KX500 motor i mindre sporthoj. Vilka problem stöter jag på då?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hmm. Ja det kanske är enklare med själva "motor i ramen grejen". Men sen känns det lite tveksamt för mig. Känns som kurvprestandan blir bättre med en liten sporthoj..?

Ok. Som du säger säkert svårt att hitta och antagligen ännu svårare med reservdelar.
Var det en "fulleffekts 500"?

Det blir ju en lite sporthoj av det när du sätter sporthojsgaffel och kåpor, googla istället för att fantisera om resultatet.

Tror quadmotorn hade aningen mindre effekt än crossmotorn men även quaden var ju en racemaskin och inte nån jordbrukstraktor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kul att flera gillar idén! Återstår att se om det blir nåt av den också... :dummer

Har snabbkollat blocket efter lämpligt offer. Aprilia känns som man får ett modernt och vasst chassi för lite pengar..? Men, kedjan går ju på fel sida... Lösbart tro?

Här finns en Cagiva Mito med CR500 spis:
https://www.youtube.com/watch?v=dlync7M5X4M
Ser ju faktiskt ut som han tänkt köra ut på bana med den också! Men Mito känns svår ur reservdelssynpunkt va? Kul att se att den var görbar iaf.

CBR 125 ser väldigt orejsig ut. Synvilla eller ligger det något i det? Vettigt alternativ annars kanske?

YZF blir för dyr men kanske de lite senare TZR kan va nåt. Finns ingen på blocket men på mobile fanns det några.

En variant kan vara att jag tar en NSR125 -90 som jag har ståendes i mindre perfekt skick och lånar motorn ur crossen, slänger ihop och testar konceptet.
Om bra får man köpa motor och bättre chassi, om dåligt är det bara att sätta tillbaka motor där den hör hemma. Få slantar investerade på detta sätt. Hmm.

Vad vet vi om NSR? Är det bara skit eller kan dess chassi glädja någon? Jag har aldrig kört min så jag vet inte. Den ser omodern ut iaf.
Vad är det för material i ramen? Svetsbart? (Hojen står inte där jag är)

Alla dom där du räknar upp är ju gatmaskiner från stenåldern som skulle bli mindre rejsiga än om du bygger på en crossram, men fördelen är ju att de är reggade och du kan ju köra med dom på gatan och bara vara halvkriminell.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Kör på mito eller rs125, går ju bra att svetsa i aluram
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
http://www.450gp.com/EN/vehicles.html#ktm

Finns ju många i USA som bygger på moderna 450 crossar. En Honda CR 500 AF ombyggd likt de hojar i länken vore nice. Mycket lättare och rejsigare än att börja med en 80-tals gatcykel. Vill man ha det regbart går det ju att bygga på en endurohoj.

http://www.racetech.com/page/id/61
Racetech har en del erfarenhet av att utveckla chassiegeometri och fjädringsinställning för 450GP
 
Last edited:

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
http://www.450gp.com/EN/vehicles.html#ktm

Finns ju många i USA som bygger på moderna 450 crossar. En Honda CR 500 AF ombyggd likt de hojar i länken vore nice. Mycket lättare och rejsigare än att börja med en 80-tals gatcykel. Vill man ha det regbart går det ju att bygga på en endurohoj.

http://www.racetech.com/page/id/61
Racetech har en del erfarenhet av att utveckla chassiegeometri och fjädringsinställning för 450GP

Jag tror jag backar!
Verkar helt klart som en crossram funkar perfekt. Tack Boris JR för länkarna som nog fått mig att ändra uppfattning.
Å tack alla andra med för inputs så här långt! :Bugar

Om man ska försöka sig på ett recept kanske:
*KTM 500-530 EXC lv-reggad. Bör förenkla en eventuell gatregistrering gissar jag. Därav valet av KTM öht.
Kan det vara en fördel om man hittar någon som inte är helfordonsgodkänd? Vet ej när detta kom dock.

*KX500 motor. Har en vän som har både CR och KX och han tycker KX hänger i bättre på slutet när Hondan går i väggen. Han har iofs nyss köpt båda så status på motorer/cyklar är väl inte 100% uppkollad än.
Och sen är jag fan av gamla Kawasaki crossar.

*GSXR 600?? framände. Såg på Youtube om Roland Sands KX450 och han hade tydligen GSXR front. Slump eller ej vet jag inte men det kanske kunde passa att jag har GSXR 600 gaffelkronor liggande sedan tävlande för längesen.

Ja sen vet jag inte. Kanske man ska köpa lite delar ur 450GP kitet för att förenkla för sig lite även om det lär kosta.

