Viktfördelning vid halt väglag

Exotermisk

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XJ6FA 2011
Tjena, jag undrar helt enkelt hur man hanterar en skarp sväng bäst vid halt väglag, förutom att ta ner farten ordentligt så brukar jag förflytta kroppen som om jag är påväg att ta en skarp kurva i hög fart, alltså endast ena skinkan på sätet.

Jag tänker att då jag lutar kroppen behöver jag inte luta hojen lika mycket, jag undrar om jag gör rätt i detta eller ser jag dum ut i onödan som intar racing position för en sväng i 10km/h?

Tack för svar.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
i 10 km/h så fungerar ju inte motstyr på det sättet. Men ja du, det handlar väl om gasen och hur mycket kontakt yta du har, ju mer du lutar desto sämre(mindre). sedan när de e halt så kan man ha otur att greppet inte är konstant utan kan variera från halt till snorhalt.

Men som du säger, det borde väl vara bäst o köra kroppsställning för o behöva luta hojen så lite som möjligt o ha mer kontaktyta. Ja o min kompis lekte lite med de i somras för o bara kolla om man skall köra helt rakt i nerläggnins possition, man får ändå luta hojen en bra bit åt hållet för att den ska gå rakt fram.

Nu lämnar jag över till de som vet. men de viktigaste e väl gaskontroll och inte för hög fart
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja det är riktigt så länge du kan köra lika bra i den positionen som upprätt (gaskontroll osv).
 

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Låg hastighet, jämn gas, luta dig själv, inte hojen.

OBS att man har *mer* kontaktyta när man lutar hojen i och med hur däcken är formade. Trots det ska man inte inte luta hojen när det är halt, av andra skäl.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om det är osäkert hur halt det är så känner jag med foten. Man kan bromsa med bakbromsen tills man låser bakhjulet, för att känna av. Är det halt så kan man åka med sladd och foten nere. Då har man koll på sladden med gasen. Om det är riktigt halt asså.
Jag flyttar inte arslet i kurvan.
En annan variant är att sitta stel som en pinne och luta lite mer än hojen titta åt det hållet man vill åka samtidigt som man skriker faaaaaaaaaan. Då kan det funka. :D Man ska, som alla vet, inte titta åt det hållet där man inte vill hamna (dike, sten, träd, bil, gubbe). (Dubbla negationer är det nya svarta.)
Man måste hela tiden läsa av vägen i det spåret man ska åka så man sätter hjulen där det är grepp eller vara beredd att hantera gropar, isrulor, snö och isfläckar och hjulspår. Åker man på vintern så är det mycket sånt. På våren kan det vara frost och lite isigt och lite lurigt.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Enligt keith code så skall man ha jämn acceleration för maximalt grepp i en kurva.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enligt keith code så skall man ha jämn acceleration för maximalt grepp i en kurva.
Med tanke på hans bakgrund
https://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Code
så påstår jag han helt saknar erfarenhet av att köra MC på väg med snö och is
i varje fall så har jag aldrig sett något från Keith Code som inte handlar om körning på asfalt.
Men det kan ju vara mitt eget fel.
Från en vän som kört ca 50000mil på olika hojar sedan 1970-talet har jag tipset: Under +2C bromsar jag bara med bakhjulet.
Över +2C med både bak och fram.
Och han kan ju inte helt sakna erfarenhet. Sett ett foto när han ska starta I Slovenien för att köra till Sverige. Det är ca 2dm snö runt hojen, BMW R90S, men det varade bara 2 mil, till han kom ner från bergen, sedan snöfritt, berättade han.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Lyssna på Hojroger.
Bara man är väldigt klar över att det inte är som att köra på grus. Är det (is-)halt är det halt hela tiden, det "relativa grepp" man har på grus finns inte mycket av ens med dubbdäck och sladdar man är det svårt att återfå grepp. Isfläckar klarar man däremot ofta om resten av vägen är torr.
Bra framförhållning, lätt gashand, mest bakbroms och vara kompis med kopplingen är mina tips.
Och det är ingen skam att sätta ner en eller två fötter vid behov...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kör visserligen inte hoj vintertid, men jag cyklar året runt, och mer bakbroms ju halare det är, cykeln så upprätt som möjligt, och så avslappnad som möjligt, men. om framhjulet försvinner iväg är min erfarenhet att det är bäst att låsa armarna så att man hindrar styret/framhjulet från att svänga iväg, eftersom geometrin slutar vara självstabiliserande när allt är på glid.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kör med motorbroms och bakbroms samtidigt så låser man inte bakhjulet. Kör man med foten nere så går det att använda frambromsen lite. Bara om man kör rakt fram, bromsa före kurvan.
Min dr500 körde jag med odubbade traildäck. Jobbigt att hänga på polarna som hade dubbade crossdäck på isiga och snöiga små vägar. Inte grepp varken fram eller bak men roligt och svettigt.
Min dr600 körde jag med odubbade tkc80, mest till och från jobbet, essingeleden och genom Solna. Funkade också fint. Jag körde den där dagen 2008 när hela Stockholm korkades igen av stillastående bussar och bilar. Det tog 45 minuter mot 11 minuter på sommarn. Andra hade restider på 10-12 timmar om de inte lämnade bilarna och gick. Det var otroligt halt. Jag hade träningsvärk dagen efter!
Min Kawa 750 som jag kört med i vinter har jag inte kört på is och snö med direkt. Det kan ju fortfarande vara halt och blött och grus så man måste läsa av vägen hela tiden. Jag kör på de vanliga sommardäcken.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Verkar gôrjobbit att köra i halka när man läser här inne. :D



