Klonkande ljud från motorn vid gaspådrag.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hela sommaren har jag hört ett klonkande från motorn likt en kedja som slår. Trodde först att det var kamkedjan som var dåligt spänd men det är uteslutet. Ljudet uppstår när man på en hög växel (3-5) går från lugn till full gas på kort tid och avtar så fort man kommer upp i hastighet. Har även trott att ventilerna skulle slått i kolven men då hade det väl låtit lika mycket jämt...

DR650 har även i vissa ovanliga fall haft problem med 3e växeln som driver från 3an och uppåt.

Kan inte minnas att det lät mycket innan jag lyfte av toppen senast men det är inget jag vill skriva under på. Innan bygget var det knäpptyst.

Några teorier?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Thorped skriver
hög växel (3-5) går från lugn till full gas på kort tid och avtar så fort man kommer upp i hastighet.

Kan jag tolka det som att du vid låg hastighet (km/h) ger fullgas med hög växel ?
Motorn knackar ?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kan inte vara så enkelt att kedjan är slut ?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Thorped skriver


Kan jag tolka det som att du vid låg hastighet (km/h) ger fullgas med hög växel ?
Motorn knackar ?
Svar nej, möjligen från lågt varvtal till högt varvtal.
Jag har rätt dålig hörsel men detta knackandet låter ju betydligt mer än vad min stånka avger i ljud ur yoshipipan.

Kan inte vara så enkelt att kedjan är slut ?
Helt otänkbart :fakta
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kedjan som slår i svingen är inte helt ovanligt.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ett vevaxellager som är på väg att ge sig brukar ibland ge ifrån sig dessa symptom (belastning vid låga varv och hög växel)

"knackande vevlager" brukar man väl oftast säg - Du anger ett "klonkande" ljud, men kanske menar vi samma ändå.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ett vevaxellager som är på väg att ge sig brukar ibland ge ifrån sig dessa symptom (belastning vid låga varv och hög växel)

"knackande vevlager" brukar man väl oftast säg - Du anger ett "klonkande" ljud, men kanske menar vi samma ändå.
Lite sent svar här men ja det låter definitivt mer troligt än att kedjan skulle vara slak.

Detta ljud uppkom dock efter att jag senast planade toppen mig veterligen. Jag har dock svårt att se sambandet mellan det och ljudet. Visst, ventilerna skulle kunna slå i kolven nu när jag tagit bort 0,42mm men jag har kompenserat med ytterligare en "topplockspackningsplåt" på lyckosamma 0,4mm så jag har svårt att se att ljudet skulle komma därifrån, dessutom skulle ventil/kolv-krock inte bara uppstå på låga varv på hög växel. Men det faktum att det toppen/cyllen sprang läck 3 gånger kan ju ha tröttat ut vevlagret.

En liten fråga bara, jag har ett nytt vevlager som ligger och dräller, vad brukar det kosta att byta ett sådant på en stånka? Jag vill inte bråka med sådant själv. Och var är lämpligast att vända sig? :)

Ett relativt nytt (läs: mycket bra begagnat) kostar från 2500 plus moms och uppåt.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det du beskriver i första inlägget är skolboksexempel på att belasta kopplingen för att kontrollera om den slirar = börja där.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Min bandit 600 förde klonkande ljud ifrån sig när några länkar i kedjan hade kärvat fast, sen har även vattenpumpen i en hoj låtit klånkaktigt om man inte stoppade in axeln in i blocket på ett spec sätt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Min bandit 600 förde klonkande ljud ifrån sig när några länkar i kedjan hade kärvat fast, sen har även vattenpumpen i en hoj låtit klånkaktigt om man inte stoppade in axeln in i blocket på ett spec sätt.
Det är inte kedjan, ljudet kommer inte därifrån, släpp det. Har ingen vattenpump på min cykel så det är också uteslutet.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top