Roadracingsektionen och trackday verksamhetens framtid i Sverige

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Just nu pågår en intensiv diskussion hur svensk rr skall vara organiserad i framtiden. Den diskussionen samt utredningar om Svemo framtida organisation kommer med all sannolikhet att innebära en del förändringar i nuvarande trackdayvarksamhet. Stora delar av dagens trackdayvarksamhet skulle med största sannolikhet platsa inom motionsidrotten och därmed omfattas av idrottens försäkringar.

Många i dagens trackdayvarksamhet är en välkommen resurs som funktionärer inom tävlingsverksamheten. Det kan gälla större tävlingar på EM eller SM nivå. På så sådana tävlingar behövs mycket folk med mc kunskap.

Hur vill ni som kör mycket bandagar se att verksamheten skall fungera i framtiden.

Skall man t.ex . skapa ett grönt kort som gäller på all verksamhet oavsett arrangör och säkerställer att alla deltagare har grundläggande kunskaper om regler och körteknik som gör körningen säker för alla deltagare.

Vill ni ha dagens lösning eller vill ni att motorklubbarna blir mer aktiva inom motionsidrotten roadracing?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_11134/cf_44/VU_2016_02.PDF
http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_11050/cf_44/Roadracing_protokoll_nr_06_2016-06-16.PDF

Jisses :3freak

Ingen munter läsning, och knappast bra framför allt för våra unga talanger som behöver en vältrimmad språngbräda till en eventuell internationell karriär. Det finns nog all anledning att samla såväl tankar som alla goda resurser för att snabbt som ögat hitta en hållbar inriktning för FIM-sanktionerad racing i Svedala framledes - racing för både bredd och spets...

Lycka till, Ni som väljer att engagera Er för sportens bästa!
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag skulle gärna åberopa öppenhet till VARFÖR det blev så här så det kan diskuteras hur man skall undvika att göra samma sak igen, och att se till att det blir som alla (majoriteten) vill.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skulle gärna åberopa öppenhet till VARFÖR det blev så här så det kan diskuteras hur man skall undvika att göra samma sak igen, och att se till att det blir som alla (majoriteten) vill.

Den korta versionen: Otydligheter i reglerna, bristfällig kommunikation, för mycket prestige i frågeställningarna. Det var dömt att gå åt skogen redan i mars-april.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur vill ni som kör mycket bandagar se att verksamheten skall fungera i framtiden.

Skall man t.ex . skapa ett grönt kort som gäller på all verksamhet oavsett arrangör och säkerställer att alla deltagare har grundläggande kunskaper om regler och körteknik som gör körningen säker för alla deltagare.

Vill ni ha dagens lösning eller vill ni att motorklubbarna blir mer aktiva inom motionsidrotten roadracing?

Jag kan bara tala för mig själv men är det inte för mycket fokus på att "klubbar" är bra och "bandagsarrangörer" är lifsfaliga i just denna soppan (klausulen "otillåten träning" förstår jag men den passar nästan i en egen tråd men är den viktig? Finns risken att en deltagare hyr en anläggning och stänger ute alla utom sig själv i Sverige?)?

Studerar man t.ex Bike Promotion eller Zenergy så anser jag att deras arrangemang är MINST lika seriösa som en licensträning mtp bemanning och att Actionpics har fullgod bemanning.
Att Actionpics försäkrar sin arrangemang via SMA (fortfarande väl?) och att danskarna anses vara svartträning kan inte vara något annat än missuppfattning/protektionism/byråkrati/revirpink som jag ser det, välj själv (jo, jag känner till klausulen om en vecka men vi glömmer den för nu).

Min erfarenhet är att förarna på en bandag inte direkt är problemet, det enda lömska är folk som byter spår oförhappandes men det råkade Mozz utför på en licensträning i en annan tråd så det kan man knappast skylla på arrangemangsformen.