Jag borde inte uttala mig. Inte för att jag inte har någon erfarenhet...
j3Ro52d.jpg

qCg3ncD.jpg

XtBhvpw.jpg

uYs8RF6.jpg

jzmrXKz.jpg

BZNy7qF.jpg



...utan mer för att jag inte har några bra tips att komma med.
Jag funderar inte speciellt mycket över hur jag kör.

Ibland får man hänga av inåt, ibland får man bräcka ner hojen under sig för att få med sig den runt.
Det är precis som vanligt - det finns inget färdigt facit, utan man måste vara uppmärksam, följsam och lyhörd.

Möjligen kan man som generellt tips säga att om det finns risk för halka så behöver man vara mer smeksam än normalt.
...fast på ett hårdhänt, bestämt sätt.

Äsch, det går inte att säga hur man skall göra. Ut och kör bara!

Nej förresten - jag kan ta upp några saker som står nämnt i tråden som i vart fall inte jag någonsin fått att fungera:

* Sätt inte ut fötterna!
Så fort man släpper fötterna från fotpinnarna så ödeläggs enheten och kontakten med hojen. Det går kryckigt och eländigt, och man förlorar all dynamik.
Dessutom riskerar man skador, antingen genom att helt enkelt slå i något, feppla in benet under fotpinnen eller - med korvlådor på, bryta både underben, knä och gud vet vad. Står man stilla kan det vara praktiskt att sätta ner en fot i marken, i alla andra fall är det bara negativt.

* Bromsa som vanligt!
Det går inte att hålla reda på vilken temperatur det är för tillfället och vilken spak man skall dra i just för stunden. Bromsa som vanligt, och dosera efter var det eventuellt låser upp någonstans. Funkar kalas!


Så - fundera inte för mycket utan ut och kör bara. Du lär dig.

Man ser inte "dum ut i onödan" förrän man ligger bredvid hojen och grodar sig.
...något som man ändå lär göra ett antal gånger. Det ingår i processen.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Med tanke på hans bakgrund
https://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Code
så påstår jag han helt saknar erfarenhet av att köra MC på väg med snö och is
i varje fall så har jag aldrig sett något från Keith Code som inte handlar om körning på asfalt.
Men det kan ju vara mitt eget fel.
Från en vän som kört ca 50000mil på olika hojar sedan 1970-talet har jag tipset: Under +2C bromsar jag bara med bakhjulet.
Över +2C med både bak och fram.
Och han kan ju inte helt sakna erfarenhet. Sett ett foto när han ska starta I Slovenien för att köra till Sverige. Det är ca 2dm snö runt hojen, BMW R90S, men det varade bara 2 mil, till han kom ner från bergen, sedan snöfritt, berättade han.

