Bör jag skaffa regnkläder/regnställ?

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Min erfarenhet är att det tillslut blir så att regnstället blir på hela tiden vid växlade väder. Vilket innebär att man är genomsur.

Är det dessutom varierande höjd, genom pass som i norge och alperna så är det väl perforerade skinnstället för kallt.

Bra allväderställ sitter bra och fladdrar inte. Vet inte hur många gånger jag tröttnat på att polarna ska stanna för att korrigera klädseln.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
I mitt Rukksställ får jag vid regnväder en ''blöt''känsla i baken och det torkar inte ur
på flera timmar efter att det slutat regna.
Eller så lider jag av inkontinens:rodnar
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag kör armas byxor från rukka och har inga bekymmer. Membran likt goretex kan ge sådant symptom om man har värme i sadeln har jag hört..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, eller så kör man vattentätt skinnställ... :)


Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag har ett regnställ från biltema. Vilket jag även använt förra veckan när jag var på mc semester genom sverige. Jag är riktigt nöjd med tanke på vad det kostar. Körde i ösregn från uppsala till söderhamn utan att bli blöt öht. Det sitter ganska bra utanpå mitt vanliga goretex ställ men jag köpte ett som är flera storlekar för stort så det är inga problem att komma i det även utan att ta av mig stövlarna.
Är det det tvådelade stället 82095 eller helstället 82804 du köpt?

Sommartid kör jag nästan bara"lugnt och fint" i T-shirt och shorts och gympadojor (det regnar aldrig på Öland sommartid) men vi går ju en höst tillmötes och om två månader är det höstdagjämningen. :)

Dessutom kör jag under den svalare årstiden i skinnjacka och skinnbyxor och läderstövlar och de brukar ju vara kända för att inte vara vattentäta. :(
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Köpte mig ett relativt billigt två delat regnställ. Mina inte priset men det var under 700:- iaf. Har fungerat utmärkt och tar inge plats. Har hållit mig torr och jag kör alltid i ett race helställ. Det tips jag kan ge är att ta ett i nån färg annat än svart så du syns, samt ett modell tunnare om du har platsbrist.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kompisen pratade till min stora förvåning om att packa ner regnställ när vi skulle på tysklandssemester i fyra dagar.
Han kör då FJR med jättevindruta och halvarssons goretexställ, borde ju kunna hålla sig torr i en tropisk monsun tycker jag ??
Regnställ har jag slutat släpa med mig, dock ser jag till att rätta till kläderna innan avfärd i regn.
Byxorna är ordentligt uppdragna så jackan "täcker skarven" i midjan, Dragkedjans regnflärp på insidan läggs ordentligt på plats, kragen tillrättad och kardborreflärpe på plats. Handskarnas mudd har jag alltid INNANFÖR jackärmen, annars rinner det in utmed armarna och under handskmudden.
För övrigt är det oftast är det handskarna som är svagaste punkten, även med goretxfoder så numera har jag latexhandskar från Louis utanpå vanliga handskarna när det börjar regna.
I övrigt, Rukka's enklaste jacka, Halvarssons byxor och billiga touringstövlar med goretex.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Huruvida du behöver regnkläder eller inte är mest en fråga om hur noga du är med att stället ser snyggt ut och vilka temperaturer du tänker köra i.

Jag har själv ett Rukka med Gore-TEX och det har hållt mig torr i alla väder och jag har provat det upp till hällregn på nivån att bilisterna stannar vid vägkanten pga noll sikt.
Jag har som värst blivit lite fuktig runt handlederna, halsen och midjan. Men det är ju för att det är hål där.
Så stället är tätt.
Däremot så kan ju stället bli rejält skitigt om man åker efter lite smutsiga vägar och blir nedskvätt med smutsigt vatten. Det påverkar ju dock inte funktionen och ett ställ håller sig i alla fall inte rent.

Ska man köra i kallare väder så är det värt att tänka på att Gore-TEX filmen ligger innanför yttertyget så om det är kallt och regnar så blir yttertyget vått och då värmer stället sämre.

Dvs om du kör längre sträckor i regn vid temperaturer som börjar närma sig nollan så finns det risk att inte stället håller dig varm. Jag har själv upplevt det vid en tur på närmare 40 mil i strilregn och 4-5 plusgrader.
Ett regnställ utanpå gör att yttertyget på Rukkastället är torrt och håller dig varm bättre.

Har du inte för avsikt att köra långa sträckor i regn vid temperaturer under 10 grader så skall stället räcka till väl.

Du bör också ha någonstans att hänga stället på tork när du kommer fram för om du blött ner yttertyget så är det rejält blött så det droppar en hel del av stället.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag måste också skaffa något känner jag till min fikahoj :)

Är det OT att fråga vad för täta (mot regn) överdragsbyxor som kostar under 1000 kr?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag måste också skaffa något känner jag till min fikahoj :)

Är det OT att fråga vad för täta (mot regn) överdragsbyxor som kostar under 1000 kr?
Lindstrands byxor 595:- (WP-Pants MC Regnbyxa) hos Nifa MC Jacka 795:- (WP Jacket Svart/Gul )
Har kört i dagsregn och varit torr
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Hur vet man när det är dags att ta på sig regnstället? Vad är det som kännetecknar en situation där det är lönt att kliva av hojen för att dra på sig regnkläderna?

Tja, kör du norrut så kan du stanna strax innan Borås och kränga på dig regnstället.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör bara i regnställ om jag skall LÅNGT och sen tälta på kvällen. Blött MC-ställ i tält är plaskblött även dagen efter, så det är inte så ball.

Testade ett Biltemaställ förra året och det var ok. Tyvärr valde jag för liten storlek så det blev korvigt utanpå mitt MC-ställ. Säljer det för 300 pix (Sthlm) och det är bara använt i några timmar.
Det är strl XXL och kanske kan passa utanpå om man är 185 och 90 kilo tjock.

Själv är jag 193 lång och väger 100 pannor, så fick gå på ett XXXL istället :gnissla

Swedie; de bästa regnbyxorna är RIKTIGA regnbyxor i typ galon. Köp på Jula för ingenting.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
..klipp....Är det OT att fråga vad för täta (mot regn) överdragsbyxor som kostar under 1000 kr?
Jag köpte ett par Held Aqua 2013 och de har fungerat bra. En ren regnbyxa, inga membran eller annat "fint". Håller tätt när det regnar. Se länk: http://sulas.se/produkt/regnbyxa-held-aqua/

Rymliga, och med blixtlås i nederdelen som öppnar respektive tajtar till nedre delen av benet - som kan anas på bilden (=lätta att få på och av). Nackdelen är att man får passa blixtlåset, det har rätt lätt att fastna. Ungefär som alla blixtlås ibland kan fastna, men det är är väldigt långa blixtlås.... För drygt 300 spänn kan man inte klaga för mycket! :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top