Det här med skinnställ

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Haha :lol

Lät inte så roligt med andra ord :arsele
Så då är det bara att ha ett som sitter tajt. Gissar annars att om det blir fullt med veck så kan det göra ont efter en stind?
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Konstigt att ingen frågat den vanliga SH undringen: Är det det yttre eller inre stället vi pratar om?

Jag blir helt förvirrad av detta. Måste ju veta vilket, så jag hänger med....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Menade understället :näsblod
Men då vet jag även att skinnstället ska vara jobbigt tajt ;-)

Mjaeh, jobbigt ska det inte vara, men du ska inte få in mer än ryggskydd, eventuell bröstplatta och ett underställ i skinnstället. Oskönt ska det inte vara, men tajt.
Understället ska helst inte vara fluffigt heller nej. Tajt är bäst, men det gör inte jättemycket om det är lite veck på det har jag märkt.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tack för alla svar =)

Blir till att åka runt till lite butiker märker jag och testa lite olika märken, men ett ställ för runt 5-6000:- är inte som en påse skit verkar det som?
Blir även ett helställ, dumt att chansa om det delar på sig vid en vurpa.

Så om man bortser från passformen mellan dom olika märkerna så är det alltså inte så mycket som skiljer dom åt?

Enkel indelning av tillverkare och deras storlekar:
Dainese, spidi, spada är små i storlekarna och smala.

Astars, Bks, STR är normala.

Spyke är inte längre men rymligare om du tränat. 52 funkar för mig på 180cm och 90kg.

Lite generellt kan du titta på var märket kommer ifrån så kan det leda dig hur storlekarna är sammansatta dvs italienska, spanska och japanska är antagligen små då deras befolkning är två äpplen höga i snitt och engelska antagligen lite större dock så är ju både Astars och Spyke italienska.

En del tillverkare har även extra långa ställ där storlekarna börjar med 100.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bike hade ett test av skinnställ i klassen omkring 10000kr (vad jag minns) för några år sedan.
Det man testade var stötdämpning i tex höft och armbågar
Vad skinnställets sömmar tålde av slitage
Jag tro man också testade vad skinnet tålde i slitage.
Det var stora skillnader mellan ställen.
Bäst i test blev Held, Berik och Lindstrands STR
Sämst i test Alpinestar, Dainese.

Hittat :)
http://www.mcdoktor.dk/jofama/skinnBIKE_2008.pdf
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om man köper ett allvädersställ på Biltema är man klädd för att jobba åt kommunen på en miljöstation :)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har ett Spykeställ tvådelat med inbyggd ryggskena. Kanonbra för mig som kör på gymmet och är lite"kurvig"
Andra ställ var för trånga över rygg/ben eller pösiga över magen.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Köp inte ett för "tight" ställ! Visserligen töjer det sig men det är högst marginellt. Snarare är det sömmarna som töjer sig... som till sist kan spricka upp.

När du kör vill du kunna röra dig så fritt och smidigt som möjligt på cykeln. Köp därför inte ett för stelt ställ. Jag rekommenderar ett helställ.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Tack

Ja ett helställ kommer det att bli :tummenupp
Frågan är bara när man ska hinna åka runt och testa, och självfallet så ska det inte finnas någon butik vad jag vet om i närheten (?) :huvet Handelsboden har inget snyggt, beviks hade inga enl hemsidan. Finns någon firma i Norrköping som jag ännu inte har kollat

Så blir väl att åka till Sthlm och bli arg på alla som inte kan köra där :glömdet
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Tack

Ja ett helställ kommer det att bli :tummenupp
Frågan är bara när man ska hinna åka runt och testa, och självfallet så ska det inte finnas någon butik vad jag vet om i närheten (?) :huvet Handelsboden har inget snyggt, beviks hade inga enl hemsidan. Finns någon firma i Norrköping som jag ännu inte har kollat

Så blir väl att åka till Sthlm och bli arg på alla som inte kan köra där :glömdet

MC mässan i januari är perfekt tillfälle, brukar vara lite erbjudanden också. Jag tänkte prova ut ställ då. Och mycket annat kul att se på. :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
MC mässan i januari är perfekt tillfälle, brukar vara lite erbjudanden också. Jag tänkte prova ut ställ då. Och mycket annat kul att se på. :tummenupp
Jag har en shoei hjälm som åker upp till Stockholm två gånger om året för de får inte rätt på den

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vad är det för modell och vad är det som knasar?
Neotec.. Det är min andra neotec som läcker in vind och vatten, plus att bogvisirets mekanism blir snabbt utsliten så den slutar stanna uppe och ramlar ner över ögonen under färden

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Frågan är bara när man ska hinna åka runt och testa, och självfallet så ska det inte finnas någon butik vad jag vet om i närheten (?) :huvet Handelsboden har inget snyggt, beviks hade inga enl hemsidan. Finns någon firma i Norrköping som jag ännu inte har kollat

Så blir väl att åka till Sthlm och bli arg på alla som inte kan köra där :glömdet

Du bor i Linköping? Åk och prata med dem på Nifa så får du bra hjälp.
http://www.nifamc.se/
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det kan vara lockande att prova i butiken sen köpa över nätet när man kan spara tusenlappar, jag har gjort det själv. Dock har mina senaste köp slagit fel. Köpte en dainese gtx jacka från Spanien, den släppte i en söm så axel kupan lossnar från brösttyget. Nu har jag skickat den tillbaka, de i sin tur har skickat den till dainese som nu hävdar att jackan har varit med i en olycka och därför gäller inte garantin.

Nu har jag ingen jacka alls. Kämpar fortfarande med att få de att omvärdera sitt beslut, och gör de inte det så får vi se om jag kan få tillbaka jackan. Antar att jag får betala frakten om det går.

Nästa gång köper jag en svensk produkt i en svensk butik och hoppas på svensk kvalitet och service.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top