Hur ska man inreda drömgaraget?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Så här gjorde jag....
07e8dd70ec03895ada8f0dd00fcf19a8.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Så här gjorde jag....
07e8dd70ec03895ada8f0dd00fcf19a8.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk

Snyggt, men mera stil än fuktion.
Så ljust som möjligt med kanske ett ljusgrått golv. Gödsla med lysrrsarmaturer, går så dom kan tändas i sektioner ( onödigt att tända alla om man bara ska hämta en liten grej)
Nersänkt lyftbord e fränt och är väldigt bekvämt. Säljs ofta på blocket. Köp ett som lyfter högt. Pelarborr med kordinatbord, kanske en Strand eller Arboga. Hyllor, massor av rejäla vägghängda hyllor för att undvika ha saker ståendes på golvet.
Tvättmussla.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har golvvärme i garaget och verkstaden, och visst har det vissa fördelar, men det har gott om nackdelar också, eftersom det inte längre går att bulta fast saker i golvet :huvet

Jodå, på med full flås på golvvärmen när den har varit avstängd och golvet är kallt och hyr en ordentlig värmekamera.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jodå, på med full flås på golvvärmen när den har varit avstängd och golvet är kallt och hyr en ordentlig värmekamera.
Listigt :tummenupp Då återstår bara att lista ut vilken av alla totalt omärkta rör som går till just garaget :gnissla Iofs samma koncept, av och på och ser vars det blir varmt, jag började i vintras, sen kom det annat emellan :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är lite osäker på vad jag skall kladda på med ännu.
Får tillgång till det hela om ca. 3 månader först.
Tänker att det är en betongplatta som troligtvis ligger oisolerad mot marken. Gammal byggnad, men välskött.
Lär väl iofs vara sand/jord/fyllnadsmassa eller dyl under betongen då grundstenarna utanför går ned ca. 1 m från golvnivån därinne.
Ifall betongen suger åt sig för mycket fukt från marken blir det väl lite kinkigt med att lägga epoxifärg på det eller?
Eller finns det någon sealer man kan lägga på och sen måla?

Billyft kommer nog aldrig kunna motiveras, det är mera en sådan där sak man vill ha för att det är tråkigt att krypa under bilar. :D
Sen är inte plats direkt ett problem där. Kan nog parkera några bilar och ha lyft samtidigt.

Om plattan är gjuten direkt på marken och det inte ligger isolering eller dylikt under så finns det en rätt stor risk för att en epoxifärg kommer att släppa.
Sealer gör ingen skillnad. Problemet är ju just att epoxifärgen är för tät så att fukten lyfter loss färgen från betongen så att det blir bubblor. Ska du ha en färg som sitter så är det en färg som tillåter fuktdiffusion. Dvs typ putsfärg eller liknande men då blir det å andra sidan inte ett dugg mer lättstädat än betong.

Annars kan man sätta någon form av billig klinker om man bara kan få det att hålla för belastningen från en bil. Men det är en hel del jobb och klinker kostar pengar.

Du kan ju alltid måla med epoxi och så håller det så länge det håller. Börjar det bubbla så får du se dig om efter annan lösning då. Håller det i 15 år så får du i så fall välja att antingen göra om vart 15:e år eller välja annan lösning.
Det enda jobbiga är väl i så fall att om man lagt på epoxi så finns risken att man måste slipa bort den innan man sätter något annat som tillåter diffusion. I annat fall fäster man ju något annat i epoxin som i så fall kanske släpper och då lossnar ju allt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Annars kan man sätta någon form av billig klinker om man bara kan få det att hålla för belastningen från en bil. Men det är en hel del jobb och klinker kostar pengar.
200++ kvm klinker.....:crash:brinnerup
Går ju iofs kombinera lite olika material och fördela på olika ställen.
Jag har inte tillgång till huset ännu och får kolla upp närmare hur plattan är gjuten sen när jag får det.

Slipa på delar av golvet och måla om bitar vart 5-10:e kan jag tåla. Så det kanske fungerar ändå.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
200++ kvm klinker.....:crash:brinnerup
Går ju iofs kombinera lite olika material och fördela på olika ställen.
Jag har inte tillgång till huset ännu och får kolla upp närmare hur plattan är gjuten sen när jag får det.

Slipa på delar av golvet och måla om bitar vart 5-10:e kan jag tåla. Så det kanske fungerar ändå.

Det blir ju en hel del pengar med så mycket klinker även om man försöker välja billigt. Plus att man inte ska underskatta arbetet att lägga så mycket klinker.

Om du är fine med att göra om vart 5-10:e år så borde det inte vara något problem att köra på epoxifärg.
I alla fall inte om det inte är väldigt fuktig mark.
Är det sandig jord med mycket sten så ska det funka utmärkt och det borde hålla minst 15 år
Samma om det är lerjord men inte ligger så att det är väldigt fuktutsatt.

Vårt hus är byggt på 50 talet och därmed är plattan gjuten direkt på marken (Gissningsvis är det väl sand eller grus under men inte någon isolering och det har inte varit någon dränering runt souterängvåningen förrän i höstas när vi dränerade. Tvättstuga och pannrum är målade med epoxi och jag kan se att det på sina ställen har börjat att släppa några enstaka bubblor. Men då har den färgen suttit rätt länge. Det är målat under bergvärmepumpen och den har stått där i 19 år så gissningsvis är färgen minst 20 år gammal.

Då är det ändå lerjord och enligt uppgift rätt bra med vatten i marken.

Står i valet och kvalet om jag ska göra om golvet men det är lite för lite bubblor för att det ska vara glasklart och det lär inte bli fler eller större nu när vi dränerat.
Går bubblorna sönder så att betongen kommer fram på sina ställen så lär det väl bli att göra om men.

