör som boris o ulvhamne säger köp nytt.. långtråkigt att ringa bärgare vid korvmojen pga att det gamla trötta batteriet dog.. bärgning kostar mer än ett batteri.. sedan tänder inte brevdarna på killar som har hojar som inte går..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En smart laddare klarar inte av att trycka igång ett dött batteri det måste vara en dum laddare som bara knökar på med amper.

Eller en smartladdare med just återupplivningsfunktion.
Annars kan man ju fuska och koppla ihop två batterier och ladda tillsammans tills det döda fått lite liv.
Men, personligen tycker jag det är bättre att byta ut batterier som fått så mycket stryk att de inte tar laddning längre.
 

boppan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Halland
Hoj
KTM 690 SMC R
Ok tack för svaren, är det lätt att byta eller klabbigt? Sett någonstans att man måste bort med bensintanken o sånt skit på en KTM 690? stämmer det?
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Nej om du lyfter på sadeln så ser du batteriet :tummenupp
Det sitter en aluminium. bygel med två skruvar som håller batteriet på plats.
Sen har jag för mig att man måste flytta på lite elektronik pryttlar åxo.
 

antonohammar

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke 2012, Honda CBR600rr 2008
Det står "1870 length" som i att omkretsen på hjulet är 1870mm. Har med inställning av hastighetsmätaren att göra.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top