Tips på vardagsbil?

Snowman89

Guest
Nej partikelfilter gillar inte korta sträckor .Men då kanske en bensinare är ett bättre alternativ

Mjae trodde inte att det var så illa, speciellt med tanke på att jag kör en del längre sträckor.
Så du menar att partikelfiltret kommer sättas igen kvickt bara för att jag råkar ha nära till jobbet och kommer använda bilen till och från jobbet vintertid?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Mjae trodde inte att det var så illa, speciellt med tanke på att jag kör en del längre sträckor.
Så du menar att partikelfiltret kommer sättas igen kvickt bara för att jag råkar ha nära till jobbet och kommer använda bilen till och från jobbet vintertid?
Har bara hört att partikelfilter gärna vill sätta igen om man kör korta sträckor .Men vet inte säkert
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mjae jag hade en CLC 350 -10 (Stora V6) förra året och den hade nog någon CVT-historia tror jag.
Den tyckte jag var helt ok, både vid stadskörning samt hastigheten vid växlingarna.

Jo det där med minsta möjliga garanti ger mig lite kalla kårar när man kollar runt bland tillverkarna..
Mercedes är ju inte direkt ensamma om det..

Njä det är nog deras riktiga automat med 7 steg (7-g tronic ). Växlar fint så dig kanske inte märkte det.
 

Snowman89

Guest
Njä det är nog deras riktiga automat med 7 steg (7-g tronic ). Växlar fint så dig kanske inte märkte det.

Hum okej..
Jag som trodde det bara fanns 3-varianter av automater..
Dsg, enkelkoppling och sen cvt, men så var det visst inte :p
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Hatar ni ford och PSA så får ni hålla bra koll på vilken motor som sitter i bilarna ni köper:tungan

Jag personligen hade hellre undvikit VW.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kort och koncist.

Ny modell av valfri subaru med diesel och automat alltså?
En snabb sökning visar att de startar på ca 280-290k, alltså en bit över min budget..
Motivera gärna vad som är så otroligt bra med en Subaru, så kanske det kan vara värt att lägga en slant extra.
De är dyra.
Särskilt om man jämför specifikationerna och designen med konkurrerande märken.
Men Subarus uppgifter stämmer och själva bilarna är oerhört praktiska trots att de har viss egenhet och charm.
Man måste nästan provköra ett tag för att förstå.
 

Snowman89

Guest
De är dyra.
Särskilt om man jämför specifikationerna och designen med konkurrerande märken.
Men Subarus uppgifter stämmer och själva bilarna är oerhört praktiska trots att de har viss egenhet och charm.
Man måste nästan provköra ett tag för att förstå.

Vi hade en subaru outback på förra jobbet som gag körde en del, manuell dock.
Tyckte kvkvalitetskänsla invändigt lämnade en del att önska.
Motorn kändes otroligt svag i botten för att vara en diesel, lätt att få motorstopp med.
Utöver det så erbjöd den inget "extra" som jag kan tycka man bör få ifall man betalar 80-100k extra..
 

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Utöver det så erbjöd den inget "extra" som jag kan tycka man bör få ifall man betalar 80-100k extra..

De har ju riktig fyrhjulsdrift till skillnad från den där Haldex-kompromissen. Sen kan man ju fråga sig om det är värt de extra pengarna när man ska ha en pendlarbil.

Håller med om att inredningen är sparsmakad.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hum okej..
Jag som trodde det bara fanns 3-varianter av automater..
Dsg, enkelkoppling och sen cvt, men så var det visst inte :p

Nej då. Den riktiga har turbin och planetväxlar. Dsg och enkelkoppl är i grunden bara en skillnad om en eller två växellådor i ett. Cvt är steglös (men kan simulera växlar) och så turbin som i C-klass med 350-spis ;-)

För 250 lök hade jag testat en ett år gammal Jaguar XE
 
Last edited:

Snowman89

Guest
De har ju riktig fyrhjulsdrift till skillnad från den där Haldex-kompromissen. Sen kan man ju fråga sig om det är värt de extra pengarna när man ska ha en pendlarbil.

Håller med om att inredningen är sparsmakad.

Fast jag bor 1mil från jobbet, precis utanför stan, så jag har inget behov av 4hjulsdrift.
Visst vore de kul med 4hjulsdrift, men inget jag prioriterar då det både kostar mer och gör bilen tyngre och törstigare.

Provade Mazdan idag lite snabbt på lunchen.
Lite plastig invändigt och lite bullrig på motorvägen, annars gillade jag ljudsystem och växellådan, motorn kändes lite trött..
Men det är väl jag som är bortskämd..

Jaggan såg faktiskt väldigt intressant ut.
Lär kolla upp försäkring och möjligheter till att serva en sån kring linköping.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Köp en Volvo 940. Världens mest pålitligaste bil :tummenupp Finns inte ett väder på denna jord som den inte startar i

Lägg sedan restrerande slantar som blir över på en till hoj :7peta
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vi hade en subaru outback på förra jobbet som gag körde en del, manuell dock.
Tyckte kvkvalitetskänsla invändigt lämnade en del att önska.
Motorn kändes otroligt svag i botten för att vara en diesel, lätt att få motorstopp med.
Utöver det så erbjöd den inget "extra" som jag kan tycka man bör få ifall man betalar 80-100k extra..

Hade en Outback 3.0L förut... Eum, behöver jag säga mer? :D:banana
Sate vad den gick kan jag säga!

MEN! När något väl går sönder på en subaru är det svindyrt och delarna är flera veckor bort!:glömdet
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top