Rengöringsmedel att dränka förgasare i

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har blivit tipsad om Pine-Sol för att rengöra förgasare men det är inget vi har i Sverige vad jag vet. Fördelen ska vara att man kan sänka hela bryggan som är isärplockad där man kommer åt och det ska inte skada några o-ringar eller annat gummi.

Finns det någon ersättare? Alternativt andra bra tekniker för att rengöra förgasare. Har suttit och försökt peta med fin metalltråd men tror inte det kommer räcka.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kalkrengöringsmedel från närmsta mataffär typ kalkosan eller vad de heter? Man rengör kakel med det.
Och som slutfinish kan man dränka dem i lacknafta.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Sodablästring" fungerar kanon utvändigt, men för att komma åt de små kanalerna inne i förgasarna så finns det ingenting som slår ultraljud.

Ultraljudstvätten skapar små "luftblåsor" som "imploderar" och det blir samma effekt som om man "knackar" bort pålagringarna med ett verktyg.Jag låter alltid förgasardelarna" ligga i blöt" c:a en timme innan jag startar Ultraljudstvättningen.

Senaste förgasarna som jag "tvättade" kom från en gammal Honda som stått med bensin i 10-12år.
Efter att dom plockats ner i alla sina beståndsdelar och körts i Ultraljudstvätten ett par gånger så plockades dom ihop och monterades på hojen. Alla inställningar på förgasarna återställdes till dess ursprungliga läge och hojen startade på en gång och gick klockrent.

Jag använder "vanligt" Kalkosan, sån som hustrun använder för att göra rent porslinet i badrummet med.

/KentW
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Göra rent aluminium är ett jävla mysterium. Vad är en sodabläster? Och skulle gäggamojan till sodablästern (i lämplig koncentration) fungera i en ultraljudstvätt?

Har läst om tipset att koka glykol för att göra rent aluminium. Det var nog här på SH med nåt tips från RC-flyg motorer. Kan det funka? Min 30 liters Ultraljudstvätt värmer upp till 80 grader så värme så det räcker borde funka.

Jag har kört lite 2T blockhalvor och cylinder i grovtvätt från Biltema och det blir rent (även om det mörknar/oxiderar lite efter tvätt) men riktigt inbränt oljesot som letat sig ut genom en kass avgaspackning får jag fan inte bort.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hittade någon kalklösare på Coop, dock inte Kalkosan men tog en chans och testade i ultraljudstvätt. Ingen som helst skillnad. Jag upptäckte att pilotskruvarna var ställda 4 varv ut när 2 varv ska vara standard. Hur påverkar det förgasarna?

Jag har funderat på hur man kan vara säker på att vätskan tar sig in till täppta området. Är det inte möjligt att det bildas luftbubblor som förhindrar att det tar sig dit? Känns klurigt att veta att man faktiskt varit och rengjort i rätt område när det är rätt jäkla tunna kanaler.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Du kan vara helt säker på att "vätskan" tar sig in överallt, bensinen hittar ju dit.

Ultraljudstvätten skapar "luftbubblor som imploderar" när dom kommer i kontakt med "ytorna" i materialet. Och det ger samma effekt som om du "knackat" bort avlagringarna med en hammare.

OM du inte får nån effekt av att ha kört dina förgasare, som du naturligtvis plockat ner i smådelar, ett par tre omgångar i ultraljudstvätten, då har du nått annat problem än "avlagringar" i dina förgasare.
Tex:
- Dom drar "tjuvluft" i insugs gummina, vanligt fel.
- Kolla med att spraya startgas runt "insugsgummina" med motorn på tomgång, ökar varvtalet har du hittat åtminstone ett fel.
- Alternativt är förgasarna inte "rätt" inställda.
/KentW

/KentW
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Du kan vara helt säker på att "vätskan" tar sig in överallt, bensinen hittar ju dit.

Ultraljudstvätten skapar "luftbubblor som imploderar" när dom kommer i kontakt med "ytorna" i materialet. Och det ger samma effekt som om du "knackat" bort avlagringarna med en hammare.

OM du inte får nån effekt av att ha kört dina förgasare, som du naturligtvis plockat ner i smådelar, ett par tre omgångar i ultraljudstvätten, då har du nått annat problem än "avlagringar" i dina förgasare.
Tex:
- Dom drar "tjuvluft" i insugs gummina, vanligt fel.
- Kolla med att spraya startgas runt "insugsgummina" med motorn på tomgång, ökar varvtalet har du hittat åtminstone ett fel.
- Alternativt är förgasarna inte "rätt" inställda.
/KentW

/KentW

Har redan köpt nya insugsgummin som sitter på, jag är rätt säker på att det inte läcker där.

Det var därför jag frågade om pilotskruvarna som är 4 varv utåt. Vad mer finns det att ställa in som kan hindra bensinen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har redan köpt nya insugsgummin som sitter på, jag är rätt säker på att det inte läcker där.

Det var därför jag frågade om pilotskruvarna som är 4 varv utåt. Vad mer finns det att ställa in som kan hindra bensinen?

Att pilotskruvarna är 4 varv låter helt fel ,de ska vara inom 1-2 varv ut i de flesta fall om hojen är original.
Går motorn dåligt på något vis?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Att pilotskruvarna är 4 varv låter helt fel ,de ska vara inom 1-2 varv ut i de flesta fall om hojen är original.
Går motorn dåligt på något vis?

Om jag kommer ihåg rätt, då det är ca 1½ år sedan den startades sist så var den lite knepig att starta med luftboxen på. Tog jag av den brukade den gå att starta. Det var väl ett tecken på att något var fel tyckte jag. Men den gick att starta med choke och köra.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top