Kawasaki z1000 igensatt vevhusventilation?

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Godkväll Sporthojare!

Denna säsong har minsann inte varit problemfri och inte många mil är körda.
Tänkte jag ska förklara situationen lite grann och hoppas på tips och råd vad felet kan vara så det blir löst en gång för alla! :yoparty

Införskaffade min Kawa gröna z1000 tidigare i våras, första som behövde göras var att byta ut drivpaketet så det gjordes på firma och jag blev väldigt nöjd! Men eftersom hojen stått ca ett år så var olja samt filter iaf på sin plats! So far so good... Men det är nu mina problem börjar!:gråta

Körde hojen till jobbet och börjar mitt skift och får ett mess utav arbetskollegan att han sett några droppar olja under hojen. Tänkte inte mer på det eftersom det var så liten mängd men kollade på det nere i garaget när jag väl kom hem. Såg då att det kom lite från ett hål vid vattenpumpen/oljepumpen (är en mekanisk packning som ska ge vika vid fel). Kontakta verkstad och boka tid.:tummenupp

Vattenpumpen packades om och jag glad över att det är fixat. MEN!
Det är nu problemen kommer, var ute och åkte med en polare en runda till sthlm sedan mot Västerås. Väl vid Västerås svänger vi av för att ta oss till biltema och jag reflekterar över att bakbromsen inte tar så bra (pressade verkligen). Stannade till vid biltema och polaren började peka på min hoj och säger högt " Det är olja överallt!!!" Och det var DET! Hela bakdäcket drängt i olja samt hugger bromsar osv droppade det olja om. Efter många kannor brääklen och olja (såklart för fanns inget i nivå glaset) så såg vi inget läckage alls.
Så vi starta hojen då kom det liite olja från vatten/oljepumpen men jag tänkte till och ville se vad som händer vid lite gaspådrag och såklart bara forsa det ut vid ett litet lätt gaspådrag.:va

Hojen tillbaka på verkstad pga garanti för vi kom fram till att det borde vara felaktig packningar. Passade också på att få gafflarna ompackade!

Hojen är hämtad och funkar fint igen (läs torr och fin)!:tummenupp
Ute och åker med polaren och njuter av vädret men samtidigt smått paranoid för att hojen skulle börja läcka olja igen.. Vi stannar och snackar lite och han säger att jag bara överdriver och problemet är löst och jag känner hämningarna släpper lite mer och mer. Så upp på motorvägen och gasar lite ser jag polaren i backspegel gestikulera så och märker att han kör ikapp. Jag tänkte nä nu jävlar så gasar jag ännu mer och ser då hur han börjar gestikulera hejvilt:hihi! Eftersom han kör zx12r så har jag ju ingen suck så han kör om mig och blinkar att vi ska ta avfarten samt sänka farten. Väl på avfarten kör jag upp bredvid och undrade vad han ville och det första han skriker genom hjälmen är "DET ÄR OLJA ÖVERALLT":(.

Så nu är den på verkstan igen! Så min fråga är vad fan kan det vara? Vevhusventilationen? Vill gärna ha tips på vad det kan vara så skiten blir fixad.

Vill tillägga att det aldrig varit Varvstopp bara runt en 8 till Max 10 tusen varv..
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Inte fått några svar än men jag fortsätter uppdatera iaf!:tummenupp

Ringde mekanikern idag och frågade hur det gick. Han berätta att hittills har inga konstigheter påträffats och han berättade vad som gjorts än så länge och det var att han hittade inget i vevhusventilationen och att det såg bra ut. Men han kliar sig fortfarande på huvudet för det är ju något som gör att vatten/oljepumpen börjar läcka så nästa steg är ett leakdown test!

Så jävla typiskt att man ska få massa knepiga fel :huvet
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Om upprepade packningsbyten inte hjälper måste ju ytorna vara skadade vilket firman rimligen måste se, eller så är det en spricka i blocket någonstans...
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Verkstan synade pumpen gången innan när det var ett garanti ärenende bytte även axeln som satt där inne och jag fick även se den gamla och den var inte dålig heller vilket verkstan inte heller tyckte men man bytte ut den bara för att vara på säkra sidan.

Konstiga är att hojen beter sig helt normalt inga missljud eller så. Mekanikern har provkört den varm som kall och inte märkt av någonting de andra gångerna och han har säkert provkört den ett par mil i dagsläget.
Jag själv hade hoppats på vevhusventilationen..
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Status uppdatering igen då!:tummenupp

Hojen är kvar på verkstan och inget fel har hittats än som kan orsaka att packningarna går i vatten/oljepumpen.
Verkstaden har gjort följande:
Leak down test och inget såg konstigt ut där inte.
Gått igenom vevhusventilationen och inte hittat något där heller.
Kontrollerat spjällhuset och där är också allt som det ska.

Så man vet inte riktigt vad som kan vara orsaken men får se, verkstaden skulle kolla igenom lite mer så får se vad som sker.:huvet

Verkar inte heller vara speciellt vanligt såklart får be till hojgudarna och hoppas på att det blir nån runda iaf i år utan besvär!:Bugar
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad säger säljaren?
Hur länge hade han hojen?
Tidigare ägare till hojen - vad har dom att berätta?
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Ägaren innan mig hade köpt den avställd och då hade den stått något år så det enda gubben gjorde var väl en basic service och bytt dammtätningen på gaffel för den läckte olja.
Han hade dock glömt att skruva fast nåt vid gaffelbenet, han hade skruvat på så gaffelbenet ramlade nästan isär när mekanikern skulle packa om gafflarna pga att den läckte igen. Mekanikern sa att jag hade tur att den inte var så på båda och att jag inte wheelat!:tummenupp
Men annars hade han inget strul alls..
Senaste stämpel i boken är på 2400mil alltså stor service på en auktoriserad verkstad i Stockholms stad. :va
 
Last edited:

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
En liten status till!

Pratat med verkstan i onsdags förra veckan och dom har ej hittat något som kan utlösa mina problem.:huvet
Hojen har snart varit där i 3 veckor och får se när verkstan hör av sig.

Detta SUGER:mad::huvet
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
En liten status till!

Pratat med verkstan i onsdags förra veckan och dom har ej hittat något som kan utlösa mina problem.:huvet
Hojen har snart varit där i 3 veckor och får se när verkstan hör av sig.

Detta SUGER:mad::huvet

Vad har vi lärt oss av detta?
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Att inte köpa en gammal Kawasaki!:fakta

Snacka med verkstan idag och dom hade snackat med Kawasaki. Det fanns faktiskt enstaka fall som mitt i Europa meen det som utlöste problemen på dom var ju inte detsamma som på min för där fanns inga fel heller... Jag blir fan inte klokare:va:gråta

Missar ju massor med bra väder och precis börjat få frugan sugen på att åka med:huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Snacka med verkstan idag och dom hade snackat med Kawasaki. Det fanns faktiskt enstaka fall som mitt i Europa meen det som utlöste problemen på dom var ju inte detsamma som på min för där fanns inga fel heller... Jag blir fan inte klokare:va:gråta

Missar ju massor med bra väder och precis börjat få frugan sugen på att åka med:huvet

Hade jag inte behövt mitt gamla lik till pendling hade du kunnat få låna den. :hihi
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top