Mecka med Yamaha R6

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Hej!

Jag är nu ute och letar hoj då min vart såld (ÄNTLIGEN :banana) i söndags!!

Var och kollade på en Yamaha R6 2003 (äldsta som jag tänkt se på) i dag och packboxarna läckte....Min undran är mest hur jobbigt/svårt är det för mig som är relativt ny på allt med att mecka? Har tänkt att plocka av gafflarna själv...

Denna fråga eftersom jag funderar på om det är värt att köpa (givetvis efter prutning) en som man måste plocka av gafflarna på och lämna in dem? Eller om man ska låta dem vara och titta på andra.

Jag vill verkligen verkligen verkligen hitta en hoj som jag kan använda på bikeweek och det är inom bara 2 veckor! Så lämna in något kan också ta lite tid samt få på dem igen.:7peta

Har ni några tips och råd :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte alls svårt att plocka av gaffelbenen, men kom ihåg att ha något att lyfta framänden på hojen med, annars blir det jobbigt. :hihi

Det är bara att lossa framhjulet, bromsoken och sedan lossa gaffelbenen uppe i styrhuvudet och plocka ur dem.

Men ja, det kan nog vara lite värre med att få dem servade inom 2v, men det är inget stort jobb direkt så om det finns mekaniker på verkstan så bör de kunna lösa det. Dyrt vet jag inte om det är, det beror på verkstan.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
De flesta säger att det kostar runt 1500-2000 kr om jag plockar av dem själv.
Såg video på youtube och det ser inte så tokigt svårt ut, lite bökigt men det går nog utmärkt med vilja och en hel kväll.

Precis det blir att jag behöver åka och köpa depåstöd som lyfter hojen :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De flesta säger att det kostar runt 1500-2000 kr om jag plockar av dem själv.
Såg video på youtube och det ser inte så tokigt svårt ut, lite bökigt men det går nog utmärkt med vilja och en hel kväll.

Precis det blir att jag behöver åka och köpa depåstöd som lyfter hojen :)

Eller hissa upp den i en bjälke så framhjulet precis lättar.
Ska du lyfta i gaffelkronan så vill du även ha bakänden på depåstöd för att stabilisera hojen så den inte får för sig att lägga sig ner.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
det är vanlig gaffel och inte USD gaffel på 03:an

kolla noga innerrör efter skador, så dom inte läcker trots byte av packningar sedan.
(krökta efter krock, stenskott mm)


03.jpg05.jpg
 
Last edited:

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Det ska jag kolla på. Tack för tipset! Dock har jag planer på att titta på en annan idag. Dock utan Öhlin styrdämpare. Men den verkar utan läckage (enligt säljaren på sms)

Är det någon som vet när stora servicen är på R6:eek:m? När ska ventilerna bytas?
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Och hur mycket det brukar kosta med ventiljusteringen?
 

Marcus80

Guest
Enligt instruktionsboken på r6 1999 tom 2002 är det vid 4200 mil. Men det är bara kontroll och justering.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det ska jag kolla på. Tack för tipset! Dock har jag planer på att titta på en annan idag. Dock utan Öhlin styrdämpare. Men den verkar utan läckage (enligt säljaren på sms)

Är det någon som vet när stora servicen är på R6:eek:m? När ska ventilerna bytas?

Ventilkoll varje 26600 miles/42000km.

http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/2007/lit-11626-20-43_r6_1310.pdf

Sidan 53 och framåt, 6-3, hittar du det.
(Med reservation att det kanske inte är exakt samma hoj, men det brukar inte skilja särskilt mycket.)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är ju bara en tidsfråga innan det är dags att byta packboxar på vilken hoj som helst. Några hundralappar i delar och olja samt en timme eller två i arbetstid beroende på hur bra flyt man har i mekandet. Åk förbi biltema och införskaffa ett sånt där mått för att mäta oljenivån också, billigt och smidigt.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Om du ska ha depåstöd fram kan det vara värt att betänka att INTE köpa ett sådant som lyfter under gaffelbenen. Det är en rätt obra lösning när man ska demontera just gaffelbenen. :)
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Enligt instruktionsboken på r6 1999 tom 2002 är det vid 4200 mil. Men det är bara kontroll och justering.

Okej det är bra att veta. De jag har kollat på ligger runt ca 3200-3900 mil.

Ventilkoll varje 26600 miles/42000km.

http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/2007/lit-11626-20-43_r6_1310.pdf

Sidan 53 och framåt, 6-3, hittar du det.
(Med reservation att det kanske inte är exakt samma hoj, men det brukar inte skilja särskilt mycket.)

Suveränt, precis vad jag behövde! Tack!

Det är ju bara en tidsfråga innan det är dags att byta packboxar på vilken hoj som helst. Några hundralappar i delar och olja samt en timme eller två i arbetstid beroende på hur bra flyt man har i mekandet. Åk förbi biltema och införskaffa ett sånt där mått för att mäta oljenivån också, billigt och smidigt.

Mått för att mäta oljenivån, hur mäter jag oljenivån i gaffeln, måste man inte plocka isär den då?

Om du ska ha depåstöd fram kan det vara värt att betänka att INTE köpa ett sådant som lyfter under gaffelbenen. Det är en rätt obra lösning när man ska demontera just gaffelbenen. :)

Givetvis! Haha det hade ju varit rätt komiskt om man köpte ett som håller upp i gaffelbenen om det är dem man ska ta bort. Men tack för tipset, ibland kan de enklaste och självklara sakerna inte hänga med.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Äh, varken du eller hojen dör för att gaffeln läcker lite, det är ju slät asfalt till Karlskoga! Köp hojen, åk på Bike Week och byt gaffeltätningar senare. :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top