Trafikverkets senaste nymodighet *bygdevägar*

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Finns ett par sådana vägar redan runt Göteborg, bla om man kör över Ryggebol Floda Hemsjö mellan Göteborg och Alingsås. Tar hellre småvägar än ligger på E20 med min kåplösa hoj. Har haft bilkörkort sedan 1988 och det var banne mig inte självklart hur man skulle agera. Att kombinera cykelfält/gångfält med mötesutrymme känns ju lite sådär. Som MC-förare var det jag som väjde, bilarna jag mötte låg för det mesta bara kvar i mitten. Så som sagt, se upp där ute!
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
De är roliga att köra på, känns som att köra på en bana, sträcken ger en känsla av att det går fortare än vadd det gör :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ett sällsamt cyniskt practical joke.

Ett närliggande exempel på hur kassa folk är på att bete sig rimligt i trafiken;

Sorgenfrivägen här i Malmö. Enkelriktad, 30-begränsad med en smal fil avsedd för cyklande mot enkelriktat. Där är pilar i gatan och skyltar i båda ändar av den enkelriktade sträckan. Alla cyklister lägger sig i den smala fil som är avsedd för "motgående" trafik. Sen blir de vansinniga på alla som kör såsom avsett. Bilar och cyklister på väg åt samma håll ska dela på ett bredare körfält, cyklister mot den i övrigt enkelriktade gatan ska använda det smala cykelfältet enligt pilar och tavlor.

Funkar de? Icke. Där är ändå dubbla trottoirer.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kom i fredags från ödåkra och skulle mot asarum. strax efter tuvehagens vårdboende så gå vägrensmarkeringarna ihop och jag följer med mot mitten av vägen. det är kurva och skymd sikt med stora träd och jag hoppas jag hade kunnat stanna om det dykt upp en bil från andra hållet. för då trodde jag vägen blivit enkelriktad. längre fram lärde jag mig hur man kör på bygdeväg. alla bilar ligger med vägrensmarkeringen under mitten på bilen. såg inte en enda bil som låg i mitten och sedan väjde ut på vägrenen vid mötet. tyckte det var märkligt ända till jag läste hd !
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kört på samma väg som TS och kan intyga att inte en enda mötande bilist visste riktigt hur han skulle göra. Kände mig som en insekt som snart skulle fastna på någons vindruta efter ju fler bilar jag mötte.

Det här påhittet är en stor väntande olycka. Tror ni någon av beslutsfattarna kommer ta något ansvar när en ung tjej på häst blivit påkörd för att någon bil fått väja? För längs just denna sträcka är det fullt av hästgårdar och skymda utfarter.

Personen som kom på detta och står bakom det borde sätta sig i sin bil och köra denna sträcka. Ren idioti. :7peta:smasha
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bygdeväg borde vara det gamla med bashastighet på landsväg säger kvinnan jag träffar just nu som tagit bilkörkort på äldre dar.

Men hur många sitter på plats och har lön för dessa fantastiska ändringar i ordval som vi ska betala för?
 

Marcus80

Guest
Undra hur många liv som måste gå åt innan dom inser sitt misstag. Eller ja, dom lär ju aldrig erkänna att dom har fel men ändå. Kommer ju behöva bygga om vägarna igen
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tog en fika idag med en bekant som är polis, och jag nämde artikeln i HD
Han skakade bara på huvudet & håller med om att det var det vansinnigaste som trafikverket gjort

det kommer att bli dödsolyckor på dessa vägar, om det är bilist, motorcyklist eller cyklist som får sätta livet till återstår att se
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
Haha, ja man blir ju egentligen inte förvånad längre. Känns ju som de flesta myndigheter idag tyvärr jobbar efter att sämst ide ska genomföras.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Helt otroligt ogenomtänkt och riktigt dåligt! Farligt.
Man blir helt matt av föraktfullt hat mot dessa idioter. Ingen verklighetsanknytning alls.
Pappskallar! :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Helt seriöst tror jag att enklaste sättet att bli kvitt detta inom en snar framtid är att ha hjälmkamera och bevisa att det inte fungerar.
Jag menar antal olyckor och döda kommer ju ta ca. 5+ år innan det dyker upp i statistiken. Man går ju inte bara på att det dör många på en sträcka ett visst år osv.
Sen skall det utredas också, så man får lägga på några år till.

Bättre då att utnyttja slaskpressen och låta dem publicera videos från dessa nya "DÖDSVÄGAR!!!!" (simulering av rubriksättning för Aftonbladet).
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Jag ser detta som en helt vanlig landsväg (utan mittlinje sådär som det är på landet överallt) fast med markeringar om att inte ligga så nära vägkanten. På sån väg ligger jag oftast på mitten ändå förutom vid möten, krön etc. Detta kanske är ett försök att uppmuntra det körsättet och i så fall tycker inte jag det verkar varken farligt eller konstigt :7peta
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top