Inför min första trackday

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Som rubriken lyder ska jag till min första bandag imorgon och tänkte de e väll bra att få lite tips....

Vad bör jag ha med mig? Självklart hjälm o sånt men utöver det... Saker man inte tänker på.

De kommer nog vara någon form av genomgång, men finns det oskrivna regler etc?

Allmänna kör tips uppskattas också. Ser tyvärr ut som det kommer regna imorgon dock men vi kör ändå.
 

cdawg

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-15 Kawasaki Z800
Jag brukar ha med mig ett regnställ, sportdryck eller vätskeersättning och lite saker att tugga på. Lite verktyg för att kunna fixa snabba saker. Utöver det är det inte mer jag behöver. När det gäller körningen så är nog enda vettiga rådet att ta det lugnt i början, starta lugnt och arbeta upp hastigheten under dagen. Utöver det så se till att ha roligt.

Är det med smc du ska köra?

Sent from my LG-H850 using Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förivra dig inte.........

Det finns på tok för många som kommer hem från sin första bandag med skrapad hoj och stukat självförtroende.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vätskeersättning och salta jordnötter brukar jag ha med mig. Även om det regnar svettas man en hel del när man far runt en bana, och då behöver mineraler och vätska hållas uppe. Det går inte att fylla på när det redan tagit slut.

Sedan, på banan gäller att vara förutsägbar. Släpp inte gasen oväntat, byt inte spår fram och tillbaka oväntat (som mitt på en raka gå från höger, till vänster till höger igen). Och kom ihåg att du är på en bandag, pressa inte så att det börjar kännas läskigt, eller så att du får "Oooh fuck!"-moments regelbudet. Det görs på licensträningar eller race. Pressa gärna, men ta inte 100%, det är inte lika kul att sitta och vara livrädd på hojen, som att känna att man har någon form av kontroll och är den som bestämmer. :hihi

Och, det viktigaste av allt, ha kul! :fakta
När det inte är kul, sväng in i depån och andas lite, och lukta på blommorna.
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Jag skulle föreslå att du tar med silvertejp, buntband, lite olja, (bensindunk om det är långt till närmaste mack) - de grejerna brukar man komma långt med...

Förutom vätska och kanske något att äta skulle jag dessutom rekommendera att kolla väderleksutsikterna och fundera igenom eventuellt solskydd och dylikt - man blir lagom mosig i huvudet framåt slutet av dagen utan att ha en svidande illröd nacke...
 

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Hbg
Hoj
CB1000R -12
Kolla däcktryck med nån som har riktig mätare, lita inte på bensinstationens tryckmätare.

Börja (överdrivet) lugnt och öka långsamt.

Vätska!!

Det är kul som fan!!! Skriv gärna av dig här imorrn ��:yoparty
 

Batterimannen

Ny medlem
Gick med
1 May 2016
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 899 Panigale
Kedjeolja, depåstöd, verktyg för att ev ta bort backspeglar, trasor,

Stompgrip eller liknande på tanken är ju bra att ha.
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
DB-killer eller orginal avgasystem så du inte blir bortplockad pga för hög ljudnivå
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Lyssna på instruktörer och kör i DIN takt så kommer d bli strålande, även om det regnar:)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
1: Att inte sno någon annans spår.
2: Att inte sno någon annans spår.
3: Att inte sno någon annans spår.
4: Att inte sno någon annans spår.
5: Att inte sno någon annans spår.
6: Att inte sno någon annans spår.
7: Att inte sno någon annans spår.

Många verkar ha svårt att fatta vad det innebär att sno någons spår så kort och gott:
Gör inga sidoförflyttningar, när du går ur böj och siktar på nästa så kör du den naturliga linjen däremellan.

Ska du köra om någon så försök justera din naturliga linje så du bara passerar.
Efter att du passerat: gå INTE in framför den du kört om för att sedan bromsa utan lev med ditt något sämre spår igenom nästa kurva också.

