Produktionsingenjör

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Att kalla sig något som är baserat på vad någon myndighet certifierar en till, exempelvis sjuksköterska, en behörighet utfärdad av socialstyrelsen baserad bland annat på genomförd sjuksköterskeutbildning, kräver att man faktiskt har detta certifikat/legitimation/behörighet.
Sjukvårdskonsult kan till exempel vem som helst kalla sig utan att för den sakens skull ha beviat att denne kan något om sjukvård.

Personligen har jag exempelvis behörighet som sjöingenjör. Denna behörighet är utfärdat av transportstyrelsen och baserad dels på avklarad ingenjörsutbildning dels tidigare tjänstgöring.
Däremot skulle vem som helst kunna kalla sig båtteknikingenjör.

Såå, för trådens grundfrågas skull, finns det någon myndighet som utfärdar behörighetsbevis eller liknande med titeln "produktionsingenjör" (vilket det mig veterligen inte finns) får denna titel bara användas av de som har detta behörighetsbevis utfärdat till sig. Är det inte så kan vem som helst kalla sig det.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I Sverige kan du bli högsta titeln inom polisen utan att ha gått ens en väktarkurs.

Falluckan i taket ska inte underskattas
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla är ju minst tekniker idag, till och med städkärringar har ju ordet i sin titel.
Jag brukar använda ordet rent på skämt emellanåt. Tex på brädgården brukar jag fråga om de har någon mättekniker ledig efter att jag lastat bilen.
 

Snowman89

Guest
Nej. Det är ju ungefär så.
Jag har inte heller något minne av att någon har velat se några papper på min utbildning förutom det första jobbet jag sökte efter utbildningen.
Efter det första jobbet så blir det betydligt mer tyngdpunkt på vad man jobbat med tidigare och vilka färdigheter man säger sig ha än vilken faktiskt utbildning man har.
sen har ju referenser viss betydelse också. I den mån dom faktiskt kollar upp dom.

Just det där med referenser är ju många lite halvdåliga på.

Rekordet var en kille hos en tidigare arbetsgivare där man fattade misstankar om att allt kanske inte stod helt rätt till efter att han jobbat där ett tag.
Det visade sig när dom kollade upp att större delen av hans CV var uppdiktat. Hans examensbevis var förfalskat från en skola som inte alls hade den utbildningen och aldrig någonsin hade haft någon elev med det namnet.
Dom referenser som han angett vid ansökan kollade dom också upp och det visade sig när man kontaktade den första att dom inte heller hade kollat upp förrän i efterhand och då upptäckt att han faktiskt var totalt inkompetent med förfalskad examen och uppdiktat CV och dom hade slängt ut honom.

I slutändan så blev han eskorterad ut från arbetsplatsen av vakterna så snart man kommit fram till att allt var båg.

det hade kanske varit lite enklare att kolla upp dom grejorna lite tidigare. Förslagsvis innan anställning. Det hade ju räckt med ett samtal till en referens. Men det var man lite för lat för.

Det där har hänt på en tidigare arbetsplats..
De sökte en mekkonstruktör men anställde en person som inte kunde rita något, läsa ritningar eller använda olika mätinstrument.
Då gick rekryteringen genom ett bemanningsföretag..
Tror det slutade med att bemanningsföretaget fick ersätta min arbetsgivare med lönekostnaderna för personen under tiden den var anställd.

Så påhittade CV'n i kombination med bristande kontroll verkar tyvärr vara ganska vanligt..
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Det är ju för att det är ett engelskt ord med svensk stavning.
Det har inte ens någon egentlig betydelse på svenska, men på engelska så är det ju ett ganska logiskt ord sett till att det var namnet på packet som höll liv i lokomotivmotorer och annat krångligt tekniskt. Engineer!

Ingenjör kommer snarare från franska ingénieur... ;)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Efter det första jobbet så blir det betydligt mer tyngdpunkt på vad man jobbat med tidigare och vilka färdigheter man säger sig ha än vilken faktiskt utbildning man har.
sen har ju referenser viss betydelse också. I den mån dom faktiskt kollar upp dom.

Just det där med referenser är ju många lite halvdåliga på.

