Hur petiga är försäkringsbolagen?

Cyl

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki
Tjena, va med i en krasch här om dagen och delar av min utrustning blev skadad.
Hjälmen måste ju såklart bytas men hur schysta är dom med resten av utrustningen?
Byxorna blev skrapade på höften och det blev även ett litet hål. Stövlarna blev de några märken på och jackan blev lätt skrapad på axeln.
Har försäkringsbolaget Bilsport och Mc, är det nån som har tidigare erfarenheter av sånt här och vad kan jag förvänta mig att få tillbaka?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Gjorde nyligen en marksyning med andrahojen:huvet Har också Bilsport och Mc och det var inga som helst problem. De vill ha bilder på skadorna, jag hade trasiga sömmar på byxorna och små skraphål på ärmen, repor på hjälmen och slitmärken på handskar och stövlar. Fick allt utbytt. :tummenupp Om grejerna är högst två år gammalt får du full ersättning. Däremot har de en högsta gräns på 19000 kr minus självrisken. Där fick jag problem med full Touratech utrustning för drygt 30000 kr:crash Fick som tur var ett kanonerbjudande på Klim Badlands av Bike i Göteborg så jag gick jämt upp. Stövlar och handskar räckte det inte till. Förutom deras ersättningsgräns är jag mycket nöjd med handläggandet. Tror inte du får problem.
De vill ha bildbevis på att den gamla utrustningen är kasserad. Typ skruvmejsel i hjälmen och avklippt ärm...
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om grejerna är högst två år gammalt får du full ersättning. Däremot har de en högsta gräns på 19000 kr minus självrisken. Där fick jag problem med full Touratech utrustning för drygt 30000 kr:crash Fick som tur var ett kanonerbjudande på Klim Badlands av Bike i Göteborg så jag gick jämt upp. Stövlar och handskar räckte det inte till. Förutom deras ersättningsgräns är jag mycket nöjd med handläggandet. Tror inte du får problem.
De vill ha bildbevis på att den gamla utrustningen är kasserad. Typ skruvmejsel i hjälmen och avklippt ärm...

Intressant.

Har Bilsport & Mc på ena hojen. Borde läst villkoren nogrant ser jag. Har inte heller tittat på ersättning på det andra bolaget heller gällande utrustning om något inträffar. I somliga fall täcker hemförsäkringen utrustning. Kanske mer stöld än olycka. Har råkat ut för stöld av utrustning och då var det hemförsäkringen som tog det med de åldersavdrag som fanns. Dock ingen fråga om pristak.

19000 kr tycker jag personligen är lågt om man tittar på vad mc-utrustning kostar. En hjälm 6- 10', stövlar ca 3,5', handskar ca 1.5', skinnställ 8- 12'+, ryggskydd...

Tänker sig bilsport att man köper utrustningen på Biltema i den mån det går att finna där och något allvädersställ på annat håll. Man kan ju undra.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Intressant.

Har Bilsport & Mc på ena hojen. Borde läst villkoren nogrant ser jag. Har inte heller tittat på ersättning på det andra bolaget heller gällande utrustning om något inträffar. I somliga fall täcker hemförsäkringen utrustning. Kanske mer stöld än olycka. Har råkat ut för stöld av utrustning och då var det hemförsäkringen som tog det med de åldersavdrag som fanns. Dock ingen fråga om pristak.

19000 kr tycker jag personligen är lågt om man tittar på vad mc-utrustning kostar. En hjälm 6- 10', stövlar ca 3,5', handskar ca 1.5', skinnställ 8- 12'+, ryggskydd...

Tänker sig bilsport att man köper utrustningen på Biltema i den mån det går att finna där och något allvädersställ på annat håll. Man kan ju undra.

Håller helt med. Handläggaren tyckte det var lite jobbigt och sa att de kanske skulle höja gränsen. Ligger ju inte i linje med att de säger att de vill premiera dem som använder bra säkerhetsutrustning.
 

Cyl

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki
Hoppas det går lika smärtfritt för mig då;) Sån tur är har jag inte så jätte dyr utrustning så det överskrider inte 19000 kr
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
När jag kraschade förra hösten fick jag ut för all utrustning som var skadad. Men jag var tvungen att skicka in hjälmen.
Har iof Länsförsäkringar
 

Cyl

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki
Okej, hur lång tid har det tagit ungefär innan ni fått besked och ersättning för era grejer?:va
 

Cyl

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki
Fan va gött :tummenupp har hört vissa som sagt att man får vänta i månader men det är la säkert skitsnack :fyllisar
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Fan va gött :tummenupp har hört vissa som sagt att man får vänta i månader men det är la säkert skitsnack :fyllisar
Är det inga konstigheter/tveksamheter så går det fort. Jag fyllde i skadeanmälan på nätet, bifogade bilder på skadorna och ringde upp dagen efter. Under det samtalet togs beslut och ersättningen överfördes:tummenupp. Då jag fick lite personskador kontaktades jag brevledes och uppmanades att ringa när det passade. Skadorna på hojen fick vänta lite eftersom jag inte ville köra den till verkstad innan knät var bättre. Verkstadens bud är nu godkänt, väntar på att delarna skall komma.
 

Cyl

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki
Är det inga konstigheter/tveksamheter så går det fort. Jag fyllde i skadeanmälan på nätet, bifogade bilder på skadorna och ringde upp dagen efter. Under det samtalet togs beslut och ersättningen överfördes:tummenupp. Då jag fick lite personskador kontaktades jag brevledes och uppmanades att ringa när det passade. Skadorna på hojen fick vänta lite eftersom jag inte ville köra den till verkstad innan knät var bättre. Verkstadens bud är nu godkänt, väntar på att delarna skall komma.

Var du tvungen att "förhandla" med dem om att få till baka pengarna för hela utrustningen, eller gick det utan krångel?
Förlåt för jag tjatar :rodnar
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Var du tvungen att "förhandla" med dem om att få till baka pengarna för hela utrustningen, eller gick det utan krångel?
Förlåt för jag tjatar :rodnar

Ingen fara:) Nej, det var inget tjafs alls förutom att värdet på min utrustning var 10,000 kr mer än deras övre gräns.:huvet
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top