2016 MotoGP: Red Bull Ring – Austria

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Bara hoppas skiten funkar till racet så man slipper se det på sexan via föreningens kassa analognät...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fenati har blivit avstängd från sky vr46-teamet. Vad har han nu hittat på:va

Nog för att han verkar ha ett jävla humör och har gett sig på sina medtävlande men han måste ha passerat en gräns duktigt här. Läste ngt rykte om att han och teamkollegan bulega inte drar helt jämnt så frågan är vad som har hänt.

Alatalo: har du hört vad fenati har hittat på den här gången?
http://m.crash.net/motogp/news/232784/1/sky-vr46-suspend-fenati-for-austrian-gp.html Förefaller ha gett sig på en av medlemmarna i sitt eget team, och det ska uppenbarligen inte vara första överträdelsen mot teamets regler.

Exakt vem som var måltavlan för hans uppmärksamhet har jag ingen aning om. Som Du skrev så kanske "vår man i depån" snappat upp ytterligare skvaller?
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Förefaller ha gett sig på en av medlemmarna i sitt eget team...
Man kan räkna med att han beter sig fullständigt vansinnigt. Det är i stort sett unikt att ett team avstänger en egen förare på grund av hur denne beter sig mot andra i teamet. Killen har inte där att göra. Gissar att han är patologiskt aggressiv/impulsiv och till det långvarig frånvaro av behandling.

I klippet här sparkar han på Niklas Ajo och i andra sekvensen på startplattan (längst till vänster på skärmen) söker han upp honom igen, fortsätter att putta på honom och trycker på Ajos dödarknapp. Även när de är riktigt arga ser man aldrig förare i GP bete sig så.

https://www.youtube.com/watch?v=x7fep8y0X2w
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Man kan räkna med att han beter sig fullständigt vansinnigt. Det är i stort sett unikt att ett team avstänger en egen förare på grund av hur denne beter sig mot andra i teamet. Killen har inte där att göra. Gissar på kraftiga funktionsnedsättningar som han inte behandlas för.
Ja, någon diagnos har jag varken kompetens, kunskap eller önskemål att ställa, klart är att det är nära på unikt att ett team stänger av en förare, tillika landsman, mitt i brinnande mästerskapskamp.

Fenati är ju nära på given (kontrakterad?) i VR46 Moto2-satsning nästa säsong, frågan är hur detta påverkas?

Skoj att Maria Herrera slår sig in på 14-plats idag, tänk så kul om vi kunde få en tjej att lyckas med regelbundna placeringar i topp-10!
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Moto3 är fanemig mycket roligare racing än MGP.
Fem förare i klump på sista varvet, fler omkörningar än man hinner räkna... när hände det i MGP sist?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Moto3 är fanemig mycket roligare racing än MGP.
Fem förare i klump på sista varvet, fler omkörningar än man hinner räkna... när hände det i MGP sist?
Ptjaa, går ju så mycket fortare och med så mycket mindre mariginaler i den högsta klassen så det är klart att det blir svårare och mer riskabelt att köra om. Moto2 har ju erbjudit suverän rejsing nästan sedan den infördes och jag upplever vi fick en liknande effekt med enhets-ECU i högsta klassen, då teamen inte kan låta ohemula ekonomiska insatser i programmering, flervariabelanalys, algoritmer och snabba sensorer ge exklusiva fördelar i traction control och motorstyrning.

Numera har, i min värld, MotoGP blivit så mycket roligare att följa, det är ju sällan vi ser en förare rycka från övriga fältet de första varven och vinna med mer än fem sekunder. Och det är väl bra? :)
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Fenati är ju nära på given (kontrakterad?) i VR46 Moto2-satsning nästa säsong, frågan är hur detta påverkas?
”Fenati's suspension in Austria looks likely to turn permanent”, skriver motomatters. Blir knappast något Moto2 för honom.

https://motomatters.com/news/2016/08/13/sky_vr46_racing_team_suspend_romano.html

Just det faktum och att de här extrema beteendena sker trots att han:

- Har varnats flera gånger
- Var på väg att vinna mästerskapet
- Hade fått löfte att köra Moto2 nästa säsong med samma team

Tyder på svårigheter som inte alls är av typen ”dåligt humör”. Både intressant och sorgligt (för honom själv).
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
”Fenati's suspension in Austria looks likely to turn permanent”, skriver motomatters. Blir knappast något Moto2.

https://motomatters.com/news/2016/08/13/sky_vr46_racing_team_suspend_romano.html

Just det faktum och att de här extrema beteendena sker trots att han:

- Har varnats flera gånger
- Var på väg att vinna mästerskapet
- Hade fått löfte att köra Moto2 nästa säsong med samma team

Tyder på svårigheter som inte alls är av typen ”dåligt humör”. Både intressant och sorgligt (för honom själv).
Mmm. Vet Du om detta har hänt i modern racing tidigare? Att ett team så definitivt tar avstånd från en förare?

