Viktigt gällande Risk 2 MC

ander

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2016
Ort
skogen
Hoj
ingen
Hej alla.
Jag klara själv min MC teori i Måndags så inväntar uppkörning i Maj :-( .

Men fick veta en annan viktig sak för blivande körkortstagare som ska ta risk 2an.
Kolla noga om ni är försäkrade när ni gör den delen för alla har ej försäkring på sina hojar och elever och tydligen så är detta helt ok då det är inhägnad bana.

Jag gjorde min Risk 2a i Stängnäs och de har ej försäkring på sina Elever och hojar man kör alltså på egen risk säger de.
Detta fick jag veta i helgen fick även då veta av honom att de ringt runt till flera stycken som sagt samma som strängnäs och fler har även då svarat att det är upp till hen som tar risk 2an att kontakta sitt försäkringsbolag och lösa detta om hen ej vill stå för alla eventuella kostnader själv vilket kan bli Jäkligt dyrt.

Dessa saker står oftast i fin stil vilket resulterar till att man får veta det den hårda vägen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vilka eventuella kostnader?
Man har väl full utrustning på sig, kör lite försiktigt bara så ska det vara så gott som omöjligt att klota och skada sig.
För du kan väl omöjligt mena kostnader för att laga hoj vid eventuell vurpa?
Isåfall hade jag gått till en annan, mer seriös, trafikskola.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vilka eventuella kostnader?
Man har väl full utrustning på sig, kör lite försiktigt bara så ska det vara så gott som omöjligt att klota och skada sig.
För du kan väl omöjligt mena kostnader för att laga hoj vid eventuell vurpa?
Isåfall hade jag gått till en annan, mer seriös, trafikskola.

Om du lägger hojen och landar illa kan du bryta handleder, nyckelben och sånt, och utan en försäkring blir det ett par snåla veckor om man måste sjukskriva sig.
Och det ramlas en del på risk2 faktiskt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hojarna måste väl ändå vara försäkrade, sålänge körskolan inte använder avställda och oförsäkrade hojar i sin utbildning men då bör man definitivt leta efter en annan skola.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hojarna måste väl ändå vara försäkrade, sålänge körskolan inte använder avställda och oförsäkrade hojar i sin utbildning men då bör man definitivt leta efter en annan skola.
När jag gjorde risk2 för typ 5 år sen så körde vi på gokartbana, hojarna stod i container på plats och rullar ju inte utanför inhägnat område öht så tveksamt om det behövs försäkring då?
Vi var iaf försäkrade och hojarna likaså.

Hade oavsett aldrig gått en utbildning hos en trafikskola som har det upplägget, låter oerhört oseriöst.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nu behövde jag ju inte göra detta när jag tog kortet.

Kan det vara så att han som skrivit brevet tar körkort som privatist och ska göra risk-tvåan på egen hoj?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Googla runt lite och det verkar ju som att det är med privat mc det kan bli problem.
Här följer ett exempel från en skola.

Du kan använda Skolans skyddsutrustning och MC under Riskutbildning MC. Om du väljer att använda egen skyddsutrustning och/eller MC så måste de uppfylla gällande regelverk.
OBS! Om du använder egen utrustning/MC så sker det på egen risk då Trafikskolans försäkringar ej gäller.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
I göteborg finns det hojar på plats för risk2 så där kör man varken med körskolans eller sin egen hoj. Har svårt att se varför en sån hoj skulle vara försäkrad. Däremot så borde personförsäkring ingå, kan inte kosta mer än några tior/person..

I göteborg får även man bög-spö om man öht tänker hen, dvs allt är som det skall vara.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Eftersom jag blev redigerad så ställer jag frågan igen. Kan man få veta mer om upplägget som beskrivs i trådstarten? Saknar skolorna som håller Risk 2 ofta personförsäkring? Jag kollade inte upp det när jag gjorde det, men det låter konstigt.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Känns ju som att de skulle få duktiga problem med konsumentverket om de inte har sin verksamhet försäkrad. Men det är bara en gissning från min sida.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Eftersom genusdebatter inte accepteras av en moderator från en rödgrönrosa kommun håller jag mig till ämnet. Det står väl leverantören helt fritt hur de vill agera med försäkring, bara de är tydliga mot kunden. Sist jag körde riktig minimoto var budskapet glasklart, går något söner fick jag betala och olycksfallsförsäkring var mitt problem. Även om detta kan anses mer seriöst än att sladda runt på hal betong så är principen densamma.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har också sett att vissa arrangörer av nöjesevent försöker friskriva sig från ansvar, men det är inte helt klart om det verkligen håller i rätten. Lagen om motortävlingsförsäkring bör gälla även för minimoto. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM

För utbildare godkända att hålla kurser för förarbevis bör det rimligen ställas krav av myndigheterna.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har också sett att vissa arrangörer av nöjesevent försöker friskriva sig från ansvar, men det är inte helt klart om det verkligen håller i rätten. Lagen om motortävlingsförsäkring bör gälla även för minimoto. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM

För utbildare godkända att hålla kurser för förarbevis bör det rimligen ställas krav av myndigheterna.

Nu har jag inte sett hur lagen tillämpas i praktiken så jag skall inte säga att jag vet, men vare sig nöjeskörning eller utbildning går under kategorin tävling och brukar därför gå på normal olycksfallsförsäkring. Om jag jämför med cykling (MTB) så är det tydligt att vanlig hem- och olycksfallsförsäkring gäller i alla fall utom licensierad tävling.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I första paragrafen står det "Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde." så det är väl möjligen att man kan komma undan om det inte är ett tävlingsområde.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
I första paragrafen står det "Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde." så det är väl möjligen att man kan komma undan om det inte är ett tävlingsområde.

Och på precis samma sätt så bedrivs det utbildning på tävlingsbanor där alla försäkringar, både på fordon och person gäller just för att det är en utbildning. Det är jävligt snårigt det där och det finns inget facit.

Jag vidhåller att Risk2 är en utbildning, kör man med egen eller skolans hoj bör försäkring gälla. Det kan vara läge att kolla det med sitt försäkringsbolag innan dock. Är det hojar som tillhandahålls av HEN som driver anläggningen så är dom naturligtvis/troligtvis inte försäkrade men man kan som kund inte vara betalningsskyldig för skador.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top