Måste man ha körkort för alla bandagar ?

Elow77

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Skövde
Hoj
Ducati 750SS, Yamaha R1
Hello!
Tänkte försöka få med tjejen till nån bandag.:tuttar Hon övningskör men har inte tagit körkortet än. Finns det någon bandag man kan åka på utan o ha körkortet?:va

Mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Knix med SMC får man övningsköra på.
Annars tror jag man måste ha antingen körkort eller licens för att släppas ut på banan öht. Det finns säkert oseriösa arrangörer som släpper ut vem som helst, men jag skulle ivf inte vilja dela banan med folk som inte ens lyckats med att ta körkort eller licens helt utan kontroll.

På SMCs knix måste handledaren finnas med vid banan, och instruktörerna håller god ordning på banan och ser till att dumheterna hålls på ett minimum.
 

Elow77

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Skövde
Hoj
Ducati 750SS, Yamaha R1
:tummenupp
det låter ju kanon där med Knix, aldrig hört om det men ska kolla på saken närmare:)

Nej precis, det känns ju som man vill va omringad av åkare på banan som bevisat att man kan köra hoj :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kolla med Nitrous här, under vissa förutsättningar har jag för mig att man kunnat med Actionpics utan körkort.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Utan körkort OK med Actionpics om du har någon vän med dig som deltar och som kan intyga att du kan framföra hojen utan risk för andra, om inte så får du åka med en instruktör första passet och bevisa att du kan köra :)
Annars så körkort behörighet A eller Licens för att vi ska veta att alla som kör ut på banan åtminstone vet grundläggande om hur man kör och att någon har godkänt detta vid en uppkörning eller licensuppkörning.

Välkommen
 

Elow77

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Skövde
Hoj
Ducati 750SS, Yamaha R1
Tack för svaren mina herrar :)
vi va o handlade en ducati 750 igår kväll så hon får börja åka lite riktig (större) motorcykel nu. Har tills nu övningskört på en tzr125 och det är ju inte riktig hojåkning. Det är liksom dags att hon får känna på riktiga bromsar, och hur mycket en stor cykel väger både när man kör sakta och sen står still också. Så nu tänkte jag hoppa på 125an och hon ducatin, sen ut i trafiken :yoparty

Får försöka hinna med några Knix-pass med henne innan vintern, för det såg verkligen lagom ut att börja med!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för svaren mina herrar :)
vi va o handlade en ducati 750 igår kväll så hon får börja åka lite riktig (större) motorcykel nu. Har tills nu övningskört på en tzr125 och det är ju inte riktig hojåkning. Det är liksom dags att hon får känna på riktiga bromsar, och hur mycket en stor cykel väger både när man kör sakta och sen står still också. Så nu tänkte jag hoppa på 125an och hon ducatin, sen ut i trafiken :yoparty

Får försöka hinna med några Knix-pass med henne innan vintern, för det såg verkligen lagom ut att börja med!

Jag tycker det är väldigt bra för körkortstagare att köra en vända eller två på knix. Man får en helt annan förståelse för hur hojen funkar och vad man kan göra med den på bana än på gata, och på knix går det ganska långsamt så det känns inte alls lika skrämmande för en nybörjare som en storbana.
 

Elow77

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Skövde
Hoj
Ducati 750SS, Yamaha R1
precis så ja tänkte. kollade några filmer på youtube, o det ser ju perfekt ut :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Har tills nu övningskört på en tzr125 och det är ju inte riktig hojåkning.

Ser inte jättetråkigt ut:


Kör man av banan i INNERkurva för att man svänger för kraftigt så kanske det är dags för mer effekt :tungan
 

Elow77

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Skövde
Hoj
Ducati 750SS, Yamaha R1
Passa dig nu. Åtminstone BG, Mozz och BorisJR kan blir riktigt upprörda över en sådan kommentar.
:mattias

Hehe okej grabbar! inget illa menat :) det var lite hastigt skrivet. Jag tycker den är riktigt rolig att åka på, och ser fram emot att köra knix med den. Men tänkte att för att inte tjejen skall bli förbannad på hojen och tröttna, så skaffade vi en hoj som är i lite bättre mekaniskt skick än vad våran 125a är hehe.... glapp i växellänkage, dålig koppling, ingen kick, svårt att hitta neutral, spricka i backspegeln, blinkers som funkar ibland osv... I vinter blir det översyn, byte av lite delar, injustering av förgasare och avstrypning så till våren kommer den va sjukt go! :yoparty
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top