Att anmäla olycka på landsväg som i själva verket inträffat på bana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ingen aning vem det rör sig om och bryr mig inte heller om det. Låt inte diskussionen handla om det utan se det som ett varnande exempel på vad som händer om man blir ertappad för att att ljuga.

Första gången jag läser om att någon åtalas för det här. Man kan endast nudda vid tanken hur många som gjort samma manöver genom åren och kommit undan. Det baserar jag på hur många genom åren som har sagt sig vara beredd på det alternativet när olycksdiskussioner kommit upp. Inte bara inom mc utan bil kollektivet om något skulle inträffa på bana. Kanske ett problem mer förr om åren. Idag är det nog mer transparens vad som sker. Mindre hysch hysch från alla inblandade parter. Därmed inte sagt att det inte sker som fallet nedan visar.

Enligt artikeln åtalas han för försök till bedrägeri och har hittills tagit på sig att betala bolagets utredning på 10 000 kr. Noterar även att det här inträffade för tre år sedan. Tre år av väntan och rättegången har ännu inte inträffat.

Som sagt se det som en avsläckande historia. Med stor sannolikhet fälld för försök till bedrägeri, ytterligare en utgift och lång väntan på att få det hela överstökat.

http://www.hd.se/2016-09-14/39-aring-atalas-for-forsakringsfiffel

39-åring åtalas för försäkringsfiffel

Sa att han hade väjt för ett rådjur och när han i själva verket körde omkull med sin mc på Ring Knutstorp.

Den 39-årige mannen kontaktade i september 2013 sitt försäkringsbolag sedan han varit med om en mc-olycka. Mannen påstod att han hade kört omkull i en kurva i Hjärnarpstrakten och då orsakat omfattande skador på sin motorcykel.
Han påstod också att olyckan berodde på att han väjt för ett rådjur och att det varit rullgrus på vägen som han fick sladd i.
Försäkringsbolaget anade dock oråd och när en utredare ringde upp mannen valde han att erkänna. I själva verket hade skadorna på hans motorcykel uppstått när han han körde på racingbanan Ring Knutstorp.
Eftersom den typen av körning inte omfattas av 39-åringens försäkring så tog han en chansning och ljög.
Nu åtalas han för försök till bedrägeri. Enligt utredningen har han försökt lura till sig nästan 90 000 kronor i försäkringsersättning.
I polisförhör har mannen erkänt och också gått med på att betala de 10 000 kronor som hans försäkringsbolag vill ha i ersättning för det utredningsarbete de gjort.
Så småningom väntar rättegång mot honom vid Helsingborgs tingsrätt.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Humor :hihi

Förstår mig inte riktigt på de som ger sig på att försöka lura försäkringsbolag. Det är ju inte direkt några duvungar vi snackar om och dyrt lär det bli om det går åt helvete.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hmm.. undrar om det är någon man känner

men åter till frågan.. jag tror det är många som gjort samma sak. och gått fria.
lika så, klotar & sedan anmäler den stulen, då enbart halvförsäkring finns
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
En stjärna som höjer premien för alla oss andra. R1M på IF=134.500kr/år :glömdet
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det har varit en del flera fall "i min tid" som jag vett om från olika bolag..

Generellt, kan man nog konkludera att det är en dålig ide att fuska...
 

Smagatusk

Guest
Jag blev ertappad i min ungdom när jag 1995 sköt motorn på min bil och försökte få det att se ut som att den blivit snodd och buskörd. Vi tjuvkopplade den och bogserade den en natt till samma plats, över samma oljefläck, där vevstaken knäcktes och tittade ut genom motorblocket.

Dagen efter ringde polisen och hela historien höll hela vägen till en utbetalning av bilen. Mindre än en vecka senare ringde en utredare och presenterade bevis som skulle kunna fälla mig i en rättegång om jag inte erkände. Jag sjöng som en kanariefågel och sympatisk som han var lovade han att inte väcka åtal om jag gick med på att betala för de timmar de lagt på att komma på mig. Cirka 8.000 kr.