Njaae, det gäller nog mer om det är halt p.g.a regn. Dom har inte så mycket is i Kali.
Halt kan ju som sagt innebära både varmt och blöt / kallt och isigt.
Gissar att metoderna det skiljer sig åt. Vilken halka var det TS syftade på?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
...
Äsch, det går inte att säga hur man skall göra. Ut och kör bara!
...
Så - fundera inte för mycket utan ut och kör bara. Du lär dig.
.
Underbara bilder!
Man blir lite sugen på att åka i snö.

Jag kortade ner det citerade inlägget. :) Folk får scrolla upp för att se bilderna.
Ja det är svårt att beskriva. Vi är dessutom långt ifrån hur man svänger i 10 km/tim :D

Något som är väldigt kul är att åka på sjöar med 10-15 cm snö och låååånga sladdar. För dåliga isar i Stockholmstrakten nu för tiden. Det vore något för TS att testa. Med bra däck dåra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"As a member of the Church of Scientology, his life is cited by the church as a success story."

https://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Code

Vem litar på en scientolog?

Vad det gäller körning på bana så litar jag på Keith Code. Hade jag varit flitigare läsare av hans Twist of the Wrist I och II hade jag kört säkrare ! Än jag gör !
Scientologerna har väl lika mycket på fötterna som anhängare av Nordisk eller nyare Romersk mytologi. Anhängare till det sistnämnda brukar inte en gång använda uttrycket Romersk mytologi.
Trots att det väl är den bästa beskrivningen.
Grundades ju i Romarriket.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Njaae, det gäller nog mer om det är halt p.g.a regn. Dom har inte så mycket is i Kali.
Halt kan ju som sagt innebära både varmt och blöt / kallt och isigt.
Gissar att metoderna det skiljer sig åt. Vilken halka var det TS syftade på?

TS började med att det är så halt att TS håller 10km/h genom kurvan. Så halt är det inte vid regn. Utom vid kombinationen ny asfalt / regn. Där "olja" lyfts upp av vattnet och lägger sig på asfalten. Vilket inte är så vanligt. Lyckligtvis.
Men visst, ny asfalt , ja då tar jag det lugnt, torrt som vått.
Har man bra "regn" däck (Michelin Power Sport 3 eller 4) ja då är regn på gammal asfalt inget att bekymra sig över i Sverige. För här används INTE krossad kalksten i asfalten.
Och med dåliga regndäck (Pirelli Diablo Rosso) så har jag haft framhjulssläpp ut ur en kurva. Men jag gjorde ingenting och några meter till så hade däcket grepp igen. Naturligtvis för dålig "gaskontroll" av mig. Men det löste ju sig ändå.
Och det gick fortare än 10km/h. Så har ju inget med TS fråga att göra.
Som jag ser det.
10km/h genom kurvor, ja då är det is för mig.
Ett tips jag fick på en SMC-kurs var att i regn köra på högre växel än normalt. För att minska vridmomentet på bakhjulet, minska risken för att gasa omkull sig i kurvan.
Men 10km/h, då är inte regn problemet.
Som jag ser det.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
TS började med att det är så halt att TS håller 10km/h genom kurvan. Så halt är det inte vid regn. Utom vid kombinationen ny asfalt / regn. Där "olja" lyfts upp av vattnet och lägger sig på asfalten. Vilket inte är så vanligt. Lyckligtvis.
Men visst, ny asfalt , ja då tar jag det lugnt, torrt som vått.
Har man bra "regn" däck (Michelin Power Sport 3 eller 4) ja då är regn på gammal asfalt inget att bekymra sig över i Sverige. För här används INTE krossad kalksten i asfalten.
Och med dåliga regndäck (Pirelli Diablo Rosso) så har jag haft framhjulssläpp ut ur en kurva. Men jag gjorde ingenting och några meter till så hade däcket grepp igen. Naturligtvis för dålig "gaskontroll" av mig. Men det löste ju sig ändå.
Och det gick fortare än 10km/h. Så har ju inget med TS fråga att göra.
Som jag ser det.
10km/h genom kurvor, ja då är det is för mig.
Ett tips jag fick på en SMC-kurs var att i regn köra på högre växel än normalt. För att minska vridmomentet på bakhjulet, minska risken för att gasa omkull sig i kurvan.
Men 10km/h, då är inte regn problemet.
Som jag ser det.

