PCV-kitbox, vad välja? (R6, alltså yec)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har nu en pcv och funderar på att ersätta den och orginalboxen med YEC-kit istället, värt det?

Vad gör den som är så mycket bättre/effektivare än pcn?

Vart mappar man den sen och hur mycket dyrare blir det?

Kommer köpa nytt så jag vet att det är oskadat/okraschat och det blir en YEC-box, ingen fixad original isf.

Tackar för input. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fördelen med YEC box är förutom att du minimerar antalet felkällor framförallt den övriga funktionaliteten bortom mappning av soppan. Du har möjlighet att mappa tändkurva om du planerar häftigare soppa, pit limiter, höja varvstoppet och en del annat. Har du en bra mappning i din PCV går datan att lägga in direkt i YEC boxen. Vet inte vem som mappar YEC boxar i Sverige, det är ju lite knöligare än PCV i en bänk från Dynojet.

Men om du har ett fungerande system med powercommander och inte planerar racesoppa, bänktid och vill kunna fippla med fininställningar så hade jag kört vidare med det befintliga....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nackdelen med YEC är att den (så vitt jag vet) inte går att mappa "on the fly" samt har färre antal celler i mappen, i förhållande till t, ex PC3 & V.

De flesta som rejsar använder nog YEC för att slippa förreglingarna i original ECUn, ändrar hastighetsmätaren till att visa motortemp samt möjligheten att göra fler inställningar än i original.

För mappning monteras t, ex PCV då många fler kan/föredrar att mappa den vägen.

Har själv kört den uppsättningen i ca 5år på gathojen men först i somras konverterade jag pcv mappen till yec (YMS) till 100% och trots sämre upplösning i yec mappen så visar lambda loggen att det stämmer förvånansvärt bra, krävde väl 10 korrigeringsrundor på det men sen blev det riktigt bra.

Tror dock inte många tycker det är värt omaket då det blir dubbelt arbete :tummenupp

Från att skarpt ogillat gången i R1 -07 så blev det en "ny" hoj efter bytet till YEC kommer aldrig byta tillbaka till original ECU :)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Får nog ta en funderare på det......låter som "mycket skrik för lite ull" ..pengarna kan ju alltid hitta andra hål att stoppas in i. :)

Förvisso , finns det någon fininställning att pilla med så nog är man där och testar så den övriga justerbarheten skulle nog bli använd men sannolikt blir det nog ingen racesoppa och då förvinner väl den stora fördelen som jag förstått det.

Lite viktminskning i kabel-härvan förvisso, undrar hur mycket?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Får nog ta en funderare på det......låter som "mycket skrik för lite ull" ..pengarna kan ju alltid hitta andra hål att stoppas in i. :)

Förvisso , finns det någon fininställning att pilla med så nog är man där och testar så den övriga justerbarheten skulle nog bli använd men sannolikt blir det nog ingen racesoppa och då förvinner väl den stora fördelen som jag förstått det.

Lite viktminskning i kabel-härvan förvisso, undrar hur mycket?

Absolut, för det stora flertalet finns inget stort behov, snarare mer saker man MÅSTE sätta sej in i för att få fördelar av det.

Du kommer knappast ifrån powercommander, bazzaz eller liknande om du vill/behöver mappa hojen.
Men OM du monterar YEC måste du med all säkerhet mappa om hojen på det ena eller andra sättet.

Känner du att du absolut vill få ut det lilla extra YEC kan ge men slippa krånglet är det bättre att låta flasha original ECUn med någon av de andra varianter som finns OCH köra med PCV för mappningen.
Länk

Orsaken att jag kör YEC på en gathoj är i huvudsak att Ride by wire trotteln uppför sej skapligt illa på vissa r1 07-08 (i alla fall de två jag ägt).

Mycket okänsligt påslag och några liknande saker, efter bytet till YEC är motorn oerhört fin över hela registret med markant förbättrad botten och utan att strypa gasspjällen över visst RPM.

Vet dock inte hur illa det var med tidiga R6 med RBW (YCC-T)?
Nu lär det mesta av dessa saker knappast märkas när du kör på bana så ur den synvinkel är inte YEC ett stort argument :tummenupp

E,v fördelar:
  • EXUP funktionen försvinner då den inte stöds av YEC.
  • Stödkontaktens brytfunktion försvinner.
  • Du slipper lura startspärrssystemet (om det inte är USA import då de inte har immo).
  • Quickshift fattar att du har 6e växeln i och kommer inte "fulbryta" om du råkar peta till växelpedalen av misstag.
  • Variabel grad av motorbroms per växel och rpm.
  • Möjlighet att ändra tomgångsvarvtalet.
  • Pit limiter funktion, vilken även kan användas som primitiv launch controll om man pillar lite.
  • Det går att höja upp varvstoppet något.
  • Möjlighet att ändra tändkurvor så slipper man köpa en extra box till PCV.

Det är nog det som finns på plussidan.

Minus är att kylfläktar inte stöds av YEC, förmodligen för att man förväntas köra med deras kit-kylare(?)

Kommer du över ett billigt YEC ecu kit så kör men lägg inte ut några jättesummor.

Det går att använda originalhärva men några stift måste kopplas om i kontakterna, sedan kan du "banta" den till samma som en kit-härva eller behålla som original.

USB Com-kabel är ett tillbehör och kan kosta ganska mycket men borde följa med ECUn.

Vill du veta vad det handlar om så PMa en epostadress så skickar jag över den troligen mest kompletta litteratur som finns om YEC.

Annars har du YMS manualen här (skippa den första 1/3 som handlar om programinstallationen).
LÄNK
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top