Svårstartad varm XT600 -89

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bryter ut den här frågan ur XT600 tråden och testar här.
Denna fråga har varit uppe i olika former tidigare.

Jag har problem med att starta min XT600 (bara kick, inte elstart) när den blivit ordentligt varm.
Tidigare har jag haft andra startproblem som löst genom ny CDI-box. Detta har gjort att de problemen försvunnit. Dock så är den fortfarande svårstartad varm.

Bromsade ju motorstopp på hojen tidigare idag.
Efter det stoppet var den återigen omöjlig att starta.
Nu hade jag kört den varm, hade nästan full tank och tänkte stanna vid garaget och göra några startförsök.
Nu blev det göra startförsök vid ett vägarbete istället. :3freak
Givetvis gick det inte. Den vägrade starta hur jag än gjorde.
När den svalnat en stund så gick den igång igen.

-CDI-boxen är ny och ok.
-Tanken har inte vakuum då jag öppnade tanklocket under försöken.
-Testade att ha bränslekranen i reserv, vanlig och till och med off läge utan skillnad.
-Testade att ha choken ute helt, halvvägs eller inte ute alls utan skillnad.
-Jag vet att ventilinställningarna är ok då jag kollat dem.

Så.... vad f*n är felet?
Vad gör att den inte vill starta när den är varm?
När den är kall är det inget problem. På med lite choke och den sparkar igång typ direkt.
Men varm och får stå typ 30sek-1 min... nope
stänger man av den och kickar direkt brukar den gå igång varm också. Men står den en stund så nej.

Soppa eller luft...?
Det finns ett öppet K&N filter på den. Så luft får den.
Den har ingen soppapump, utan gravitation/sug
Förgasarbestyckningen är original. Osäker på flotörerna dock.
Vart skall jag börja??
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle det kunna vara tändspolen?
Den är original sen -89 och lär väl inte ha varit bytt sen dess.
Skulle den kunna ge dylika symptom?
Dvs. att när den blivit varm så vill den inte fungera.

Tändstiftet, hatten och kabeln är nya.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
stäng bensinkranen och lägg den på sidan då den strular. bör tömma då förgasaren, funkar den efteråt ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
stäng bensinkranen och lägg den på sidan då den strular. bör tömma då förgasaren, funkar den efteråt ?
Lite osäker på vad du menar nu... :va

Plocka bort bensinkranen och köra utan?
Eller stänga den och lägga hela hojen på sidan?

Bensinkranen leverera bensin i både vanligt läge och reservläge. Jämt och bra flöde och den torde inte påverkas av att motorn blir varm..?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Stäng den o lägg på sidan, alternativt testa o dränera förgasare då den är varm o vägrar starta.

Hade liknande strul men min xt 350, funkade var gång. Vet inte om det var att den flödade, eller att flotören satt för högt, men det funkade.
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
På gamla bilar kunde det ju bli ånglås i förgasaren som gav liknande symptom om det kan vara ngt?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Yepp, men löser det problemet har du ringat in förgaseriet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På gamla bilar kunde det ju bli ånglås i förgasaren som gav liknande symptom om det kan vara ngt?
Ånglås, har hört talas om det när det gällde gamla jänkare, men jag kan inget om det.
Det är väl när bränslet blir för varmt på något ställe och förångas. Då blir det en "bubbla" som hindrar soppan att nå fram..? :va
Typ vid någon bränsleledning som ligger för nära motorn.

Fast vart skulle bränslet bli för varmt på XT:n?
Det rinner ju från tanken, via kranen till förgasarna.
Det vore väl förgasarna i så fall.
Hur kollar man det?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När en enstånka blir svårstartad varm brukar de till 80% vara för tight ventilspel så kolla ventilspelet först av allt. Enstånkor är även känslig för ånglås och de blir de lätt om de inte startar på två kick. Många stånkor har manuell decomp på styret som man kan lufta ur den med men tyvärr inte xt och TT. Jag brukar tvångsvrida decompen som sitter kopplad till kicken på xt/TT när de inte startar på max 3 kick. Enklast är att be någon vrida den samtidigt som man kickar ur den 5ggr med full gas. Jag skulle tveklöst kopplat in en decompvajer till styret så man enklare kan lufta ur dem. De går sätta dit bromsgrepp och vajer från cykel.

Om den fortfarande är svårstartad efter ventiljustering och ev urluftning så kan bränsleblandskruven stå en aning fel åt de feta hållet isåfall.

Kolla även så de inte sitter ett Iridium tändstift på maskinen för de kan bete sig liknade. Byt ut till vanligt stift som rek till hojen om den nu har Iridium.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ventiljusteringen är ok. kollade den senast i våras och den var som jag hade lämnat den.
Den har inte rullat mycket sen dess.

Skall testa lite med dekompen där. :tummenupp

Skall kolla stiftet med. Har för mig det är ett vanligt, men det skadar nog inte att dubbelkolla.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Svårstartade äldre enstånkor med stor cylindervolym är ett ganska generellt problem.
Största fasan när man körde enduro förr var att få tjuvstopp med varm motor, ett helt lopp kunde gå åt skogen då man kickade sig trött istället för att köra sig trött, när väl hojjen startade var man helt slutkörd...
Injustering av ventiler och förgasare samt bra stift hjälper i regel till för att minska startproblemen.

Problemet är att insugsgaserna förångas innan de kommer in i cylindern, modernare cross/enduro med förgasare har löst det genom att det sitter en varmstartsventil på förgasaren,på tidigare modeller(typ yamaha wr400f 98-02 satt det en knopp likt chokereglaget på förgasaren som man drog ut när motorn skulle startas varm.
Senare modeller fick reglaget uppflyttat till styret där tidigare dekompreglaget satt då motorn fick automatisk dekompression(många tror felaktigt att det fortfarande är dekomreglaget)
Varmstartsreglaget funkar som en inverterat choke och ändrar blandningsförhållandet tillfälligt när man skall starta motorn varm.

En lösning skulle ju vara att montera en modernare förgasare från en WR, gasresponsen blir nog betydligt rappare men körbarheten på väg blir nog sämre
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top