Fundering kring husköp

Snowman89

Guest
Sålänge du inte störs av ev fuktgenomträngning så är det inte nåt att hänga upp sig på. Så tillvida det inte rinner floder.. Minns en sekelskiftare jag var och grejade med var där gjutna diken i källaren. De var liksom gjorda för att ta emot vatten..

Byggnader generellt är min 4.5m till tomtgräns men i övrigt är det tjänstedrägglet i kommunhuset som styr det. ..

Såvida vi pratar om ev fukt i källaren och lite unken lukt och inte 2dm vatten på golvet, alt hus som sjunker/rasar så funkar det väl. Det jag mest var ute efter vad hur snabbt man behöver ordna det, om det är "illa".

Närmre än 4,5m kommer det behöva bli, men sålänge det "bara" är grannar som styr så kan man ju ändå kolla sånt lite i förväg. Andra regler och hur kommun styr är ju svårt att komma runt däremot antar jag..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såvida vi pratar om ev fukt i källaren och lite unken lukt och inte 2dm vatten på golvet, alt hus som sjunker/rasar så funkar det väl. Det jag mest var ute efter vad hur snabbt man behöver ordna det, om det är "illa".

Närmre än 4,5m kommer det behöva bli, men sålänge det "bara" är grannar som styr så kan man ju ändå kolla sånt lite i förväg. Andra regler och hur kommun styr är ju svårt att komma runt däremot antar jag..

I'm det är så illa att det måste ordnas snabbt är det bättre att gå på ett annat objekt typ. Då är det stora fundamentskador mm vi talar om.
 

Smagatusk

Guest
Källare!:kär

Det kliar i mina fingrar när jag läser din trådstart. Jag är lite avundsjuk. :)

Jag köpte hus för 11 år sedan och har lagt cirka en miljon på renovering och tillbyggnad av det. Jag trivs som fan i det jag byggt, men om jag visste då vad jag vet nu, skulle jag aldrig ha köpt det. Jag skulle köpt ett snarlikt hus som du står inför. Låter som att du har alla tänkbara möjligheter.

Och du! Jag lärde mig knäskrap via Youtube. Då kan man lära sig att renovera ett hus också.


Tjöp! :4skrika
 

Snowman89

Guest
Fördelen med hus är att det är okej att köpa en massa coola verktyg.

Hehe japp, sen finns det större möjligheter att klämma in en 3d-skrivare och massa annat roligt i något undangömt rum.

Det verkar dock som att det huset jag kikat på nu får gå bort.
Besiktningen gjordes igår och utöver att ett badrum behövde renoveras samt grunden dräneras, så behöver även taket läggas om..
Jag ska nog gå på visningen men såvida det inte blir jättebilligt så får jag nog leta vidare..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hehe japp, sen finns det större möjligheter att klämma in en 3d-skrivare och massa annat roligt i något undangömt rum.

Det verkar dock som att det huset jag kikat på nu får gå bort.
Besiktningen gjordes igår och utöver att ett badrum behövde renoveras samt grunden dräneras, så behöver även taket läggas om..
Jag ska nog gå på visningen men såvida det inte blir jättebilligt så får jag nog leta vidare..
Dränering och tak verkar jobbigt.
Det är bra.
Skrämmer bort intressenter.
Kolla upp vad det kan kosta att åtgärda och lägg ett bud baserat på det.

Om du får huset för rätt pris, så har du ett hus med ny dränering och tak.
Arbetskostnaden är inte jättehög på något av jobben.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag råkade faktiskt ramla över en ganska intressant sak för en stund sedan, som faktiskt kanske kan vara värt en rejäl funderare..
https://www.mellbygarage.se/sv/priv...ge-med-overvaning-2plan/index1,223.htm?id=560

Då kan man anpassa lekytan bäst man vill, sen bo på den ytan som blir "över" ovanpå :)

Det där var ett rätt så intressant koncept faktiskt.

mellbygarage.se skrev:
Utvändig standardlängd är 8,53 m. Detta mått kan man sedan förlänga i moduler om 1,20 m. enligt planritning nedan. Du kan på så sätt få ditt garage hur långt som helst.
...
Övervåningen är 1,2 meter kortare än garageplanet.


Jag bor idag i lägenhet/bostadsrätt och är överlag ganska nöjd. Men garage inom gångavstånd hade varit toppen...


Det verkar som att standard måtten är dessa: 7,52 x 8,53 m och då får man Yta övervåning: 50 kvm
Det är mindre än min nuvarande lägenhet.
Det fanns något formulär om man vill ha offert.
Förutom 8,53m så fanns det även andra längder mellan 9,73m upp till 16,93m.
(vet inte om det går att få ännu längre, inte i standardformuläret, men stod något att man kan kontakta dem angående val utöver formulär)
Väljer man längre så får man även mer boyta upptill. Så är man nöjd med konceptet och bredden så ska det nog gå att få till en längd där man kan vara nöjd med både garageyta och boyta.