Frågan börjar nu bli ganska filosofisk.. (Det märks att folk väntar på säsong..:D)
Ja, TS tog den påhittade kurvan i 10 km/h. Men han intog också racing-position, vilket inte riktigt stödjer det här med is. För ingen här inne försöker sig väl på med ett nedlägg i blixthalka, oavsett hur duktig du är på gaskontroll?

En fråga till Denåterfödde, när du säger att du hade dålig gaskontroll, var det att du släppte av i kurvan?
Jag försöker själv jobba in nya mönster i min körning för att köra säkrare, men också för att när jag väl tar mig till banan ha förutsättningarna för att lära mig åka fort.

EDIT:
Jo, krossad kalksten används visst i viss utsträckning på våra vägar, men då i formen släckt / bränd kalk. (kalciumhydroxid)
Jag jobbade under en tid på ett asfaltsverk och vissa recept innehöll släckt kalk, vill minnas att det var i toppmassorna.

Däremot vet jag inte om en i andra länder tillsätter kalk i större utsträckning, det vet du nog bättre än mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En fråga till Denåterfödde, när du säger att du hade dålig gaskontroll, var det att du släppte av i kurvan?

Däremot vet jag inte om en i andra länder tillsätter kalk i större utsträckning, det vet du nog bättre än mig.

Gasade inte tillräckligt. Så framhjulet släppte lite. Innan det fick grepp igen. Det är en "smal väg" mellan inte tillräckligt med gas och för mycket. Jag har "bättrat" mig så ett par år senare gasade jag omkull i regn, bakhjulet släppte, lowsider. Så nu är målet fortare in i kurvorna och mindre gas i kurvan ska ge mer fart ut. På bana.

Vad det gäller kalksten i asfalt så är det en gissning. Finns det nått annat än krossad kalksten i t.ex. södra Grekland. Att blanda i asfalten?
 
Last edited:

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Gasade inte tillräckligt. Så framhjulet släppte lite. Innan det fick grepp igen. Det är en "smal väg" mellan inte tillräckligt med gas och för mycket. Jag har "bättrat" mig så ett par år senare gasade jag omkull i regn, bakhjulet släppte, lowsider. Så nu är målet fortare in i kurvorna och mindre gas i kurvan ska ge mer fart ut. På bana.

Vad det gäller kalksten i asfalt så är det en gissning. Finns det nått annat än krossad kalksten i t.ex. södra Grekland. Att blanda i asfalten?

Har förstått att det inte är helt lätt med gaskontrollen.. Konceptet är nytt för mig denna säsongen.
Var ute och testade lite i helgen och visst känns hojen stabilare under ett stadigt men långsamt gaspådrag, så långt har jag kommit.

Just regn är jag livrädd för, fått några släpp med cykeln nästan upprätt så ingen inspirerad körning för mig där inte. Fast jag har förstått att det är enorm skillnad på hårda gatdäck och t. ex riktiga regndäck eller någon av premiumdäcken från Bridgestone.

Denna säsongen kommer bli riktigt spännande och utvecklande gissar jag. :D

Känner inte till bergarterna i övriga Europa, har ingen direkt kommentar på det.
Ju mer sten en asfaltsmassa har, desto bättre håller den, hårdare sten ger mer slitstark beläggning.
Vem vet, dom kanske kör med gamla bildäck & tandborstar.. :lol
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top