Rekordet var en kille hos en tidigare arbetsgivare där man fattade misstankar om att allt kanske inte stod helt rätt till efter att han jobbat där ett tag.
Det visade sig när dom kollade upp att större delen av hans CV var uppdiktat. Hans examensbevis var förfalskat från en skola som inte alls hade den utbildningen och aldrig någonsin hade haft någon elev med det namnet.
Dom referenser som han angett vid ansökan kollade dom också upp och det visade sig när man kontaktade den första att dom inte heller hade kollat upp förrän i efterhand och då upptäckt att han faktiskt var totalt inkompetent med förfalskad examen och uppdiktat CV och dom hade slängt ut honom.

I slutändan så blev han eskorterad ut från arbetsplatsen av vakterna så snart man kommit fram till att allt var båg.

det hade kanske varit lite enklare att kolla upp dom grejorna lite tidigare. Förslagsvis innan anställning. Det hade ju räckt med ett samtal till en referens. Men det var man lite för lat för.

På en arbetsplats där jag jobbade anställde dom en "bilplåtslagare"
Efter att ett par cm tjocka spackelkakor så småningom lossnat från dom bilar han hade "lagat" visade det sig att AMU utbildningen i plåtslageri som han förvisso hade gått inte hade någon närvarokontroll.

Killen omplacerades till en annan tjänst, som inte krävde några förkunskaper
Efter ett tag visade det sig att han stal både från kunder och (stora summor) från företaget.

DÅ FÖRST började arbetsledningen ringa runt till hans tidigare arbetsplatser och kolla, killen hade stulit från allihopa, tjuvlånat utrustning och svartjobbat med, tjuvtankat på firmornas tankkort, köpt grejor till sig själv som fakturerats arbetsplatserna osv..

ALLA firmor hade "låtit honom säga upp sig själv med omedelbar verkan" istället för att ge honom sparken, så alla hans arbetsintyg sa att han hade slutat självmant.

Ett telefonsamtal till någon på en av dom tidigare firmorna skulle ha avslöjat honom, men det är tydligen aldrig någon som ringer...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det där har hänt på en tidigare arbetsplats..
De sökte en mekkonstruktör men anställde en person som inte kunde rita något, läsa ritningar eller använda olika mätinstrument.
Då gick rekryteringen genom ett bemanningsföretag..
Tror det slutade med att bemanningsföretaget fick ersätta min arbetsgivare med lönekostnaderna för personen under tiden den var anställd.

Så påhittade CV'n i kombination med bristande kontroll verkar tyvärr vara ganska vanligt..
Mitt cv är så jävla fett att ingen tror på det så jag brukar bara skriva att jag är en hjärndöd svetsapa som alla andra. ????

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tja, duger det för att bli statsminister så...
Nä.. då måste man nog vara en så dålig svetsare att man tar skydd i den fackliga organisationen för att slippa avsked, sen är det det vanliga rövslickeriet och koncensushyllandet som gäller.. då kan man verkligen ta sig nånstans i swärje.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
På en arbetsplats där jag jobbade anställde dom en "bilplåtslagare"
Efter att ett par cm tjocka spackelkakor så småningom lossnat från dom bilar han hade "lagat" visade det sig att AMU utbildningen i plåtslageri som han förvisso hade gått inte hade någon närvarokontroll.

Killen omplacerades till en annan tjänst, som inte krävde några förkunskaper
Efter ett tag visade det sig att han stal både från kunder och (stora summor) från företaget.

DÅ FÖRST började arbetsledningen ringa runt till hans tidigare arbetsplatser och kolla, killen hade stulit från allihopa, tjuvlånat utrustning och svartjobbat med, tjuvtankat på firmornas tankkort, köpt grejor till sig själv som fakturerats arbetsplatserna osv..

ALLA firmor hade "låtit honom säga upp sig själv med omedelbar verkan" istället för att ge honom sparken, så alla hans arbetsintyg sa att han hade slutat självmant.

Ett telefonsamtal till någon på en av dom tidigare firmorna skulle ha avslöjat honom, men det är tydligen aldrig någon som ringer...

Nej. Mig veterligen så är det bara min senaste arbetsgivare som brytt sig om att kolla upp mina referenser. Ingen av dom tidigare har såvitt jag vet brytt sig om att göra det.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top