Spegel på bortre garagevägg för att underlätta inkörning?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har skaffat mig en goldwing som ska parkeras i garaget, problemet är att garageporten är rätt smal. :rolleyes:

Nejdå, en bil gäller det. Det är 5 cm tillgodo till varje backspegel i porten och det skulle underlätta om man kunde se framifrån hur man ligger till när man är påväg in. Det är nämligen uppför och sen en kant placerad så man måste ta lite fart.

Alternativ 1 är att bli bättre på att köra in i garaget men nu blir det mörkt, man är lite trött på kvällen osv.

Alternativ 2 är att sätta en spegel på bortre väggen. Kom fram till att det måste vara en aningen konvex spegel (som förminskar det man ser). Vet ni något som funkar?

Andra ideer mottages gärna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Enligt min erfarenhet så är problemet när man skall ut - in går oftast utmärkt.

Nå, man kan hänga tennisbollar i snören, måla linjer på infarten/golvet osv Endast fantasin sätter gränser.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Har du en knapp inne i bilen som gör att speglarna fälls in?


Så fick jag köra in i garaget de 50 första gångerna med den nya bilen haha...:banana
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Spegel på väggen är en bra idé. ... Men man kan strunta i att köra in bilen i garaget om de är trångt, eller sätta in en större port, eller byta till mindre bil...
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Fem cm på varje sida..? inga problem, bara att köra rakt in.

Ett tips är att du tittar i "centrum" av öppningnen. Tittar du åt sidan oavsett vilken är risken STOR att det tar i.

Föreställ dig att du kör på en väg där det är trångt, men du VET att du kommer igenom. Var måste du titta då? inte är det åt sidan. Utan MITT i vägbanan.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ett tips är att du tittar i "centrum" av öppningnen. Tittar du åt sidan oavsett vilken är risken STOR att det tar i.
Nja, eftersom det är en bil han inte är van vid och dessutom är just en bil (som man ju inte sitter mitt i) kan det vara lite osäkert att enbart sitta och glo mot "centrum". För han har kanske inte heller riktigt fått in känslan för hur förarpositionen förhåller sig till centrum.

Och vet man att bilen ska gå in genom hålet med en viss marginal så kan det vara en god idé att iaf hålla ett halvt öga på ena spegeln när den ska till att passera dörrkarmen så att avståndet mellan kam och spegel håller sig inom guldlockszonen.

Konvex spegel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Speglar/Utfartsspegel-2000037117/
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nja, eftersom det är en bil han inte är van vid och dessutom är just en bil (som man ju inte sitter mitt i) kan det vara lite osäkert att enbart sitta och glo mot "centrum". För han har kanske inte heller riktigt fått in känslan för hur förarpositionen förhåller sig till centrum.

Och vet man att bilen ska gå in genom hålet med en viss marginal så kan det vara en god idé att iaf hålla ett halvt öga på ena spegeln när den ska till att passera dörrkarmen så att avståndet mellan kam och spegel håller sig inom guldlockszonen.

Konvex spegel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Speglar/Utfartsspegel-2000037117/

Att det är en bil man inte är van vid, saknar betydelse. Resultatet blir densamma oavsett.
Dit man tittar dit styr man. Ex: Kör du motorcykel, bil på en kurvig väg, vart tittar du?
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Instämmer. För egen del tycker jag att trånga P-platser i olika former är enklare att komma in på backandes. Spegelinställning kan behöva göras för att se snett neråt så kanters förhållande till plåt enklare ses.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Att det är en bil man inte är van vid, saknar betydelse. Resultatet blir densamma oavsett.
Dit man tittar dit styr man. Ex: Kör du motorcykel, bil på en kurvig väg, vart tittar du?

Tittar du i mitten placerar du dig i mitten.

Problemet är att du inte sitter i mitten....
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Många bra tips! Ska testa att backa som första försök.

Det är lättare när det är trångt....till du kommer till backspeglarna. Då är du i samma situation som du bara körde in.

En anna nackdel med att backa in kan vara att kommer du nära väggen får du sotfläck . Det är därför som i regel man aldrig backar mot garaporten.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Jag har ett smalt garage sa maste vara 5cm fran hoger vagg for att komma ur bilen, och regskylten fram maste nudda fotpinnarna pa 748an som star framfor bilen, annars kan jag inte stanga porten bakom. Har speglar och tennisboll... Skrapade likt javla forbannat i hoger bak da jag satt och stirrade pa tennisbollen innan bilfan va inne i garaget! :gnissla :död :lol
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Backa är det enklaste. Man parkerar ju ändå alltid bilar med baken längst in så det är smidigare att komma iväg.
Jag brukar annars sikta på att ha backspegeln på min sida så nära jag törs. Då vet jag ju att andra sidan går fritt om inte bilen plötsligt blivit bredare.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Streck i backen på vänstersidan.
Stick ut huvudet genom rutan och se till så vänster däck rullar på strecket. Eller en spegel framför så du ser strecket och vänster framdäck.
Ta hjälp av en vän som håller koll första gången så du gjort strecket på rätt ställe.

(jag jobbar med att parkera sprillans nya bilar)

Kräver ju dock att du kommer in rakt från början men det får du bara lära dig helt enkelt.

Själv har jag alltid kört taktiken att jag smyger så nära åt vänster som man kan för då vet man att högern är okej. Om man nu inte behöver ha marginal åt vänster när man väl är inne. Isåfall skulle jag chansa och bara gasa på. Flyger det så flyger det :rock
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Streck i backen på vänstersidan.
Stick ut huvudet genom rutan och se till så vänster däck rullar på strecket. Eller en spegel framför så du ser strecket och vänster framdäck.
Ta hjälp av en vän som håller koll första gången så du gjort strecket på rätt ställe.

(jag jobbar med att parkera sprillans nya bilar)

Kräver ju dock att du kommer in rakt från början men det får du bara lära dig helt enkelt.

Själv har jag alltid kört taktiken att jag smyger så nära åt vänster som man kan för då vet man att högern är okej. Om man nu inte behöver ha marginal åt vänster när man väl är inne. Isåfall skulle jag chansa och bara gasa på. Flyger det så flyger det :rock

Det där med ett streck (+ spegel) låter som en riktigt smidig grej.

Kom på att jag inte alls vill backa in. Jag försöker komma så nära högerväggen som möjligt annars kommer jag inte ut (till vänster står arbetsbänk, prylar, cyklar etc.). :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top