Nybörjarfråga om däckreparation vid långresa

Cbf1000fa

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Honda CBF1000FA
Hej,

Ny på forumet och nybliven A-kortsåkare ute på semester och börjat fundera om det är hål i huvet att ge sig ut utan ha någon form av reparationskit för punktering med sig ?
Hur gör ni övriga vid långturer ( eller kort ), har ni alltid med er något ?

Ser att Biltema har en reparationssats, någon som använt eller har den med sig eller annat ?

Sökte i detta forum efter liknande fråga men hitta inget så hoppas inte detta är en vanligt förekommande fråga.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har alltid med en reparationssats och har sluppit bärgning vid ett tillfälle tack vare det. En bekant har fått punktering två eller tre gånger på hoj och blivit tvungen att anlita hjälp för att transportera hojen så visst händer det.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har också Biltemas sats liggandes i kutsen. Dock sluppit använda den ännu.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På långturer har jag alltid med en flaska av biltemas punkteringsfix i sadelväskan (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Punkteringsfix-for-MC-2000018495/). Hittills oanvänd. På kortturer inom "hämtningsavstånd" har jag inget med mig utan räknar med att kunna ringa på hämtning.

Reparationssatsen ser ju smutt ut. Jag antar att den funkar med däcket kvar på fälgen?

Japp, den funkar utan att behöva skruva bort mer än skruven man fått i däcket. :D

Jag kör med biltemas lagningskit i kutsen, har inte behövt använda den själv än men lånat ut den till folk ett par gånger och däcken har hållit tätt tills det blivit dags att byta dem sedan, så det är ett helt okej kit.
Reservdelar till kitet finns också på biltema.

Så, jag har hunnit med runt 6000 mil på hoj sedan jag tog kortet utan att få punka, men lagningskitet följer med hela tiden. Lämnar jag det hemma lär jag KöRA PunCKtERing DiREckT! :crash
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har också Biltema liknade repsats med slemmiga trådar man trycker in i däcket samt att jag har en liten cyckelhandpump också. Jag får ca 3 punka per säsong så de har gått åt några slimisar. Dessa slemtrådar håller fruktansvärt bra de har inte blivit läckage på samma ställe som jag lagat någonsin. Trixet är att stanna i tid dvs innan däcket kalvar av fälgen , jag stannar vid minsta misstanke om punka och besiktar däcket. Om limmet som följer med torkar ut så gör de inget de funkar lika bra utan lim.

Obs jag rek inte köra över 200kmt efter man lagat en punktering för man förstör ju korden rätt mycket vid lagning.


Köp lagningskitten på ebay a 50kr för biltema är ju svindyr.
 

Cbf1000fa

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Honda CBF1000FA
Hej,

Stort tack för era snabba svar, ska genast söka upp biltema i närmsta stad där den finns jag passerar.
Som gammal bilförare har tanken inte slagit mig då man i bil alltid har reservdäck tills nu vad gör jag om jag får punka på hojen. Man lär sig vartefter, inte bara att ta körkortet.Förhoppningsvis slipper den användas men den bör fnnas med.

Tack !!!!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har använt biltemamodellen av repsats ett antal gånger.

Första gången var många år sen, en däcksverkstad fixade det.
Precis som boost 3 skriver så fick jag förhållningsorder att ta det lugnt pga att stommen är väldigt tunn i botten på mönstret på ett sporthojsdäck.

Såklart glömde jag bort det så jag kan intyga att det "kan hålla" för ~280km/h.
Bäst är dock att se det som en lätt permanent nödlagning :tummenupp

Glömde limma "korven" när jag lagade ett bildäck men det funkade inte den gången, däcket gick åt helsike innan jag upptäckte att jag fått "punka" igen :3freak
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Två gång har jag blivit stående med punka, en gång på semester i småland och andra gången hemmavid.
Smålandsincidenten löste sig med en natt på B&B, ringa runt till däcksfirmor dan efter, köpa en flaska punkaspray på närmsta mack och halta in till däcksfirman och byta bakhjul.
(tips: ring till småfirmor av gamla sorten då de kan ha däck hemma i lager, moderna kedjor kan ordna fram vilka däck som helst om man väntar några dagar -nejtackdu inte på ett B&B i utkanten av växjö..)
Andra tillfället hade jag biltemas lagningskit med mig och tryckte i pluggen och kunde köra klart dagens gruppkörning -och även resten av säsongen med pluggen i framhjulet.
Sedan dess har jag alltid lagningskit eller med mig och har inte fått punka fler gånger.
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Någon som har provat de där patronerna som följer med? Hur fungerar dem & räcker de till ett bakdäck?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon som har provat de där patronerna som följer med? Hur fungerar dem & räcker de till ett bakdäck?

De är mest till för att nödfylla så man kan ta sig till närmaste riktiga pump för att fylla på med korrekt tryck, men nej, har inte behövt använda några av mina.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har kört mestadels offroad med ekerfälgar och därmed innerslang = elände att laga punka ute i fält. Nu när jag kör grusväg med KTM 990sm som har slanglöst så är de 7 reser enklare att laga punka förutsatt att man hinner stanna innan däcket kalvar av.
Om de blir en ekerfälg cykel igen så blir det att täta fälgen så de går köra slanglöst.

Har man bara med sig en liten cykelpump så får man i minst 0,7 bar ivf och då klarar man sig långt.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Kom precis hem efter mc semester från alperna och näst sista dagen körde vi om ett norskt ungt par på varsin viffer. Stannade och tjötade lite och han tyckte att det var lite luft jag hade i däcket. Då det var full last och chey med bak därpå så kollade trycket och trofan var det nere på ca 2 bar. Fyllde på nästa mack och sen höll det rätt tätt. Såg ingen skada på däcket. Morgonen därpå skulle vi glada i hågen dra oss hemåt och självklart var däcket platt. Pumpade upp däcket med däckreparationskittet från biltema och fjopp så hade jag luft igen! Supernöjd! Använde dock bara en kolsyrepatron och ingen slemgrej. Räckte att fylla på luft en gång till på hemresan. Bytte däck igår då jag inte vill köra med reparerat däck.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top