Läropengar.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är det inte för att slippa sånt här som man skaffar sig en ren banhoj som man har råd att kasta bort? :va
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag blev ertappad i min ungdom när jag 1995 sköt motorn på min bil och försökte få det att se ut som att den blivit snodd och buskörd. Vi tjuvkopplade den och bogserade den en natt till samma plats, över samma oljefläck, där vevstaken knäcktes och tittade ut genom motorblocket.

Dagen efter ringde polisen och hela historien höll hela vägen till en utbetalning av bilen. Mindre än en vecka senare ringde en utredare och presenterade bevis som skulle kunna fälla mig i en rättegång om jag inte erkände. Jag sjöng som en kanariefågel och sympatisk som han var lovade han att inte väcka åtal om jag gick med på att betala för de timmar de lagt på att komma på mig. Cirka 8.000 kr.

Läropengar.

Hur fan lyckades dom knäcka det? Låter ju som om du gjorde "alla rätt"
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hos försäkringsbolagen och Larmtjänst jobbar dom riktiga utredarna.
Dom som inte är poliser längre, dom som vill se resultat.
 

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Off topic lite men var det inte försäkringsdetektiver som "tvingade" poliserna att utreda den nu aktuella 41åringen igen för eventuellt mord av sin förra man. Polisen la ju ner det snabbare än de hinner äta upp sin munk på fikarasten.

Ni vet hon som sitter häktad nu för att ha dödat sin farsa. Så bolagen verkar ha en och annan j-ligt duktig utredare.
Kan ha något med att fbolagen är vinstdrivande.

misspelled with auto correct
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det som är bra är ju att de faktiskt åker fast. Man får stå sitt kasst när man kör utan försäkring eller körkort. Vet också tyvärr folk som gör det, och påminner dom varje gång att fixa körtkort / försäkring.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hos försäkringsbolagen och Larmtjänst jobbar dom riktiga utredarna.
Dom som inte är poliser längre, dom som vill se resultat.

Om Du med resultat menar, betala ut så lite som möjligt till försäkringstagarna, ja då håller jag med.
Det är INTE samma sak som att de gör ett bra och grundligt utredningsjobb. Det finns säkert väldigt många som lurar försäkringsbolagen, men det är också många oskyldiga som drabbas av inkompetenta utredare ( läs avdankade poliser ) som slarvar ihop en utredning och sedan drar in en ersättning. Detta kan förändra livet för den som verkligen är berättigad till, och beroende av, sin ersättning.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om Du med resultat menar, betala ut så lite som möjligt till försäkringstagarna, ja då håller jag med.
Det är INTE samma sak som att de gör ett bra och grundligt utredningsjobb. Det finns säkert väldigt många som lurar försäkringsbolagen, men det är också många oskyldiga som drabbas av inkompetenta utredare ( läs avdankade poliser ) som slarvar ihop en utredning och sedan drar in en ersättning. Detta kan förändra livet för den som verkligen är berättigad till, och beroende av, sin ersättning.


Du blandar inte ihop försäkringsbolagen med försäkringskassan nu väl...? :7peta


Nej, med "vill se resultat" menar jag närmare bestämt poliser som är less på att deras ansträngningar inte leder fram till någon påtaglig förändring, förbättring, åtgärd - what ever.
Poliser som är less på sin ledning, less på miljön dom jobbar i - poliser som vill ha uppskattning, betalt och mer humana arbetstider.

Några "avdankade poliser" platsar inte som utredare hos försäkringsbolagen. Jag måste säga att jag ser det som ett steg upp i karriärtrappan, när man väl kommit över den psykologiska tröskeln det innebär att som utbildad polis "sälja ut sig själv" till näringslivet.
Dom jag vid olika tillfällen pratat med hos Larmtjänst har varit jävligt skarpa och helt klart varit ovanpå saker och ting.

