Köpa stålrör Göteborg?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skall göra ett litet svetsexperiment och behöver lite skapligt tunnväggiga rör i svart stål (diameter runt 20mm ungefär). Skulle även behöva lite fyrkantigt rör i mindre dimensioner samt plåt.

Är för vuxen för att springa runt och tigga på firmorna som en jävla skolpöjk men vill samtidigt inte köpa 6-meterslängder av varje dimension eller betala en tusenlapp i kapavgift för de 3-4 olika dimensioner jag behöver.

Nän som har några tips på firmor i Göteborg som säljer svartstål och gör det till privatpersoner för realistiska fikapengar?
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
kolla på byggvaruhusen samt Järnia vid järntorget. De har en del. Annars är det nog 6metare du får köpa. Dock kostar det ju skit och ingenting. Tror jag betalade under 300:- för 6 meter. Återförsäljaden kapade i tre delar så jag fick in skiten i bilen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
"måste" det vara i bonnjärn? Det som finns hemma varierar rätt kraftigt...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har köpt 4-kantrör på Hornbach , Minelundsvägen.
Och de har allt möjligt.
Värt ett besök.
Men som Richo skriver
Det som finns hemma varierar rätt kraftigt...
i kvalite gissar jag
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Metallcenter på importgatan, kostar gratis å kapa om man tar med flex å skärm ? annars kan du få en stump svart 22 rör av mig, köpte en 6metare där sist. Kostade 200 kr typ..
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
HJM i Mölndal har jag för mig hade förut men inte säker på om de har sånt längre.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Metallcenter på importgatan, kostar gratis å kapa om man tar med flex å skärm �� annars kan du få en stump svart 22 rör av mig, köpte en 6metare där sist. Kostade 200 kr typ..

Skall kolla Metallcenter. 6 meter är lite i överkant bara, framförallt då jag behöver 3 eller 4 olika dimensioner. Jag skall ha 1,2 meter av den jag skall ha mest av.... Krypa runt i skrotbingen efter nån stuvbit kan man ju alltid göra för två delicatobollar men orkar inte leta runt.

Tror tyvärr att d22 är lite för grovt. Men tipset på Montano var ju klockrent för småbitar.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
"måste" det vara i bonnjärn? Det som finns hemma varierar rätt kraftigt...

Om du med bonnjärn menar svart så, ja. Det skall vara lättsvetsat, dvs inte aluminium för jag, TIG och aluminium är en icke kompatibel kombo. Vill inte ha det i rostfritt då det blir än jävligare att hitta rätt dimensioner och det skall gängas och skruvas in/ut skruv i det hela tiden och erfarenhetsmässigt så vet jag att helt fel skruvjävel kommer att skära vid fel tidpunkt. Så helt vanliga kalldragna, lättsvetsade fyrkants rör samt runda rör hade jag tänkt mig. Tycker inte att det varierar direkt i kvalité?

Kom precis på att jag nog kan låna mig en spool gun med en lite rulle aluminium på och MIG-svetsa aluminium istället. Det har jag aldrig provat, skulle verkligen vilja misslyckas med det också innan jag ger upp alu en gång för alla.

Antar att det funkar med ren argon? Men annars, funkar det med en vanlig MIG/MAG svets och skall man polvända den eller nåt sånt?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tycker tig och alu är görmysigt i kombination! Har spart mig löjligt många tusenlappar
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Migsvetsa alu gör du nog bäst med en heliumblandning, jag gillar det inte. Klafsigt och jobbigt att få upp en smälta. Pinne på alu är en otippat bra metod.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Migsvetsa alu gör du nog bäst med en heliumblandning, jag gillar det inte. Klafsigt och jobbigt att få upp en smälta. Pinne på alu är en otippat bra metod.

Då skall jag prova pinne. Vilken polaritet på handtaget?

Jag är över genomsnittet på maskinsidan men kan som sagt inte svetsa. Här är ett klipp på alu-MIG med nya Esab Rebel och det ser klart bättre ut än mina kreationer med TIG. http://youtu.be/4bLaqm2ZNLs
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har för mig jag körde + på handtaget. Brukar stå på paketet annars.. du kan få kalibrera strömkällan på min maskin mot att jag lär dig svetsa? Visar heltokigt nu..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har för mig jag körde + på handtaget. Brukar stå på paketet annars.. du kan få kalibrera strömkällan på min maskin mot att jag lär dig svetsa? Visar heltokigt nu..

Kunde jag kalibrera så skulle jag men tror inte att jag har kunskap nog att kalibrera din PS.

Var det en Migatronic det gällde?
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top