Så du lär klara dig rätt länge på att lägga på epoxi nästan oavsett hur det ser ut och är du villig att göra om med vissa intervaller så skulle jag säga "kör på epoxi".
Det är det enklaste alternativet och det blir lätt att hålla rent och få bort oljespill och annat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir ju en hel del pengar med så mycket klinker även om man försöker välja billigt. Plus att man inte ska underskatta arbetet att lägga så mycket klinker.

Om du är fine med att göra om vart 5-10:e år så borde det inte vara något problem att köra på epoxifärg.
I alla fall inte om det inte är väldigt fuktig mark.
Är det sandig jord med mycket sten så ska det funka utmärkt och det borde hålla minst 15 år
Samma om det är lerjord men inte ligger så att det är väldigt fuktutsatt.

Vårt hus är byggt på 50 talet och därmed är plattan gjuten direkt på marken (Gissningsvis är det väl sand eller grus under men inte någon isolering och det har inte varit någon dränering runt souterängvåningen förrän i höstas när vi dränerade. Tvättstuga och pannrum är målade med epoxi och jag kan se att det på sina ställen har börjat att släppa några enstaka bubblor. Men då har den färgen suttit rätt länge. Det är målat under bergvärmepumpen och den har stått där i 19 år så gissningsvis är färgen minst 20 år gammal.

Då är det ändå lerjord och enligt uppgift rätt bra med vatten i marken.

Står i valet och kvalet om jag ska göra om golvet men det är lite för lite bubblor för att det ska vara glasklart och det lär inte bli fler eller större nu när vi dränerat.
Går bubblorna sönder så att betongen kommer fram på sina ställen så lär det väl bli att göra om men.

Så du lär klara dig rätt länge på att lägga på epoxi nästan oavsett hur det ser ut och är du villig att göra om med vissa intervaller så skulle jag säga "kör på epoxi".
Det är det enklaste alternativet och det blir lätt att hålla rent och få bort oljespill och annat.

Vad ska man måla ett betonggolv med då? Vill mest bara ha lättare att hitta den där skruven man råkar tappa från bänken.
Menar alltså ett golv gjort direkt på marken.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En dieselkanon från Jula för 1500:- duger gott, en sån värmer man upp med väldigt fort och det är antagligen inte så ofta du kommer tillbringa hela dagar där på vintern annat än på helgen?

Den är dock lite läskig. Jag vet en sådan som tog eld rejält och höll på att sätta fyr på inredningen. En brand vill man ju undvika.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad ska man måla ett betonggolv med då? Vill mest bara ha lättare att hitta den där skruven man råkar tappa från bänken.
Menar alltså ett golv gjort direkt på marken.

Slipad betongplatta är ju aldrig fel. Lätt att hålla rent med.

Jag la Biltemas garageklinker i hela garaget. 45 kvadrat ungefär. Lite stel i ryggen efter. Hade hjälp av ett semiproffs och det gick relativt smidigt. Var väldigt noga när jag gjöt så det var jämnt men har man gammal bulig betong så måste det kanske flytas innan. Mycket jobb.
 
Last edited:

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Ang. uppvärmning.

Få tag i ett gammalt kokoverk, eller oljeeldad varmluftspanna, dricker soppa som en kamel, men varmt blir det! :yoparty

/A
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nja, är det redan gjutet så är det väl bara att börja slipa. ;) Annars är ju betong ett rätt billigt material.
Nästans gratis att göra för hand, lite jobbigt bara...

Det är inte sådär jättebilligt. Ge och ta nun hundring upp eller ner. En kubik betong kostar kanske 1000-1200kr. Transport kostar beroende på avstånd, 20-25km från stationen kostar ca 300kr/kubikmeter. Sen betalar man för lossningstiden, ca 20kr/minut. Brukar ingå några gratisminuter/bil. Klarar man sig inte med vanlig ränna så får man ha en separat pumpbil för ett par tusen kr/h. Plus moms på allt. Minst 1500-1600kr/kbm. Billigt är det inte.

En slipad platta värdig ett riktigt garage är dyrare än klinkerplattor, fix och fog.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är inte sådär jättebilligt. Ge och ta nun hundring upp eller ner. En kubik betong kostar kanske 1000-1200kr. Transport kostar beroende på avstånd, 20-25km från stationen kostar ca 300kr/kubikmeter. Sen betalar man för lossningstiden, ca 20kr/minut. Brukar ingå några gratisminuter/bil. Klarar man sig inte med vanlig ränna så får man ha en separat pumpbil för ett par tusen kr/h. Plus moms på allt. Minst 1500-1600kr/kbm. Billigt är det inte.

En slipad platta värdig ett riktigt garage är dyrare än klinkerplattor, fix och fog.

En "bod" tänker ju jag att man både blandar, gjuter & slipar för hand, om det nu är så att man är snål.
Men oberoende är det är ju självklart att det inte är gratis det heller, som allting annat, men jämfört med alternativen är det billigare än både spackel, klinker, osv, skall man måla vill man ju ändå ha något slage slätt att måla på, och färgen är inte gratis den heller.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
En "bod" tänker ju jag att man både blandar, gjuter & slipar för hand, om det nu är så att man är snål.
Men oberoende är det är ju självklart att det inte är gratis det heller, som allting annat, men jämfört med alternativen är det billigare än både spackel, klinker, osv, skall man måla vill man ju ändå ha något slage slätt att måla på, och färgen är inte gratis den heller.

Vad tänkte du i sådana fall slipa med? Bara slipmaterial är troligtvis dyrare än tvåkomponents epoxifärg. Ett hemmamålat epixigolv är inte i närheten av ett slipat golv.

Gjuter du för att måla så stålglättar du plattan efter gjutning så fort du kan gå på den.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top