Utgångspriser under en halv miljon låter som att det finns chans att slutnotan inte blir allt för saftig relativt till att bygga/köpa andra hus.


Det är inte aktuellt för mig nu ändå. Men kan vara något att överväga i framtiden.
Många moderna hus i moderna områden är ändå så små tomter att man har grannarna så nära att det knappt är lönt att ha hus istället för lägenhet och med stoora fönster på en del är det nästan som att bo i ett skyltfönster.
Med ett sånt garagehus så blir det nog inte så mycket insyn ändå om man inte har granne nära med tvåvåningshus och fönster på fel ställen. Inte mycket från folk som bara passerar i alla fall.
Så då kanske man kan klara sig ganska bra på att inte ha så mycket tomt utöver vad garagehuset tar upp och mindre behov av höga häckar o dyl än många andra hus.
Om man inte är sugen på att skaffa tomt mitt ute i ingenstans.
 

Snowman89

Guest
Det där var ett rätt så intressant koncept faktiskt.




Jag bor idag i lägenhet/bostadsrätt och är överlag ganska nöjd. Men garage inom gångavstånd hade varit toppen...


Det verkar som att standard måtten är dessa: 7,52 x 8,53 m och då får man Yta övervåning: 50 kvm
Det är mindre än min nuvarande lägenhet.
Det fanns något formulär om man vill ha offert.
Förutom 8,53m så fanns det även andra längder mellan 9,73m upp till 16,93m.
(vet inte om det går att få ännu längre, inte i standardformuläret, men stod något att man kan kontakta dem angående val utöver formulär)
Väljer man längre så får man även mer boyta upptill. Så är man nöjd med konceptet och bredden så ska det nog gå att få till en längd där man kan vara nöjd med både garageyta och boyta.

Utgångspriser under en halv miljon låter som att det finns chans att slutnotan inte blir allt för saftig relativt till att bygga/köpa andra hus.


Det är inte aktuellt för mig nu ändå. Men kan vara något att överväga i framtiden.
Många moderna hus i moderna områden är ändå så små tomter att man har grannarna så nära att det knappt är lönt att ha hus istället för lägenhet och med stoora fönster på en del är det nästan som att bo i ett skyltfönster.
Med ett sånt garagehus så blir det nog inte så mycket insyn ändå om man inte har granne nära med tvåvåningshus och fönster på fel ställen. Inte mycket från folk som bara passerar i alla fall.
Så då kanske man kan klara sig ganska bra på att inte ha så mycket tomt utöver vad garagehuset tar upp och mindre behov av höga häckar o dyl än många andra hus.
Om man inte är sugen på att skaffa tomt mitt ute i ingenstans.

Jo visst är det lite intressant!
Jag var faktiskt i kontakt med dem och köper man ett sånt hus/garage i standardstorlek och nyckelfärdigt, så börjar priserna på miljonen.
Vill man sen ha det längre så blir det ju givetvis dyrare, sen vad som ingick var lite oklart, så det verkar tyvärr bli ganska dyrt ändå..

En positiv grej för mitt husletande var att jag fick lite offerter idag på tak och dränering som faktiskt inte var så blodigt dyrt som jag först trodde! :fakta
Så huset med det "trötta" taket kan ev vara intressant ändå.
Pratade med kommunen också och de såg inga problem i detaljplanen med att jag byggde ett garage, sålänge det inte blir större än huset.
Vet ni om de räknar boyta då eller byggyta?
Husets boyta är på ca 100-110kvm inkl övervåning, men husets byggyta bara på ca 70kvm.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Byggytan är den utvändiga ytan på mark...
Boyta är den invändiga ytan som utgör bostad...

Ex.... byggyta 100 kvm gör att den invändiga ytan är mindre typ kanske 90 kvm... Tjockleken på ytterväggarna gör sitt..
Sen kan man ha en våning till då blir typ boyta 180 kvm å byggytan fortfarande 100 kvm..
 

Snowman89

Guest
Byggytan är den utvändiga ytan på mark...
Boyta är den invändiga ytan som utgör bostad...

Ex.... byggyta 100 kvm gör att den invändiga ytan är mindre typ kanske 90 kvm... Tjockleken på ytterväggarna gör sitt..
Sen kan man ha en våning till då blir typ boyta 180 kvm å byggytan fortfarande 100 kvm..

Jo det är jag medveten om, men nu var frågan vad kommunen brukar se till, boyta eller byggyta.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jo det är jag medveten om, men nu var frågan vad kommunen brukar se till, boyta eller byggyta.