Danskarna har dessutom obligatorisk indelning i hastighetsgrupper efter varvtider vilket gör deras pass otroligt trygga.

Jag vet inte vad problemet är, kan det vara försäkringsavtal?
Om arrangemanget uppfyller de krav FIM ställer så fattar åtminstone inte jag varför det ens ska behöva diskuteras vem som arrangerar.
Så kanske ett grönt kort men kanske inte på deltagaren utan istället på arrangören kan vara en början?
Och att inte hela tiden blicka framåt via backspegeln med ryggen i färdriktningen utan kanske istället fokusera på det intressanta:

Det finns banor, det finns intresserade deltagare och det verkar finnas folk som vill/kan arrangera.
Gör en deal och tjör bara.

Men vad vet jag?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag vet inte vad problemet är, kan det vara försäkringsavtal?
Om arrangemanget uppfyller de krav FIM ställer så fattar åtminstone inte jag varför det ens ska behöva diskuteras vem som arrangerar.
Så kanske ett grönt kort men kanske inte på deltagaren utan istället på arrangören kan vara en början?
Och att inte hela tiden blicka framåt via backspegeln med ryggen i färdriktningen utan kanske istället fokusera på det intressanta:

Det finns banor, det finns intresserade deltagare och det verkar finnas folk som vill/kan arrangera.
Gör en deal och tjör bara.

Men vad vet jag?
Bra inlägg (som vanligt) :) Historien ska man visst inte sopa under mattan eller försköna, men man ska inte heller ha en övertro på att "rensa luften"-aktiviteter gör det enklare att hitta nya lösningar eller komma sams. Utvärdera, dra slutsatser och sedan fokusera på framtiden, det är ju trots allt där de flesta av oss kommer att tillbringa merparten av sin tid.

Så det finna alltså all den rekvisita (banor, förare, arrangörer/funktionärer) som behövs? Det behöver säkerställas att arrangörerna uppfyller FIMs och licensförsäkringsgivarnas minimikrav? Sedan är det i grunden en fråga om rimliga avtalsvillkor och överenskommelser?

Något mer?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En grej som behöver förändras är synsättet på verksamheten. Idag behandlar Svemo cross respektive roadracing olika trots att båda omfattas av smma lagstiftning och bedrivs på " inhägnat område" . Ett typexempel är KTM klubbens körning på Linköping där cross förare skall köpa en engångslicens medan asfaltföraren skall köra på trafikförsäkring och ha körkort. Det är ett typexempel på otydlig verksamhetsstyrning.

Det är t.ex. viktigt att man definierar gränsen mellan träning och ren trafikövning. Den gränsen är naturligtvis svår eftersom en 13 årig nybörjare på en ktm390 har samma behov av instruktion som ges i AK steg 1-3 (i något anpassad version). Man får inte glömma att den personen förväntas ta olika körkort inom dom närmaste 5 åren. Det är då viktigt att dom lär att hålla isär beteenden som lämpar sig på gata respektive bana.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En grej som behöver förändras är synsättet på verksamheten. Idag behandlar Svemo cross respektive roadracing olika trots att båda omfattas av smma lagstiftning och bedrivs på " inhägnat område" . Ett typexempel är KTM klubbens körning på Linköping där cross förare skall köpa en engångslicens medan asfaltföraren skall köra på trafikförsäkring och ha körkort. Det är ett typexempel på otydlig verksamhetsstyrning.

Det är t.ex. viktigt att man definierar gränsen mellan träning och ren trafikövning. Den gränsen är naturligtvis svår eftersom en 13 årig nybörjare på en ktm390 har samma behov av instruktion som ges i AK steg 1-3 (i något anpassad version). Man får inte glömma att den personen förväntas ta olika körkort inom dom närmaste 5 åren. Det är då viktigt att dom lär att hålla isär beteenden som lämpar sig på gata respektive bana.