Självklart är dom satta att försvara ägarintressen, men på samma gång så skyddar dom även andra försäkringstagare från konsekvensen av försäkringsbedrägerier - höjda premier.

Lika självklart är att ibland blir det fel. Då får man ta sin sak vidare:
http://www.konsumenternas.se/om-klagoguiden/klaga-i-ett-forsakringsarende




Hur dom lyckades knäcka just detta ärendet, och andra "vattentäta försäkringstrix"?

"Tips" säger jag. Vi bor i ett janteland, och ingen skall tro att man kan lita på sin garagekompis, kollega eller ens kusin.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Men va faan, Du brukar ju skriva bra och välunderbyggda inlägg?
Men nu är Du ute och cyklar, på riktigt.

Om Du på allvar tror att jag inte vet skillnaden på ett försäkringsbolag och försäkringskassan, så är det ju ingen idé att vi fortsätter diskutera detta. :huvet

Jag har personliga erfarenheter av detta. Det har nyligen drabbat min familj stenhårt ekonomiskt.
En snabbt ihoprafsad och dåligt underbyggd " utredning " av en fd. Polis, med direkta sakfel.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Väldigt tråkigt om ni blivit nekade ersättning pga felaktigheter, jag menar det verkligen. Hoppas ni kan överklaga om det finns sakfel!

Samtidigt tror jag inte det står i deras arbetsbeskrivning att de ska blåsa folk på pengar som kunden har rätt till. Självsaneringen skulle gå rätt snabbt då så jag tror det blir fel om man förutsätter att det är så endast på en upplevd händelse. Jag har själv fått bra hjälp med ersättning både rörande motorcyklar och "vanlig" stöld men det betyder inte att det alltid blir rätt. Jag har till och med reflekterat över att de krävt väldigt lite bevis i form av kvitton, foton etc.

Är nog rätt naturligt, om man tänker efter, att försäkringsbolagen har skickliga utredare. De betalar bra och kan välja och vraka när det kommer till vem de ska anställa.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men va faan, Du brukar ju skriva bra och välunderbyggda inlägg?
Men nu är Du ute och cyklar, på riktigt.

...för att vi har olika uppfattning? :näsblod


Trist med problemen i närheten, men är det en usel utredning med rena felaktigheter i så finns det trots allt möjlighet att gå vidare med saken och få den opartiskt prövad. Samma möjlighet har man inte med Försäkringskassans beslut.

Jag säger inte att fel inte begås på bägge platser, men visst är det så att om kunderna till en frivillig tilläggsförsäkring inte är nöjda med produkten, så sjunker på sikt viljan att vara med i systemet?
Alltså borde det finnas en tydlig drivkraft hos det privata försäkringsbolaget att både bevara kundernas förtroende för det man säljer, och att upplevas som fair utan att för den sakens skull vara släpphänt?

Försäkringskassan lyckas på något sätt uppfattas som både ogin och orättvis - samtidigt som man misstror deras kontroll och uppföljning.
Hur många skulle välja just "Försäkringskassan" som sin leverantör om vi hade fritt val där med...?
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
tja ska du blåsa skurkarna på försäkringsbolagen måste du vara en ännu större skurk, inget för amatörer..
 

Smagatusk

Guest
Hur fan lyckades dom knäcka det? Låter ju som om du gjorde "alla rätt"

Det är ju fullt möjligt att de inte visste, men körde en fuling.

Vi var fem personer som kände till det. Jag och mina fyra medpassagerare. Någon av dem har förmodligen berättat det som en rolig grej för någon som inte uppskattade mitt bedrägeri.

Jag hade knackat sidobakrutan på bilen och lagt glaset där jag oftast parkerade bilen för att få det att se trovärdigt ut. På motsatt sida min parkering låg en datorbutik med övervakningskameror. En av dem filmade/fotade entrén till butiken, och på den kunde man tydligt se att min bil inte stod parkerad där under den tidpunkten jag sa att jag parkerat där.

Så bevis fanns.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top