MC:n gungar/vobblar i bak i vissa kurvor.

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Hej, jag försöker förstå vad som händer på en sak jag upptäckte härom veckan.

Jag ägnade mig åt lite övning i vägplacering och kurvteknik och ut ur vissa kurvor så liksom gungade bakdelen under acceleration. Det handlar inte om några extrema gaspåslag utan mer bestämda eller hur man ska förklara det.

Det kändes inte som släpp heller utan en ganska jämn vågrörelse. Hittar inget tydlig samband mellan tillfällena och söker input på vad som kan vara orsak. Min egna tankar går åt nåt med kroppspositioneringen men jag vet inte.

/TC
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter som en bakdämpare som är felinställd tycker jag.
För mjuk fjäder, för lite retur/kompressionsdämpning eller något liknande.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Som Ulvhamne skriver, justera fjädringen!

Börja med att kontrollera att höjden är rätt "hänget" och sedan kan du nog utan vidare öka returdämpningen några snäpp. Om den justeringen finns...
 
Last edited:

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Nä den är inte det vad jag vet. Det är ju en ganska enkel sporttourer så det är mest förspänningen går att justera tror jag. Sen får man byta ut grejerna... och det är det kanske inte värt riktigt. Komplicerar ju lite av att det varierar ofta huruvida vi två på, med och utan packning osv...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
är svinglagret ok? Har du original dimension på däcken eller satt på lite bredare bak eller så?
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Plattåkt bakdäck? Gör att man åker på övergången, kanten, mellan plattåkta delen och den runda i utgångarna.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Lite plattåkt kanske men inte mycket, satte på nya inför säsongen. Svinglagret borde vara okej, den har precis varit inne på 1800-milsservice och lufttrycket kollade jag för nån vecka sen faktiskt och det är originaldimension.

Så om det är mc:n som det är nått galet med så är nog stötdämparen/fjädern största kandidat just nu. Jag var/är ju mer inne på att det är jag som gör något galet eftersom det bara blir ibland.

Tack för inputs.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
99% av alla gånger det är något knepigt körmässigt beteende utan att man lagt den eller annat udda hanterande (hoppat tex. . :D ) så är det däcken så börja där, på med ett nytt set. :)
 

xdigger

Motorcyklist
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Sprint ST 955i -03, Norton Commando, Kawasaki A1, Kawasaki A7..
Att den varit inne på service är ingen garanti på att svinglager/hjullager är fräscht, kontrollera dom är mitt råd.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
svågern hade problem med att 1100an ålade sig när han gasade, visade sig att föregående ägare glömt montera hjulaxeldistansen mellan gummerade drevplattan och fälgen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det för hoj? Polaren satte ett för brett däck på en gammal 80-talshoj med smala fälgar, det kändes som att ha punktering bak. Däcket förlorade totalt sidostabilitet, rejält mycket mer lufttryck hjälpte lite men den var fortfarande odräglig att svänga med.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Ähh, kan ju inte byta däck efter 600 mil mestadels lugn åkning... Sant förvisso att service inte är en garanti för svinglagret men borde inte mc:n vara instabil mest hela tiden om det är slut och är det troligt att det är slut efter 1800 mil?

Distanserna sitter på plats efter fjorton jävlar och tio förbannade skitkonstruktion. :) Nästa gång pröjsar jag lätt 500-ingen för att verkstan gör det åt mig...

Får boka en tidig knix och se om den uppför sig lika där.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ähh, kan ju inte byta däck efter 600 mil mestadels lugn åkning... Sant förvisso att service inte är en garanti för svinglagret men borde inte mc:n vara instabil mest hela tiden om det är slut och är det troligt att det är slut efter 1800 mil?

Distanserna sitter på plats efter fjorton jävlar och tio förbannade skitkonstruktion. :) Nästa gång pröjsar jag lätt 500-ingen för att verkstan gör det åt mig...

Får boka en tidig knix och se om den uppför sig lika där.

På knix kan det vara så att du inte rikigt kommer upp i tillräckligt med ansträngning för att bakdämparen ska svaja. Jag hade en bakdämpare med alldeles för lite returdämpning på min Z1000SX, och på storbana kändes den som en gunghäst genom en del kurvor, men på knix var den mest bara diffus och bökig.

Svinglagret kan väl vara slut om någon har ställt sig och tryckt in vatten och smuts i det med en högtryckstvätt. Det är ganska lätt att känna på dem, bara hiva upp hojen på centralstödet, väg ner framänden och dra svingen i sidled. Om det glappar känner du det.

