Får man ta MC:n med sig in i himlen?

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Hondas självbalanserande MC kan följa dig som en hund när du är ute och promenerar!

På den pågående CES-mässan i Las Vegas, världens största elektronikmässa, visar Honda upp en självbalanserande MC som är byggd på en tvåcylindrig cykel med automatisk växellåda. Den har fått en anpassad teknik som kommer från Hondas UNI-CUB självbalanserande persontransportör.

Moto Riding Assist gör inte bara att motorcykeln kan balansera sig själv stående upprätt, den kan också fås att följa efter föraren i promenadtakt. Kanske den perfekta lösningen för kniviga parkeringsplatser!

Se hur det fungerar här :
https://www.youtube.com/watch?v=VH60-R8MOKo
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Härligt! Äntligen kan jag fokusera lika mycket på facebook när jag är ute med hojen som när jag kör bil.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Visst, det är fusk. Men faaan vad man skulle kunna balansera snyggt vid rödljusen...
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Visst, det är fusk. Men faaan vad man skulle kunna balansera snyggt vid rödljusen...

Japp. Med händerna på tanken, eller ännu bättre, surfande med mobilen. Det här öppnar upp för helt nya möjligheter för alla som vill se coola ut.:D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Doolycheck, man behöver inte tänka på parkering när man tar hojen till stan. Den följer med in på jobbet och står bredvid arbetsplatsen hela dagen. Till 2018 kommer en uppgradering som gör att den kan hämta kaffe också. Styrs via bluetooth. Har jag läst.
*Not* :)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Doolycheck, man behöver inte tänka på parkering när man tar hojen till stan. Den följer med in på jobbet och står bredvid arbetsplatsen hela dagen. Till 2018 kommer en uppgradering som gör att den kan hämta kaffe också. Styrs via bluetooth. Har jag läst.
*Not* :)
Kaffeappen skulle avgöra det hela så klart.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har Honda verkligen tänkt igenom konsekvenserna av detta?

Att ta med sig hojen ut på promenad som med en hund leder oss in på ett sluttande plan. Begreppet "bushoj" kommer få en helt ny innebörd och inte längre upplevas bara som någonting positivt. Att komma hem från jobbet och hälsas välkommen av "bushojen"... kaos... Den kanske ser gullig ut, men när en 200-kilos best med lika många hästkrafter skall hoppa upp och slicka en i ansiktet blir det inte lika roligt. Det finns en anledning till att dagens hundar är begränsade i såväl storlek som antal hästkrafter.

Nä... tillbaka till ritbordet!
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Med spastiska ryckningar i framhjulet.......

Det har jag svårt att tro. Förmodligen parerar den med fullt utslag och bara faller sen. Vet sen inte om det finns ett bättre och sämre sätt att falla på. Det vore coolt om den inser att den faller och kan sätta styret i ett säkrare läge.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det har jag svårt att tro. Förmodligen parerar den med fullt utslag och bara faller sen. Vet sen inte om det finns ett bättre och sämre sätt att falla på. Det vore coolt om den inser att den faller och kan sätta styret i ett säkrare läge.

Jag tror inte att den inser det utan snarare att den kanske är programmerad att göra det!

Men redan nu känns det som fordon kan ha egen vilja! :D
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag tror inte att den inser det utan snarare att den kanske är programmerad att göra det!

Men redan nu känns det som fordon kan ha egen vilja! :D

Som programmerare blir lätt att man börja tänka på datorer som egna entiteter med tänkande och insikt. Det blir väl lättare att prata så helt enkelt. Byggde en liten bil-robot på universitetet och när vi presenterade dens algoritmer för att navigera en labyrint så pratade vi ofta om dens tankar och vad den kunde se och upptäcka. Det var tydligen väldigt lustigt för några otekniska att lyssna på. Det blir ju ändå ett ganska abstrakt beteende likt hur man kan observera djur och i slutändan är vi alla maskiner som följer någon begränsad logik.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top