Det här med Ironbutt

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tänker som så att det nog kanske är dags nu till sommaren :).

Vad tror ni om att starta på E4 i höjd med Sollentuna, bränna 80 mil norrut och sen vända hemåt samma väg igen? Är det en god ide, eller gör man det för lätt för sig? Tänker mig ToR till typ Piteå. Kan det vara rätt tänkt?

Skall, om det blir av, göras med min FZ6 är tanken.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast vad fan är meningen med att köra 100mil E4? Det kan ju en tam apa på en Honda monkeybike göra.....
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Fast vad fan är meningen med att köra 100mil E4? Det kan ju en tam apa på en Honda monkeybike göra.....

Jag brassade ner E4 från Boden till Nyköping, slängde ut benet när, vände till Stockholm, Borlänge, Sundsvall i ett svep.....med 8,1 hästar(not bakhjulshäöstar).
Nästa dag E4 hem till Boden.

Så det stämmer inte. En tam apa kan mata mil även på en Honda Innova :)

120513-9b2.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
My bad:död.

Sollentuna <-> Piteå låter kanske bättre :)...

Egentligen, vad spelar det för roll var och vad för underlag man kör på. Det är väl lite tider etc som ska ändå hållas.
En del kanske med det tycker att det är jobbigare att köra E4 då
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vad alla k-a-n göra, och vad folk sen gör är oftast olika saker. Har själv aldrig kört längre än 75 mil i sträck på en dag, och då med en enstånka. Passar mig därför bra att börja känna på längre distanser (160 mil på ett dygn) på snällt underlag. Och om det känns ok så kan man ju sen höja ambitionsnivån till nästa gång :).
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag förstår ändå inte det roliga med det. Vad är statusen med det. Snarare ett bevis på hur korkad man kan vara genom att ha tråkigt i 24 timmar frivilligt. Det är ju inte ens svårt. Bara tråkigt med 160 mil motorväg.Dessutom i laglig hastighet. Tur att vi är olika. :tummenupp
 
Last edited:

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Har tänkt ungefär lika. Köra en "lätt" IB till att börja med, Gävle - Haparanda och tillbaka samma väg.

Har man väl gjort en blir man biten påstår dom flesta, dessutom får man hänga på IBA rallyn sen.

Är nog inte lite svårare än dom flesta tror, laglig hastighet på motorväg under 24h, blir ju bara ett rent uthållighetslopp för att hålla sig vaken.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag förstår ändå inte det roliga med det. Vad är statusen med det? Snarare ett bevis på hur korkad man kan vara genom att ha tråkigt i 24 timmar frivilligt. Det är ju inte ens svårt. Bara tråkigt med 160 mil motorväg.Dessutom i laglig hastighet. Tur att vi är olika. :tummenupp


Men varför skulle det vara tråkigt att köra långt? Måste det vara motorväg för att det ska bli tråkigt?
Det längsta jag kört är inte mer än 120 mil på en dag, inte den rakaste, snabbaste och inte en meter motorväg. Nu är inte IBA något för mig men 40 mil till hade jag klarat, och det med en SportHoj från 60-talet. Engelsk dessutom.
När närmsta färjan till de brittiska öarna finns 150 mil söderut blir det jobbigt att inte kunna köra långa sträckor. Och ska man norrut blir det långt om man ska stanna efter 75 mil!
Det finns många vägar bredvid E4. En del nästan lika tråkiga, men utan eller med mindre trafik. Somliga riktigt trevliga och ibland som en asfalterad åker. De tar ibland, men inte alltid, längre tid...

Men när det i genomsnitt körs 300 mil motorcykel om året så är vi en minoritet som klara dagsetapper på 100 mil...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ska man åka 160 mil på 16 timmar (8tim sömn o rast) i "laglig" hastighet tror jag att man måste kryssa motorväg stor del av milen. Och jag är absolut ingen fisåkare med 300 mil , snittar ca 1500/år.

Då skiter jag gärna i nån typ av bedrift och gör det på 48 timmar istället och bombar småvägar i min hastighet. DET kan bli en trevlig tur :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
IMG_0429.JPG
635869141_3UPtb-L.jpg

Bildgoogla iron butt rally så får man många snygga byggen från folk som tror de har genomfört en bedrift genom att köra ett slagskepp från BMW 160 mil på motorväg. Jag tror jag fortsätter med ökenrally....

