Vad heter stället?

Raderad medlem 51742

Guest
Vill inte starta en ny tråd, så jag drar på med en ny fråga i samma stil. Självklart var jag i Alperna den här gången också, men nu i Österrike.

Bilden är tagen uppe på Dachstein gletcher och frågan är vad de stora skyltarna med pilar på betyder:
View attachment 434839

Antar att det är något för flyget, men vad? "Flyg här!" eller "Se upp för stup!"? Har undrat sen 2003. :va

Kanske varningskyltar riktade mot skärmflygare och/eller helikopterpiloter som varnar för vajern till linbanan?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Snutarna i Italien är inte att leka med, kolla bara nedlägget, nästan så knät skrapar i backen i kurvan. Vaa? Jaså, vad det sirenen :fyllisar

Halvmilitära Carabineri är kul.
Dom brukar man kunna snacka med, och dom har lätt att bjussa på sig själva:





Finns en del andra bland de typ 8-10 olika polismyndigheterna i Italien som inte är lika goa att tas med...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vill inte starta en ny tråd, så jag drar på med en ny fråga i samma stil. Självklart var jag i Alperna den här gången också, men nu i Österrike.

Bilden är tagen uppe på Dachstein gletcher och frågan är vad de stora skyltarna med pilar på betyder:
View attachment 434839

Antar att det är något för flyget, men vad? "Flyg här!" eller "Se upp för stup!"? Har undrat sen 2003. :va




Dachsteins egen logo ser ut så här nuförtiden:

dachstein-logo-blau_zpsgkf7eg7k.jpg



Företag och företeelser i regionen använder sig av bergets profil i olika skepnader:


news_dachstein_management_detail_zpsmppyrko5.jpg


dachstein-rundweg-logorz-eps-2014_zps0tfgmdqo.png




Det skulle kunna vara en reklamskylt från vintersäsongen som kasat ner eller hamnat snett i blåsten...?
För simpel förklaring?

Verkar det rimligare med banmarkering för Jeb Corliss?

 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Antar att det är något för flyget, men vad? "Flyg här!" eller "Se upp för stup!"? Har undrat sen 2003. :va

Det skulle ju kunna vara en varning för att kabinbanan går på andra sidan bergskanten...
1998 skedde det en olycka med en amerikansk stridspilot som skulle stajla i Val di Fiemme och flög av kabinbanevajern. Alla 20 personer som var i kabinen dog i den olyckan.

Edit:
Ser att jag var tvåa på det förslaget, CFr är inne på samma linje.
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Kan förklaringen vara att det ingår i Dachstein Rundweg? Jag har sett bilder från Sellaronda där pister och liftar som ingår i "rundturen" är markerade med orange resp. gröna pilar, beroende på om man åker medsols eller motsols. Skulle det kunna vara en sån orange pil? Bara en gissning....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanske varningskyltar riktade mot skärmflygare och/eller helikopterpiloter som varnar för vajern till linbanan?
Jo, det är något för flyget, helt klart, men just linbanevarning vet jag inte... På bilden ser man vajern till höger om bergknallen som linbanestationen står på, så den går ned rätt brant och tajt utmed berget. Jag inbillar mig att skyltarna (som f.ö. var ca 7x7m stora) liksom är för långt bort åt vänster liksom för att varna just för vajern. Liksom...


Det skulle kunna vara en reklamskylt från vintersäsongen som kasat ner eller hamnat snett i blåsten...?
För simpel förklaring?

Verkar det rimligare med banmarkering för Jeb Corliss?
Haha, ja det verkar rimligare. Vilken vildhjärna...!


Det skulle ju kunna vara en varning för att kabinbanan går på andra sidan bergskanten...
1998 skedde det en olycka med en amerikansk stridspilot som skulle stajla i Val di Fiemme och flög av kabinbanevajern. Alla 20 personer som var i kabinen dog i den olyckan.

Edit:
Ser att jag var tvåa på det förslaget, CFr är inne på samma linje.

Visst f.. Den olyckan kommer jag ihåg att det var sånt liv om, riktigt otäckt!
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Jo, det är något för flyget, helt klart, men just linbanevarning vet jag inte... På bilden ser man vajern till höger om bergknallen som linbanestationen står på, så den går ned rätt brant och tajt utmed berget. Jag inbillar mig att skyltarna (som f.ö. var ca 7x7m stora) liksom är för långt bort åt vänster liksom för att varna just för vajern. Liksom...

Det kan ju också vara perspektivet som luras. På den här bilden ser det ut som om linbanan går ner till vänster.
gletscherplan-sommer-2015.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det kan ju också vara perspektivet som luras. På den här bilden ser det ut som om linbanan går ner till vänster.
View attachment 434856

Jovisst kan det luras, så är det ju. Men skyltarna stod till vänster om linbanan uppifrån sett, och pekade med pilarna mot varann, så jag tycker att om de varnade för vajern borde de kanske sitta på varsin sida om linbanan. :va
Här är ett bättre kort på den bortre skylten:
IMG_0018.jpg

Stationen nedifrån (lilla pricken på klippan):
IMG_0022.jpg
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Hehe, jag har aldrig varit där och har ingen aning om hur det egentligen ser ut. Så jag försöker bara hitta något för att backa upp min (och CFR:s) tes om varning för linbana :tungan

På bilden nedan har jag markerat de två signalerna med gula markörer
karta.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hehe, jag har aldrig varit där och har ingen aning om hur det egentligen ser ut. Så jag försöker bara hitta något för att backa upp min (och CFR:s) tes om varning för linbana :tungan

På bilden nedan har jag markerat de två signalerna med gula markörer
View attachment 434862

Haha, ja än så länge är en chansning bättre än inget! :)

Kollar man på din bild verkar de ha byggt en Panoramarestaurant sen jag var där för tretton år sen, och nuförtiden är det ju inte ens säkert att skyltarna finns kvar.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top