Va jag kommer ihåg när jag byggde till så handla de om byggytan i % av tomtytan... Kolla me din kommun... Är så olika...
 

Snowman89

Guest
Va jag kommer ihåg när jag byggde till så handla de om byggytan i % av tomtytan... Kolla me din kommun... Är så olika...

Som jag skrev så fanns det 2 saker jag behövde ta hänsyn till.
-Inte att bygga större än bostadens storlek
-Max 1/5 av tomtens yta fick bebyggas

Så totalt får ca 200kvm bebyggas, byggytan på huset är ca 70kvm och boytan ca 100+källare.
Så frågan är om jag då får bygga 70kvm garage eller ca 100kvm garage, gissningsvis 70kvm men jag hade hoppats på att någon här hade bättre koll.
Annars får jag prova och ringa imorgon.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Som jag skrev så fanns det 2 saker jag behövde ta hänsyn till.
-Inte att bygga större än bostadens storlek
-Max 1/5 av tomtens yta fick bebyggas

Så totalt får ca 200kvm bebyggas, byggytan på huset är ca 70kvm och boytan ca 100+källare.
Så frågan är om jag då får bygga 70kvm garage eller ca 100kvm garage, gissningsvis 70kvm men jag hade hoppats på att någon här hade bättre koll.
Annars får jag prova och ringa imorgon.

Rent spontant skulle jag gissa på byggyta. Vore märkligt med ett 3 våningshus på totalt 150kvm med ett 150kvm stor enplansgarage jämte.

Jag och frugan budade för övrigt på ett hus häromdagen men det hade gått från utgångspris på under 1.5 miljoner till nästan 2.1 miljoner. De säljarna jublar nog hela resten av året gissar jag för senast det huset såldes (ca 3 år sedan) såldes det för runt 1.3 miljoner har jag för mig. En rejäl vinst iaf även om de hade renoverat en del.
 

Snowman89

Guest
Rent spontant skulle jag gissa på byggyta. Vore märkligt med ett 3 våningshus på totalt 150kvm med ett 150kvm stor enplansgarage jämte.

Jag och frugan budade för övrigt på ett hus häromdagen men det hade gått från utgångspris på under 1.5 miljoner till nästan 2.1 miljoner. De säljarna jublar nog hela resten av året gissar jag för senast det huset såldes (ca 3 år sedan) såldes det för runt 1.3 miljoner har jag för mig. En rejäl vinst iaf även om de hade renoverat en del.

Jo det är det vettigaste och mest troliga, men hade de gått på boyta så vore det ju önskvärt då man får bygga större garage :gnissla

Jo bostadsmarknaden är ju inte riktigt frisk...
Huset jag är intresserad av såldes 2012 för 610000.
Nuvarande ägare renoverade sedan köket samt ett badrum med enbart toalett och handfat och idag går de ut för 1075000.
Jag hoppas dock på att det stannar där, alt även säljs för lägre då man ändå behöver fixa både tak och även dräneringen ganska omgående.

Hade en mäklare på besök igår och han berättade att han sålde en 1a på 18kvm här i Linköping, förra året, för ca 950000..
Hur vettigt är det? :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jo det är det vettigaste och mest troliga, men hade de gått på boyta så vore det ju önskvärt då man får bygga större garage :gnissla

Jo bostadsmarknaden är ju inte riktigt frisk...
Huset jag är intresserad av såldes 2012 för 610000.
Nuvarande ägare renoverade sedan köket samt ett badrum med enbart toalett och handfat och idag går de ut för 1075000.
Jag hoppas dock på att det stannar där, alt även säljs för lägre då man ändå behöver fixa både tak och även dräneringen ganska omgående.

Drömmer om att hitta ett hus för 1 miljon som överhuvudtaget går bo i :p

Här i närheten av halmstad börjar de totala renoveringsobjekten på typ en miljon om man kan tänka sig att bo några mil utanför stan (eller granne med järnvägen). Det här huset vi tittade på gick som sagt för över 2 miljoner och då var det under 100kvm, inget garage, bara en liten toalett med dusch och 2 sovrum varav det ena ett litet med snedtak. Iofs nyrenoverat och väldigt fint med bara lite småfix kvar men i ett litet samhälle ca 20 minuter utanför stan med en skola som det finns lite rykten om att lägga ned.
 