Blir du omkörd så kör inte om tillbaka när stackarn som säkert försökt köra förbi din starka 1000RR med sin svaga ER-6 i tre varv lyckats ta sig förbi.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
1: Att inte sno någon annas spår.
2: Att inte sno någon annas spår.
3: Att inte sno någon annas spår.
4: Att inte sno någon annas spår.
5: Att inte sno någon annas spår.
6: Att inte sno någon annas spår.
7: Att inte sno någon annas spår.

...

Vem är den där Anna...? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blir du omkörd så kör inte om tillbaka när stackarn som säkert försökt köra förbi din starka 1000RR med sin svaga ER-6 i tre varv.

Jag som uteslutande kör 125 GP hatar detta beteende av hela mitt hjärta. Någon mupp som åker halvsnabba tider och tror att hen är snabb men står helt still i kurvorna och sabbar flytet för mig som kommer ikapp. När man väl lyckas ta sig förbi så kommer muppen och åker om på nästa raka....

Blir man omåkt är man långsammare och då stannar man bakom. Det är ju inte race....
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag som uteslutande kör 125 GP hatar detta beteende av hela mitt hjärta. Någon mupp som åker halvsnabba tider och tror att hen är snabb men står helt still i kurvorna och sabbar flytet för mig som kommer ikapp. När man väl lyckas ta sig förbi så kommer muppen och åker om på nästa raka....

Blir man omåkt är man långsammare och då stannar man bakom. Det är ju inte race....

Då borde väl du stanna bakom när du blir omåkt på din hunnratjufemma väl? Eller varför ska du få pressa på det viset du tycker är kul med en liten hoj med hög kurvhastighet, medan de andra ska ligga bakom dig och hålla igen helt och gå miste om sitt roliga? Det är inte deras fel att du valt att köra bandagar på en obskyr modell som skiljer sig från mängden och därför får problem. Du har inte mer rätt än någon annan bara för att du har högre kurvhastighet.
Sen förstår jag problemet, men grejen är att det är en bandag där man får gilla läget att samsas på banan med alla möjliga sorters förare och fordon. Vill du åka i ingenmansland får du väl åka en sväng inom fastlane och vänta på en större lucka och gå ut då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då borde väl du stanna bakom när du blir omåkt på din hunnratjufemma väl? Eller varför ska du få pressa på det viset du tycker är kul med en liten hoj med hög kurvhastighet, medan de andra ska ligga bakom dig och hålla igen helt och gå miste om sitt roliga? Det är inte deras fel att du valt att köra bandagar på en obskyr modell som skiljer sig från mängden och därför får problem. Du har inte mer rätt än någon annan bara för att du har högre kurvhastighet.
Sen förstår jag problemet, men grejen är att det är en bandag där man får gilla läget att samsas på banan med alla möjliga sorters förare och fordon. Vill du åka i ingenmansland får du väl åka en sväng inom fastlane och vänta på en större lucka och gå ut då.

Fast, om någon på literklubba kör så jäkla långsamt att en 125:a kommer ikapp så är de långsamma, och kan bara gasa rakt fram. Visst, de är långsammare i kurvorna pga fysik, men en 125:a kan inte på långa vägar hålla samma varvtider som en 1000cc maskin i någorlunda likaledes kompetenta händer.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Fast, om någon på literklubba kör så jäkla långsamt att en 125:a kommer ikapp så är de långsamma, och kan bara gasa rakt fram. Visst, de är långsammare i kurvorna pga fysik, men en 125:a kan inte på långa vägar hålla samma varvtider som en 1000cc maskin i någorlunda likaledes kompetenta händer.

Du har aldrig delat bana med en moto3 förare va? :D Dom kan definitivt hålla samma varvtider som en 1000cc med rätt förare. Det var bara att snällt lägga sig bakom på rakan och inte vara i vägen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top