Åka till UK köpa mc

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Hej alla har planer på att åka till England och handla en sporthoj. Har köpt lite sport bilar innan men då har dom skickat bilen med färja till Göteborg hamn. Blir att ta flyg sen åka hem med hojen någon som gjort detta tidigare. Är ute efter en r6 2008 till 2013. Har bara haft 1000cc innan så blir intressant med 600cc.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Är det sån stor prisskillnad mot här?
Med besiktning och allt vad som måste göras
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Ja det tycker jag. R6 2010 för under strax under 50tkr. sen resa regg av mc plus resa säg 8000kr så ca för allt säg 60tkr

- - - Updated - - -

Ca 1000mil på mätaren
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
60k borde du kunna få en R6a från runt 2010 för i Sverige. Dåligt med hojar på blocket just nu dock.
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Se till att räkna med en ny insats till strålkastaren.

Jo det har jag räknat med ca 1000kr kostar en sådan. 10000tkr med resa och regg räcker långt. Men såg en r6 2006 rullat ca 2200mi för 54tkr i Sverige samt en för 57tkr. en 2010 för 50tkr i englanddet är ju lite skillnad på 2006 och 2010.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo det har jag räknat med ca 1000kr kostar en sådan. 10000tkr med resa och regg räcker långt. Men såg en r6 2006 rullat ca 2200mi för 54tkr i Sverige samt en för 57tkr. en 2010 för 50tkr i englanddet är ju lite skillnad på 2006 och 2010.

Vänta tills i April/Maj med att sondera svenska marknaden, det är så dåligt med rörelse på hojmarknaden just nu att det bara är gamla och för högt prissatta objekt som ligger ute nu.
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Vänta tills i April/Maj med att sondera svenska marknaden, det är så dåligt med rörelse på hojmarknaden just nu att det bara är gamla och för högt prissatta objekt som ligger ute nu.
Har funderad på att vänta till vårkanten som du säger finns dåligt med hojar just nu. Sålde min cbr 1000rr förra veckan
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Måste tillägga hade varit spännande med en hoj resa så det är ett plus tycker jag.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om du delvis gör det för själva upplevelsens skull så tycker jag att du ska köra vidare med planerna. En idé är ju i så fall att ta det i samband med t.ex. ett besök på IOMTT eller något annan event, men du kanske inte vill vänta så länge.

Är det däremot bara den ekonomiska aspekten som är drivkraften så är det nog bättre att hålla koll på svenska marknaden när säsongen drar igång på riktigt.

Jag har själv haft liknande planer för några år sedan, men jag köpte hoj på svensk mark istället så det blev inget.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
england/ tyskland har ju knappt 8-9 gånger mer invånare än lilla svedala dom har oxo politiker som ännu inte sätter alla käppar i hjulen för 2 hjulsverksamhet- därav ett större utbud och vettigare priser.
försäkringar och annat är ju ofta svindyrt i sverige, då drar sej folk för att köpa nytt= beg priserna skjuter i höjden.

//jj
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänker du åka nu eller vänta till våren?. Var i London för 30 år sedan vid den här tiden på året, tyckte det kallt, men insåg när jag upptäckte måsarna som gick på isen i en kanal i London, ja då insåg jag att det var faktiskt kallt. Men för en små- länning är det kanske inga problem köra sporthoj med sportdäck i minusgrader ?
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Du kan höra av dig till banhoj.com (finns på fb) som åker reguljärt till UK och hämtar hem hojar. Om du har den ekonomiska sidan i tanken dvs. Annars är det ju ingenting som talar för att du ska tjäna på det hela då andrahandsvärdet generellt blir lite sämre på en importerad hoj.
Om du mot förmodan skulle komma billigare undan så är frågan om det är värt resa+obetalt arbete för inreg osv för 5-10tkr extra?
Om du ska köra hem den så bör du även ha temporär försäkring och det är inte gratis samt att om du tar ut semesterdagar bör du räkna det som förlorad inkomst.....

Jag har räknat på detta några gånger och att få totalen billigare kräver att du köper flera hojar eller en riktigt dyr. Superkittad racer funkar också då du kan räkna in byggkostnaden men deras likar i Sverige är nästan billigare så då köper man här.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top