Snowman89

Guest
Drömmer om att hitta ett hus för 1 miljon som överhuvudtaget går bo i

Här i närheten av halmstad börjar de totala renoveringsobjekten på typ en miljon om man kan tänka sig att bo några mil utanför stan (eller granne med järnvägen). Det här huset vi tittade på gick som sagt för över 2 miljoner och då var det under 100kvm, inget garage, bara en liten toalett med dusch och 2 sovrum varav det ena ett litet med snedtak. Iofs nyrenoverat och väldigt fint med bara lite småfix kvar men i ett litet samhälle ca 20 minuter utanför stan med en skola som det finns lite rykten om att lägga ned.
Hittar du något snarlikt detta så lär det gå att få kring miljonen.
Det ligger 3,5mil från linköping och ca 30min pga halvkassa vägar.
Mitt ute på östgötska slätten, mellan linköping och motala.
Ska man bo i utkanten av stan, 1-1,5mil från centrum, så börjar priserna kring 3-3,5miljoner :)
Ligger en större villa, ganska centralt, ute för 7,5miljoner just nu..

Så boenden finns det gott om, om man har pengarna...

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hittar du något snarlikt detta så lär det gå att få kring miljonen.
Det ligger 3,5mil från linköping och ca 30min pga halvkassa vägar.
Mitt ute på östgötska slätten, mellan linköping och motala.
Ska man bo i utkanten av stan, 1-1,5mil från centrum, så börjar priserna kring 3-3,5miljoner :)
Ligger en större villa, ganska centralt, ute för 7,5miljoner just nu..

Så boenden finns det gott om, om man har pengarna...

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Ja här måste man ju några mil inåt land som sagt. Utmed kusten avtar inte priserna nämnvärt utan håller sig kring 3-4 miljoner oavsett hur långt från stan du kommer. Men det har skenat helt fullständigt här. Förra året såldes en 24 kvm stuga för 2.5 miljoner. Över 100 000 kr/kvm!! Det är alltså små små små stugor helt utan någon mark. På sin höjd en liten veranda stor nog för ett cafébord. Tror du kan gissa medelåldern i den stugbyn.
Inte långt därifrån såldes en 46 kvm stuga för 5.5 miljoner. Nästan 120 000 kr/kvm!

Det sjuka är att så fort du kommer över kommungränsen till Laholm så halveras fan nästan bostadspriserna. Säger ju lite om vilken skitkommun Laholm är :tungan Jag var där och jobbade som väktare en kväll, på niornas skolavslutning! En skola som behöver det är inte gärna en skola jag sätter mina ungar i kan jag säga.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Som jag skrev så fanns det 2 saker jag behövde ta hänsyn till.
-Inte att bygga större än bostadens storlek
-Max 1/5 av tomtens yta fick bebyggas

Så totalt får ca 200kvm bebyggas, byggytan på huset är ca 70kvm och boytan ca 100+källare.
Så frågan är om jag då får bygga 70kvm garage eller ca 100kvm garage, gissningsvis 70kvm men jag hade hoppats på att någon här hade bättre koll.
Annars får jag prova och ringa imorgon.

Skulle tippa på att de 70 kvm som gäller... Som du skrev, kolla me kommunen... Så olika i varje kommun...
Bonusen är om de får bygga 100 kvm garage...:D

- - - Updated - - -

Som jag skrev så fanns det 2 saker jag behövde ta hänsyn till.
-Inte att bygga större än bostadens storlek
-Max 1/5 av tomtens yta fick bebyggas

Så totalt får ca 200kvm bebyggas, byggytan på huset är ca 70kvm och boytan ca 100+källare.
Så frågan är om jag då får bygga 70kvm garage eller ca 100kvm garage, gissningsvis 70kvm men jag hade hoppats på att någon här hade bättre koll.
Annars får jag prova och ringa imorgon.

Skulle tippa på att de 70 kvm som gäller... Som du skrev, kolla me kommunen... Så olika i varje kommun...
Bonusen är om de får bygga 100 kvm garage...:D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja här måste man ju några mil inåt land som sagt. Utmed kusten avtar inte priserna nämnvärt utan håller sig kring 3-4 miljoner oavsett hur långt från stan du kommer. Men det har skenat helt fullständigt här. Förra året såldes en 24 kvm stuga för 2.5 miljoner. Över 100 000 kr/kvm!! Det är alltså små små små stugor helt utan någon mark. På sin höjd en liten veranda stor nog för ett cafébord. Tror du kan gissa medelåldern i den stugbyn.
Inte långt därifrån såldes en 46 kvm stuga för 5.5 miljoner. Nästan 120 000 kr/kvm!

Det sjuka är att så fort du kommer över kommungränsen till Laholm så halveras fan nästan bostadspriserna. Säger ju lite om vilken skitkommun Laholm är :tungan Jag var där och jobbade som väktare en kväll, på niornas skolavslutning! En skola som behöver det är inte gärna en skola jag sätter mina ungar i kan jag säga.

Man fortsätter ytterligare en kommun söderut. :fakta förvisso inte billigare än Halmstad men prisvärt jämfört det surhålet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top