Mera inputs?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hade varit så fräck att jag hade tagit en KTM 250 EXC ram anno det älfsta du hittar med gatreggning. Sen knackar du in det ramnuret i en ram från en crosshoj där motorn redan passar. Alternativt så köper man en KTM 380 med regpapper. En 380SXS crossmotor ger ungefär lika mycket effekt som de japanska 500orna.
http://www.ktm380.cc/index.html


https://www.blocket.se/alvsborg/Ktm_380_sx_nyrenoverad_68691769.htm?ca=22&w=3

Sen knackar du in ramnummer från en endurohoj av liknande årgång (alternativt gör en begränsad regbesiktning med rambyte innan du börjar bygga om)
 

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Jag hade varit så fräck att jag hade tagit en KTM 250 EXC ram anno det älfsta du hittar med gatreggning. Sen knackar du in det ramnuret i en ram från en crosshoj där motorn redan passar. Alternativt så köper man en KTM 380 med regpapper. En 380SXS crossmotor ger ungefär lika mycket effekt som de japanska 500orna.
http://www.ktm380.cc/index.html


https://www.blocket.se/alvsborg/Ktm_380_sx_nyrenoverad_68691769.htm?ca=22&w=3

Sen knackar du in ramnummer från en endurohoj av liknande årgång (alternativt gör en begränsad regbesiktning med rambyte innan du börjar bygga om)

380 är inte aktuellt. Körde en sådan för längesen och den går ju som trollet men karaktären är ju mer 250 än 500. Jag vill åt den sköna tomgången på 500an! :D

Har sett att man rymt en KX500 i ett EXC chassi av moderare snitt. Osäker på hur stor arbetsinsatsen var men i varje fall möjligt. Väljer man de större så är det ju dessutom en 500cc i pappren också... och blir det tal om att regga på något sätt så är ju inte effektskillnaden lika stor som om man hade använt en 250 EXC vilket inte kan vara en nackdel tycker jag.

Eller finns betydande fördel med aluminiumram till detta bygge?
Isf kanske din idé om ramnummerstans kan vara nåt. Typ en KXF250/450 med EXC nummer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
380 är inte aktuellt. Körde en sådan för längesen och den går ju som trollet men karaktären är ju mer 250 än 500. Jag vill åt den sköna tomgången på 500an! :D

Har sett att man rymt en KX500 i ett EXC chassi av moderare snitt. Osäker på hur stor arbetsinsatsen var men i varje fall möjligt. Väljer man de större så är det ju dessutom en 500cc i pappren också... och blir det tal om att regga på något sätt så är ju inte effektskillnaden lika stor som om man hade använt en 250 EXC vilket inte kan vara en nackdel tycker jag.

Eller finns betydande fördel med aluminiumram till detta bygge?
Isf kanske din idé om ramnummerstans kan vara nåt. Typ en KXF250/450 med EXC nummer.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248188-Projekt-KTM-SX500
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Att regga om endurocykel till gathoj är inte nödvändigtvis så himmla enkelt som att smälla på blinkers. Vissa kräver div, intyg osv.
Enduroregga en cross är "enkelt" men gatregga samma hoj snudd på omöjligt.
Så, kolla upp vad som gäller innan.

Idén att prova motorn i ett nsr-chassie låter vettig, då kan man prova ut fel och brister innan man ger sig på stora projektet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att regga om endurocykel till gathoj är inte nödvändigtvis så himmla enkelt som att smälla på blinkers. Vissa kräver div, intyg osv.
Enduroregga en cross är "enkelt" men gatregga samma hoj snudd på omöjligt.
Så, kolla upp vad som gäller innan.

Idén att prova motorn i ett nsr-chassie låter vettig, då kan man prova ut fel och brister innan man ger sig på stora projektet

Det finns gott om landsvägsreggade EXC.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
380 är inte aktuellt. Körde en sådan för längesen och den går ju som trollet men karaktären är ju mer 250 än 500. Jag vill åt den sköna tomgången på 500an! :D

Har sett att man rymt en KX500 i ett EXC chassi av moderare snitt. Osäker på hur stor arbetsinsatsen var men i varje fall möjligt. Väljer man de större så är det ju dessutom en 500cc i pappren också... och blir det tal om att regga på något sätt så är ju inte effektskillnaden lika stor som om man hade använt en 250 EXC vilket inte kan vara en nackdel tycker jag.

Eller finns betydande fördel med aluminiumram till detta bygge?
Isf kanske din idé om ramnummerstans kan vara nåt. Typ en KXF250/450 med EXC nummer.

KTM 500 EXC är reggad på 7kw eller något liknande så ur den aspekten är den urusel. Och en modern hoj ser besiktningen nog lättare att den inte är fabriksbyggd. För jag tror på konceptet att inte försöka regbesiktiga utan få bilprovningen att tro att detta är en standardcykel med visuella skillnader. Därför går det också fetbort med hybrider där motor och ram är av olika märken.

