Allmänna frågor om Kawasaki KXF 450

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Har köpt en sådan och undrar lite allmänt hur man sköter om den.
Tänkte ha den till skogskörning och lite allmän lek-åkning. Så ingen direkt hårdare körning för min del, även om man kanske vill gasa på lite ibland.

Hört att olja och luftfilter bör bytas på ca 20 timmars körning.
Kedja å drev byter man väll när de börjar bli vassa kanter?

Någon som vet vad dessa väger lite mer exakt? sökt men får upp lite olika på 100 eller 115kilo.

Motorstyrka vore också intressant att veta. och om de är lätta att eventuellt skrämma upp lite när man börjar vänja sig med effekten. om det är något man kan göra, eller ska akta sig för?

Andra allmänna tips och råd uppskattas gärna.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Olja var 5/10:e timme beroende på hur petig man är. Filter varannan gång. Filter tvättas efter varje körning på crossbanan men säg var 5:e timme vid körning på ickedammande underlag.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Snowman89

Guest
Olja var 5/10:e timme beroende på hur petig man är. Oljefilter varannan gång. Luftfilter tvättas efter varje körning på crossbanan men säg var 5:e timme vid körning på ickedammande underlag.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Jag tog mig friheten att göra ditt inlägg lite tydligare då TS inte verkade väldigt erfaren med dessa hojar.

Ang att öka effekten så är det nog tyvärr enklare att byta ut hojen mot något annan när du väl börjar tröttna på effekten, om du gör det :)
Jag gick från en 450 till en 350 nyligen just för att det var på tok för mycket effekt och det bara blev svårtkört med en 450.
Då kör jag dock cross på låg nivå.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Ajjemen se där. Har haft en 250 4t tidigare. å den va sån där china modell med 21 hk. Tröttnade på den efter bara ett par dagars körning totalt. Även 125 2t är inget för mig då de är alles för rå i körsättet. fullt gärn överallt är inge kul på stigarna. hinner inte med när de bara smäller till.

Tänkte väll på effekten mest bara för min kusin har en Enduro Husaberg 450 -07 å ville väll kunna köra ifrån han när man får in snitsen med den :) men min är väll lättare och kraftfullare, så de borde inte vara några problem? eller är jag ute och cyklar på hojjen nu?

Funderar faktiskt om jag ska ställa gasen så jag inte kan ge mer än halv gas till en början.
När jag provkörde gick den upp på bakhjulet direkt, å de är lite väl våldsamt just nu...

Kollade på 300 Sherco 2015-2016 å dom verkar vara nå himla smidiga maskiner, och fått bra kritik. Hade hellre köpt mig en sån, men dom är för dyra leksaker, än så länge...

Är inte 350:in typ samma som 450 fast med mindre effekt? alltså storlek och vikt är liknande? fast jag är inte så insatt.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
kom på de. hur gör man rent luftfiltret på bästa sätt?

de som satt i nu va ganska rent endå men tvättade de under varmt vatten och diskmedel med händerna. så körde jag hårtorken på det. men har fått med 4 st till. så tänkte göra ordning dem också.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Skall du köra fort rakt fram, köp en husa 650. Skall du köra fort i skogen lär en normal motionär vara snabbare på en 250 än en 450.

Byt olja var 5:e timma, oljefilter var 10:e

Skall du inte hoppa utan köra i skogen så hade jag väntat med fjädringen, när du kommer dit så börja med rätt fjädrar för din vikt

Till sist, respektera omgivningen. Alltför många seriösa crossbanor och enduroslingor drabbas av restriktioner för att folk skall "leka lite" i skogen vilket inte uppskattas av omgivningen.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Hur hög ska den vara normalt när man sitter på den och har fötterna i backen då, när vi snackar fjädrar? :)

Har lånat lite 250 4T, 125 2T, 400 4T å sånt, hade en 21hk china-cross å de va kul i 2 dagar sen va den för klen :) och tyckte att jag kunde lära mig en 450 4T utan några större bekymmer. kör bredare skogsstig eller gammal skogsbilväg, kan bli smalt ibland, men bara om man ska gena korta sträckor. Finns grusgropar men blir mest genomkörning. så det känns lämpligt tycker jag.
Den stora sanningen kan ju vara nått helt annat.. Jag är som sagt inte så kunnig. :tungan

Både där jag bor och där jag tänkt ha den mestadels, är folk vana att det körs ibland och man respekterar varandra. har varit så under hela min uppväxt och säkert långt innan också. självklart är snuten ute och letar efter "förövarna" ibland. men de är oftast någon "nybörjare" som sabbat stämningen med sin "nya" 4-hjuling. Fast nu har de vart lugnt många år. :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top