Om man ska leka brännvinsadvokat så måste Fenatis beteende ha varit något alldeles extraordinärt och dessutom möjligt att bevisa, för att bryta kontrakt i denna division krävs nog ett uppenbart brott mot något av dess klausuler för att det inte ska kosta skjortan...

Edit - mer info direkt från teamet: http://m.crash.net/motogp/news/232788/1/sky-vr46-we-have-rules-fenati-didnt-follow-them.html
 
Last edited:

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Man kan räkna med att han beter sig fullständigt vansinnigt. Det är i stort sett unikt att ett team avstänger en egen förare på grund av hur denne beter sig mot andra i teamet. Killen har inte där att göra. Gissar att han är patologiskt aggressiv/impulsiv och till det långvarig frånvaro av behandling.

I klippet här sparkar han på Niklas Ajo och i andra sekvensen på startplattan (längst till vänster på skärmen) söker han upp honom igen, fortsätter att putta på honom och trycker på Ajos dödarknapp. Även när de är riktigt arga ser man aldrig förare i GP bete sig så.

https://www.youtube.com/watch?v=x7fep8y0X2w

Hade jag varit Ajo där så hade jag aldrig klarat mig att hålla mig så där lugn om någon uppförde sig så emot mig.
Så stort av honom att hålla huvudet så pass kallt så han inte kan straffas för något dumt.



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Mmm. Vet Du om detta har hänt i modern racing tidigare? Att ett team så definitivt tar avstånd från en förare?

Om man ska leka brännvinsadvokat så måste Fenatis beteende ha varit något alldeles extraordinärt och dessutom möjligt att bevisa, för att bryta kontrakt i denna division krävs nog ett uppenbart brott mot något av dess klausuler för att det inte ska kosta skjortan...
Kommer bara att tänka på Anthony Gobert som Suzuki sparkade efter positivt narkotikaprov. Men det är ju typ 20 år sedan. Så det här som Fenati har gjort är ju snudd på unikt.

Gissar på fysisk aggressivitet riktat mot mekaniker och andra i boxen. Sånt som det rimligen finns noll tolerans för. Sånt som kan passera med en varning eller möjligen två om det samtidigt finns uppriktig ångerfullhet och andra högt värderade beteenden, men som vid upprepning såklart resulterar i terminering av ingångna avtal.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Hade jag varit Ajo där så hade jag aldrig klarat mig att hålla mig så där lugn om någon uppförde sig så emot mig. Så stort av honom att hålla huvudet så pass kallt så han inte kan straffas för något dumt.
Well, där ser du hur självstyrning och inhibering ser ut in real life!

Ajo har troligen genomsnittlig självstyrning. Han vet hur han behöver bete sig där och då och han kan styra sig själv att bete sig så. Av samma skäl stannar de flesta av oss inte bilen och går ut och skäller ut andra trafikanter som vi tycker kör dåligt. Det skulle få mycket negativa konsekvenser om vi ofta gjorde så, både på kort och lång sikt.

Fenati hade kanske behövt en mycket aktiv och duktig ”beteende-tränare” både i och vid sidan av depån. Det räcker inte att bara vara snabb...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vår "man i etern" :) har skrivit här om Fenati.
Fenati är en av förarna som supportas av VR46 Rider Academy. Ett hyfsat professionellt upplägg med fysisk träning såväl som körträning med deras instruktörer (bl.a. VR själv, Luca Cadalora och en av bröderna Gavira). Fenati har tydligen varit en "bad boy" en längre tid genom att missköta framförallt den fysiska träningen och priorotera livet som superstar före andra åtaganden och han har blivit uppmanad att ta tag i detta redan innan säsongen började.

Det som nu har gjort att bägaren runnit över är att han försöker förklara sina svajiga resultat med att hans crew chief och mekaniker är inkompetenta. Dels genom att säga det till dem själva, dels genom att också säga det till italiensk media.

Kanske början till slutet för denna idiot.
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Ni som har videopass från motogp kan ni se tidsträningar från moto3 o moto2?
På viaplay kan jag bara se deras kval men jag kan se alla tidsträningar från motogp.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Ni som tittar på motogp.com funkar de bra den här helgen? Mitt pixlar som fan. Vet inte om de är mitt internet, min dator eller om det är motogp.com som är problemet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni som tittar på motogp.com funkar de bra den här helgen? Mitt pixlar som fan. Vet inte om de är mitt internet, min dator eller om det är motogp.com som är problemet.

Har funkat bra hittills iaf.
Det har väl varit lite besvär med mitt WLAN, och ungar som suger i sig majoriteten av bandbredden, men när jag svartlistar dem i routern så går det smärtfritt. :hihi
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top