Detta var en del av anledningen att jag föreslog en 380 för den finns ju faktiskt i det utförandet och då kan man med lätthet hävda att man faktiskt bara har byggt kåpor och satt på bättre fjädring och bromsar.

Honda CR 500 är ju poppis att bygga in i ett CRF chassie. Och CRF-X finns ju med gatreggning i EU. Så leta upp en https://www.blocket.se/alvsborg/Honda_450_68229920.htm?ca=22&w=3 och stoppa i en CR500 så har du en nästan legal cykel att börja bygga på.

Motsvarande Kawa är ju KLX450R men den vet jag inte om den är E-regg eller gatregg. Kawa motorn passar ju bra i en KTM 250 ram enl denna artikel. http://motocrossactionmag.com/bike-...kx500ktm-250sx-hybrid-two-stroke-project-bike
 
Last edited:

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
https://www.sporthoj.com/forum/show....se/alvsborg/Honda_450_68229920.htm?ca=22&w=3 och stoppa i en CR500 så har du en nästan legal cykel att börja bygga på.

Motsvarande Kawa är ju KLX450R men den vet jag inte om den är E-regg eller gatregg. Kawa motorn passar ju bra i en KTM 250 ram enl denna artikel. http://motocrossactionmag.com/bike-...kx500ktm-250sx-hybrid-two-stroke-project-bike

Du verkar vara en klok man.
KTM med Kawaspis eller CRF med CR motor verkar vettigast såhär långt.
Tror det är av godo om man kan ta en gammal för att slippa helfordonsgodkännande eller vad det nu heter.
Kollade just min gamla 525 -03 och den hade ett typgodkännandenummer så den är nog svårmodifierad om man inte blandar in SFRO?
Någon som kan något i ämnet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är svårt att hitta endurocyklar som är gamla nog att inte ha helfordonsgodkännande samtidigt som de är gatreggade. På den tiden var nästan allt E-regg.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Gamla Husqvarnor, typ Te610 Te410 är ju oftast LV-reggade, dock växer de inte på träd.
Sen finns ju Klx300r och Klx650r, men de är ju ungefär lika vanliga om inte ovanligare än Huskyn..

Även äldre EXC är väl ofta LV-reggade?

Ktm EGS?
 

Sivvo

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
03 Suzuki gsxr 1000
Skit i 500cc 2 takt på sporthoj, det är farligt som fan, kan vara svårt för vissa att klara av när det skär sig i full hastighet:) Det ända du lämnar efter dig är ett svart sträck och ett mysterium för din familj
 
Last edited:

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Om planen är att transplantera in en motor och sedan bara besikta och hoppas att ingen märker något spelar ju helfordonsgodkännandet ingen jättestor roll. Ska du åas sporthoja geggmoppen så kommer du ju ändå att byta gaffeln, och svingen med antagligen, och med motorn så har du då gjort tre stora ändringar av fordonet och borde kunna få igenom den som ombyggt fordon via SFRO även om den är helfordonsgodkänd.
Annars, fordon innan 2000 hade inte helfordonsgodkännande.

Så det är alltså tre stora ändringar som möjliggör ombyggt fordon? Har läst om det i bilsammanhang och där är det ett liknande upplägg, typ motor, bakaxel och bromssystem. Ska inte vara Bolton grejor.

Kan det påverka att jag byter till en tvåtaktsmotor? Tänker främst på miljöaspekten, men kanske även att det kan bli svårt att ljuddämpa den tillräckligt eller vad tror ni?

Skit i 500cc 2 takt på sporthoj, det är farligt som fan, kan vara svårt för vissa att klara av när det skär sig i full hastighet:) Det ända du lämnar efter dig är ett svart sträck och ett mysterium för din familj

Haha men då blir jag väl lite av en legend kanske...? :banana
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Miljöaspekten är nog ingen fara. Kör med Aspen i tanken i värsta fall. Ljudet är problemet men du behöver ju inte bry dig om att hojen går som en påse skit när du besiktigar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan det påverka att jag byter till en tvåtaktsmotor? Tänker främst på miljöaspekten, men kanske även att det kan bli svårt att ljuddämpa den tillräckligt eller vad tror ni?
Haha men då blir jag väl lite av en legend kanske...? :banana

Det finns en anledning att ingen gör det....

Ja det är väldans svårt att få en stor 2t att gå tillräckligt tyst. Bara vibrationer och insugningsljud strax över tomgång är tillräckligt för att bli underkänd. 84dB(A) vid förbifart är väldans restriktivt....
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top