Antar att det är en GSX650FA, så jag tror du har ett centralstöd. :D
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Jag pressar iofs min mc hårdare på knix än på gatan men hastigheten är ju såklart lägre. Inga högtryckstvättar här inte.

Annars är det ja på 650FA men nej på centralstöd. :)

Har planer på en storbanekurs också eller på ATT.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det enklaste o billigaste är ju att öka returen på bakfjädern ett snäpp i taget och kör samma kurva. Ett visst gung kan du få leva med om du inte ska förlora all komfort vid lugn åkning.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nä den är inte det vad jag vet. Det är ju en ganska enkel sporttourer så det är mest förspänningen går att justera tror jag. Sen får man byta ut grejerna... och det är det kanske inte värt riktigt. Komplicerar ju lite av att det varierar ofta huruvida vi två på, med och utan packning osv...
Förspänningen går väl fortfarande att justera...? Den ska du ändå ställa in beroende på hur mycket last du har. Går hojen för lågt bak kan du få såna här problem också. Är den bara inställd standard är den ändå nästan garanterat för låg.
En fuskfix är att bara ställa upp förspänning hårdare än den "ska" vara. Blir inte helt bra, men troligen bättre. Nästa steg om däck och annat är ok blir att byta dämpare om den inte har någon ytterligare justering.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Ska nog öka på förspänningen så får vi se vad som händer. Har ökat två steg men det kanske inte räcker...

/Freddo
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är inte helt hundra på vad du menar med beskrivningen av ditt problem, men det låter som att du försöker beskriva någon slags långsam pumpningsrörelse ut ur sväng...?

Det sista du ska göra är att börja skruva vilt på fjädringen i hopp om att hitta en lösning. Om något, börja istället med att ställa tillbaka de inställningar som finns till standard, möjligtvis med undantaget att du ställer in fjäderförspänningen för att få rätt "häng" med din kroppsvikt på hojen. Detta är en relativt modern hoj och alla moderna tillverkare - särskilt i detta segment av hojar - lägger mycket stor vikt vid bra stabilitet. Denna typ av hoj kan levereras med billig fjädring som orsakar en massa andra önskemål, men hojen är knappast levererad med fjädringsinställningar som orsakar en tveksam stabilitet. Jag skulle dessutom bli mycket förvånad om stötdämparen (efter 1800 mil) är så pass sliten att den orsakar dålig stabilitet.

Om problemet kvarstår - börja med att titta närmare på däcken. Min erfarenhet är att 80% av alla stabilitetsproblem är relaterade till däcken. Precis som andra påtalat, se till att däcken har rätt dimension, bra skick och rätt lufttryck.

Om problemet kvarstår - som andra också har påtalat, titta närmare på eventuella mekaniska glapp i lagringar. Är allt i bra skick...? Är allt åtdraget...?

Om problemet kvarstår - hur sitter du på hojen...? Du skriver att du tränar "vägplacering och kurvteknik". Och framförallt - hur gasar du...? 95% av alla grepp-problem och konstiga däcknötningsproblem i samtliga racingklasser under de mest profesionella beror alltid på tveksam trottelkontroll. Hur öppnar du gasen...? Du skriver ju själv att du öppnar gasen "bestämt". Är det rent av så att ditt initiala gaspådrag provocerar däcket över greppgränsen, på tveksamt kalla höstvägar dessutom...?
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Nä jag tror inte att jag ligger nära nån greppsgräns, det är i vart fall inte avsikten. Det är mera nånstans emellan att smyga runt böjarna och ge järnet typ, kan inte ge bättre förklaring. Men det är inte nån busåkning det handlar om.

I min värld så är däcken schyssta, de har gått ca 600 mil och jag kollade däckstrycket för ett par veckor sen och det ligger enligt rekommendation och det är dimension enligt boken, Metzeler Z8 för övrigt som fått erkänt goda betyg om i olika tester.

Det är ju en ganska enkel hoj map fjädring men det finns tydligen en retur på bakdämparen. Den har jag inte skruvat på så den är i fabriksinställning. Jag har inte rört det där eftersom jag ändå inte riktigt vet hur jag ska skruva dom för att få önskad effekt, förutom förspänningen på bakfjädern.

Min gaskontroll vet jag inte vad jag ska säga om. Då när jag höll på så försökte jag träna på att göra som de lär ut på knixarna. Det vill säga ett jämt gaspådrag som ökar lite. Till vardags har jag en tendens att mera rulla mig genom böjarna, inte så jag frikopplar eller nått utan mest bara lite avvaktande och tvekande. Det är det jag vill jobba bort bland annat, därav min lilla "träningsrunda".

Tack för inputs.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top