Yamaha R6 2009 försäkring

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Då har man köpt en R6:a 2009 för 52000kr och jag ringde alla försäkrings bolag för att se vem som gav billigast pris och det var Länsförsäkringar.
(Jag kommer ha hojen påställd i ungefär 6 månader)

helförsäkring: 4400 kr per månad avställningsbar (52800kr per år)
halvförsäkring: 2000 kr per månad avställningsbar
trafikförsäkring: 1400 kr per månad avställningsbar.

Då är min tanke att det kanske blir onödigt med helförsäkring för att hojen bara kostar 4400 kr, alltså en mc säsong (6mån) blir 26000 kr. Så 2 säsonger kostar lika mycket som motorcykeln. Men om man ramlar tidigt så skulle det vara bra med hel försäkring....

Så just nu så lutar jag mot halvförsäkring men är osäker. Alternativt så kan jag lägga hojen på föreldrarnas namn o låna ut den? MEN dom har inte mc kort. Hur funkar det?

Vad tycker ni? vad hade ni gjort?
PS: Jag är 20 år gammal och bor i Stockholm.
 
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Satsa på trafikförsäkring enbart. Allt annat verkar ju vansinnigt. Även att betala halva hojens värde/år. Ett annat alternativ är att skaffa appen där man enkelt kan ställa på och av motorcykeln, och bara ha den påställd de perioder då den verkligen körs.
 

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Jag hade köpt en hoj jag hade råd att försäkra alt skrota utan att gråta.

Man får väll ta den risken som jag gjort om det är ens drömhoj.
En kille jag känner har köpt en splitter ny noll milad 2016 Aprilia RSV4 för 200 000 nånting och har endast trafikförsäkring på den :p
 

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Satsa på trafikförsäkring enbart. Allt annat verkar ju vansinnigt. Även att betala halva hojens värde/år. Ett annat alternativ är att skaffa appen där man enkelt kan ställa på och av motorcykeln, och bara ha den påställd de perioder då den verkligen körs.

Aa precis, men vad tycker du om halv försäkringen på 2000 i månaden? 600kr mer än trafikförsäkring lixom, men finns minimal risk att den blir stulen där jag bor dock.

Men kostar det inte en slant att ställa på den varje gång? har för mig det men ej säker. Plus, kommer det inte stå i historiken på hojen att den är avställd o påställd hela tiden? :p Man kan ju kolla på biluppgifter.se och där kan man se varje gång hojen blir avställd o påställd hehe
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Beror på var och hur du bor, och om du brukar få ont i magen...

Räkna kallt med att hojen inte återfinns om den blir stulen. Med det i bakhuvudet, skulle du kunna sova gott på natten?

Jag hade tagit halvförsäkringen för att slippa oron. Den gäller dessutom även om du är på besök på annan adress, eller annan stad, där stöldrisken är högre.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Bor du hemma så kan det stå på dina päron även om de saknar MC-kort. Det är inte skenförsäkring då jag har haft så förut och när jag vurpat så har det inte varit några problem heller. Det är bara ifall man inte är bokförd på samma adress så blir det krångel. Brukar stå så i vilkoren...men dubbelkolla ändå ifall de inte ändrat skiten.

Så ge dina föräldrar en R6:a i hjulklapp och invänta sommaren och njut av att köra familjens hoj!
 
Last edited:

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Beror på var och hur du bor, och om du brukar få ont i magen...

Räkna kallt med att hojen inte återfinns om den blir stulen. Med det i bakhuvudet, skulle du kunna sova gott på natten?

Jag hade tagit halvförsäkringen för att slippa oron. Den gäller dessutom även om du är på besök på annan adress, eller annan stad, där stöldrisken är högre.

Yes jag ska tänka på det :)
 

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
Bor du hemma så kan det stå på dina päron även om de saknar MC-kort. Det är inte skenförsäkring då jag har haft så förut och när jag vurpat så har det inte varit några problem heller. Det är bara ifall man inte är bokförd på samma adress så blir det krångel. Brukar stå så i vilkoren...men dubbelkolla ändå ifall de inte ändrat skiten.

Så ge dina föräldrar en R6:a i hjulklapp och invänta sommaren och njut av att köra familjens hoj!

Jag är skriven hemma med pappa. Men är det inte så att han måste äga motorcykeln för att han ska försäkra den?
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Jag är skriven hemma med pappa. Men är det inte så att han måste äga motorcykeln för att han ska försäkra den?

Detta är frågor du skall ta med ditt försäkrings bolag, då det är dom som sätter villkoren och avgör om utbetalning skall ske eller inte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, en försäkring gäller bara om det är ägaren av fordonet som står på den.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag är skriven hemma med pappa. Men är det inte så att han måste äga motorcykeln för att han ska försäkra den?

Japp de ska äga den för att försäkra på sitt namn.
Men som sagt kolla upp med försäkringsbolagen. Jag minns att ett par hade inte så i vilkoren. Men många hade så att man kunde ha den inom familjen(tex farsan äger men du kör). I vissa fall så blir försäkringen lite dyrare men ändå billigare.

Det var några år sedan och de brukar hålla på uppdatera villkoren då och då.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kanske är gammalmodig, men jag tycker att det kan vara bra att försöka köpa saker som man har råd att äga. Har man tight ekonomi så får man prioritera helt enkelt.

Jag har haft alla mina hojar stående på mig och även försäkrade i eget namn.
Tycker att det är jäkligt skönt att veta vad som gäller om något händer, och slippa hoppas på att inte bolaget t ex kommer på att din förälder inte är huvudsaklig brukare och vägrar att ersätta dig.

Har alltid kört med LFs avställningsbara. Alltid halvförsäkringar (det är trist att inte få en krona t ex om hojen blir stulen).. För att slippa grina om hojen blir skadad så har jag bytt kåpset till kinakopior.

LFs avställningsbara är (för mig iaf) extremt billig när den är avställd. Typ 140:- / månad. Så det man får kika på är vad den kostar påställd och hur mkt man har den påställd.

edit: Grattis till en grym hoj! :tummenupp
 

hojroger

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Det vanliga är väl att man ska vara ägaren (den som faktiskt köpt hojen), att man står registrerad som ägare hos transportstyrelsen (det är inte samma sak som att faktiskt äga hojen) och att man är den huvudsaklige användaren.

Men kolla med försäkringsbolagen. De kan dessutom ha olika villkor.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
gå med i facebook gruppen där folk lägger ut bilder och info om sina stulna hojar så kommer du nog inse att stöld är något som du måste ha, verkar inte spela så stor roll om man har larmat garage lr inte cyklarna försvinner i alla fall.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top