10402688_10152679626668855_7162117493264737058_n.jpg
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kollade på Google maps på skoj. Jag måste åka till Skellefteå ToR för att få 160 mil. Enligt Google tar det 18 timmar. Bara 6 timmar kvar till rast o sömn. Tufft. Nä, jag fegar ur. :)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Att köra motorväg rätt upp och ta samma väg ner tror jag kommer att bli jobbigare än att ta de lite mindre vägarna och variera körningen. Enformighet och uttråkighet leder till att man lider mer och kör sämre. Jag tycker att du ska planera rutten i form av en ring och ta motorvägen i slutet av körningen där du inte behöver navigera eller svänga utan bara ösa på hemåt.

Körde själv en IB på en 125:a för några år sedan, och var till och med inne på grusvägarna i fjällen. Ångrar inte mitt vägval ett dugg och hade roligt större delen av dan, trots regn.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266236-Ironbuttkörning-i-fjällen-på-CBR125R
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ser inte det hela som någon hojprestation som någon annan skall bli imponerad av. Är en ganska medioker medelålders motorcyklist, som började köra sent i livet. Förväntar mig inte att det ska bli kul heller. Gillar dock lite motstånd i livet då och då, och ett tråkigt dygn på hoj är för min del bra för karaktären. Ska bara göras helt enkelt, för att se hur det känns :).
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
View attachment 435751
View attachment 435752

Bildgoogla iron butt rally så får man många snygga byggen från folk som tror de har genomfört en bedrift genom att köra ett slagskepp från BMW 160 mil på motorväg. Jag tror jag fortsätter med ökenrally....

View attachment 435753

Njaae, Iron Butt Rally körs vartannat år, och innebär 11 dygns körande.
Ett riktvärde är 11000 miles under dessa dygn - alltså 11 stycken Saddles Sore 1000 miles lagda back to back.
Vissa år går det förvisso att räknas som "finisher" på bara 8000 - 9000 miles genom smart ruttplanering som ger de nödvändiga minimipoängen, men vill man besöka bonuspunkter nog för att räknas som Gold finisher så sticker den körda sträckan iväg över dessa 11000 miles.

Just det, man ruttar själv - bygger sin resa bland 400 - 500 olika besökspunkter, alla med olika poängvärden , olika villkor för dokumentation, olika tidfönster och kombinationsbonusar.
Det är tvingade nattvilor som måste hållas, och det finns två delmål under rallyt som man pricka med snävt tidsfönster - där man sedan sitter ner delscorar det man gjort hittills under rallyt.

Man rör sig alltså över hela USA under rallyt, och Mexico, Canada, Alaska dessutom.

Man får ta mekanisk hjälp till hojen under rallyt - alltså lämna in hojen på verkstad, men du måste själv vara närvarande vid hojen under tiden eventuell reparation pågår. Det är inte tillåtet att ha eget service crew med sig, varken på vägen eller vid nattvila.

Men framförallt är det konstant ändrade förutsättningar för poängjagandet som är krävande för deltagarna.
Vid något av etappmålen kan det meddelas att ytterligare bonusar tillkommit, vissa andra kombinationsbonusar ges ny utväxling så att all din tidigare planering måste rivas upp och köras om - när du hellre hade bytt bakdäck på hojen, försökt vaska upp lite underkläder eller kanske äta en bit mat vid ett bord som står stilla.

Här en emulering via Spotwallauppdateringar av 2011-år rally.



Ökenrally är gôrkul, och faktum är att en hel del av de som kör de stora poängrallyna också deltar i lopp som Barstow to Vegas, Baja 1000, Finke Desert Race och - Touareg, faktiskt.

Finns ingen anledning att ställa dessa typer av tävlingar mot varandra.
Roadbooknavigering har sin charm, point-to-point körande på GPS är kul på sitt sätt - men att sitta med en helt vit karta, och försöka bygga upp en vinnande rutt 3-4 dagar i taget under en 11-dygnsperiod med ett oändligt antal föränderliga faktorer att ta hänsyn till är en annan sorts utmaning.
Avgjort fysisk på ett sätt - utan att för den sakens skull kunna jämställas med exvis Dakarrallyt, men framförallt en psykisk utmaning där hjärnan hela tiden måste arbeta för att knäcka de nötter som presenteras.

Kolla länken i signaturen nedan: vi kör 6 dygn poängrally i Alperna i år.
6 dygns jagande i bergen. Sugen...?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Man kan ju fundera på varför det finns regler som säger hur länge en yrkesförare får köra och sen fundera lite på om man inte blir ännu tröttare av att sitta på en hoj än i en bekväm bil.
Stolleprov.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top