Avgassystem/trim KTM 1290

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en KTM 1290 SA.....
Hojen går ju bra, men den kan gå bättre. Den kunde bli lite rappare på gasen:)
Funderar på ta bort SAS'n . Stoppa dit ett KN-filter samt sätta dit ett Arrows helsystem utan kat.

Är det meningslöst eller alldeles nödvändigt?
Var kan man mappa, så att det blir ordentligt ?
Något annat att rekommendera?

:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla denna film där dem bromsar Acra helsystem de ger 10hk viket är jävligt bra måste man säga.

Jag skulle inte köra Kn filter trots att jag i flera år rek det förut , jag har blivit skrämd av hur mycket damm de släpper igenom i ober tester och mina egna. Håll dig till skumfilter med lite sprayolja på för de finns skumfilter som flödar som Kn filter. Jag har byggt mitt luftfilter själv till min Ktm 990, de är RAMAIR filter från England som går att köpa på lösa ark de påstås flöda bättre än KN. Du limmar enkelt ihop ett filter med vanligt smältlim så de passar original luftburk. De går även köpa från ebay och direkt från tillverkaren.
http://www.ramair-filters.co.uk/sho...m-pad-300-x-200-diy-make-your-own-air-filter/

http://www.ebay.com/itm/RAMAIR-High...171655?hash=item51a37c1f47:g:1V4AAOSwnDZT80Kq

Borttagning av Sas gör ingen effektskillnad men hojen blir lite lättare och den smäller inte och sprutar ingen eld när du bytt avgasystem. Ha kvar de om du gillar eldkvastar helt enkelt :D

https://www.youtube.com/watch?v=x-4Vw5upzqs
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om man har slöjdat själv, hur får man prylarna att lira optimalt?
Måste man ha en powerCommander eller kan man justera in den på annat sätt?

Man vill ju inte bli som en HD gubbe, med en massa nya delar som inte funkar ihop ...:crash
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De spelar ingen roll om du byggt ditt eget luftfilter eller köpt ett fabriksbyggt filter för du måste ändå mappa in den.
De flesta tycks köpa Powercommander och mappa in den i bänk. Ett annat alt om du vill mixtra själv är att köpa en bredbandslambda och mappa in den ute på vägen.
Jag kollade om Tune ecu gratis programmet som passar flera KTM bla min 990 fanns till Superduke 1290 men de gör de inte än vilket är synd.

Ang den tidigare tube filmen där Acra helsystem gav 10hk + så va de garanterat med annat luftfilter och P-Commander. Jag har som mest sett 12hk + med typ DNA luftfilter och Acra helsystem. Köp inte DNA filter för de är byggda av KN filter,,köp inga veckade tygfilter överlag för de är rena döden för motorn!! Ang avgas så duger det att ta bort katten och köpa valfritt slipon jag tror inte helsystem ger så mycket at de är vär pengen för ktm gör bra avgasrör

Här har du en länk till Rottwheeler filter.

http://www.rottweilerperformance.com/super-duke-gt-1290/?sort=featured&page=1

Här har du ett billigt mellanrör som delitar katten, Köp valfritt slipon till detta så har du de mest prisvärda avgas du kan ha.

http://www.revzilla.com/motorcycle/remus-linkage-pipe-ktm-1290-super-duke-r-2014-2016
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Problemet är att jag har en super adventure , där sitter katten svetsad på främre röret��.
Jag vill inte sabba det utan ha originaldelarna som dammsamlare i garage för att kunna återställa hojen...
Jag har hittat ett framför från Arrows för ca 3500:-

Hur är rottweiler luftfiltret? Man vill ju ha kall frisk luft in i motorn, drar inte det in varm luft ovanför motorn?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Problemet är att jag har en super adventure , där sitter katten svetsad på främre röret��.
Jag vill inte sabba det utan ha originaldelarna som dammsamlare i garage för att kunna återställa hojen...
Jag har hittat ett framför från Arrows för ca 3500:-

Hur är rottweiler luftfiltret? Man vill ju ha kall frisk luft in i motorn, drar inte det in varm luft ovanför motorn?

Oj fan jag såg inte att de va en sa 1290.

Alla värstingfilter där man byter ut överdelen på luftboxen Typ DNA och Rottfilter ger mer effekt än alla insatsfilter som ersätter org filter trots att de förmodligen drar in varm luft de är bevisat i bänk. Jag har byggt om luftboxen totalt så jag har ersatt org filter i botten på burken med Ramairfilter . Jag har kapat sönder ovandelen på burken totalt och limmat ihop ett stort ramairfilter som helt ersätter plastlocket på org burken så den totala filterytan är större än alla köpesfilter som finns.
Men jag skiulle säga att Rottweiler filter duger gott.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top