Jag tror att man får använda syftet som skiljelinje. På AK med SMC är ju syftet att bli säkrare förare, genom teknisk färdighet i princip.
När man tränar för att köra race/licens så är målet att komma runt banan så fort som möjligt. Det är skillnader rent tekniskt på de två syftena, men för utomstående ser det ju exakt likadant ut.

Jag tror att SVEMO gör sig bäst som licensierande part, dvs att man inte har några tävlingar/serier i egen regi, utan man bara besiktar banor, hojar, förare m.m. och utfärdar licenser och tillhandahåller utbildningar för licenserna.
En övervakande och sammanknytande verksamhet, helt enkelt.

Så att det blir ett enda licenssystem, som är lika för alla som vill verka på banor i Sverige, och där de inte har något egenintresse av att hålla företag/organisationer utanför.

Sedan får de som vill anordna serier eller tävlingar i serier vara föreningar eller vinstrdrivande företag bäst de vill.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En grej som behöver förändras är synsättet på verksamheten. Idag behandlar Svemo cross respektive roadracing olika trots att båda omfattas av smma lagstiftning och bedrivs på " inhägnat område" . Ett typexempel är KTM klubbens körning på Linköping där cross förare skall köpa en engångslicens medan asfaltföraren skall köra på trafikförsäkring och ha körkort. Det är ett typexempel på otydlig verksamhetsstyrning.

Det är t.ex. viktigt att man definierar gränsen mellan träning och ren trafikövning. Den gränsen är naturligtvis svår eftersom en 13 årig nybörjare på en ktm390 har samma behov av instruktion som ges i AK steg 1-3 (i något anpassad version). Man får inte glömma att den personen förväntas ta olika körkort inom dom närmaste 5 åren. Det är då viktigt att dom lär att hålla isär beteenden som lämpar sig på gata respektive bana.

Kanske inte är helt lätt att få en trafikförsäkring på en cross, Kan ju vara en bidragande orsak....
Nåväl, nu är det som det är, avgående styrelsen har tagit fram ett förslag till samarbete för bandagsarrangörer så det arbetades på de frågor som efterfrågades, men sannolikt är det inte bra det heller.



Vad gäller träningsförbudet verkar de flesta jag talat med vara helt överens att det är bra att ha det så en vecka innan, de hörs dock inte i sociala medier då de Inte är missnöjda med det och nu när regeln är förtydligad så är ju den biten klar.

Vad många verkar missuppfatta är att den stora majoriteten har detaljer de är missnöjda med men sällan samma detaljer utan det skiljer sig från personliga och maskinella förutsättningar men i det stora hela är de nöjda med att det finns en verksamhet som styrs av ett gemensamt reglemente.
De som Inte är nöjda med detta reglemente har däremot varit riktigt missnöjda och har framfört detta tydligt men de har fortfarande inte varit i majoritet.


Framåt nu då, att alla kommer bli helt nöjda finns inte så de drömmarna är bara att släppa, hur gör vi då?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men hur kan en konflikt uppstå kring regeln för träningskarens inför mästerskap? Regeln har ju funnits sedan hedenhös med enl min uppfattning god efterlevnad. Varför bråka om det nu?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men hur kan en konflikt uppstå kring regeln för träningskarens inför mästerskap? Regeln har ju funnits sedan hedenhös med enl min uppfattning god efterlevnad. Varför bråka om det nu?

En orsak är att vissa klubbar nästan har upphört med träningar i egen regi. En annan är att trackdayföretagen blir allt mer proffsiga i sina upplägg och marknadsföring.

En viktig orsak är också Prispengar hos Bike promotion
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men hur kan en konflikt uppstå kring regeln för träningskarens inför mästerskap? Regeln har ju funnits sedan hedenhös med enl min uppfattning god efterlevnad. Varför bråka om det nu?

Jag tror denna tråden mer syftar på att utmärkta bandagar inte är FIM-godkända, att man inte kan åka kraschkåpshoj på "trafikövningar" och sådant.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag kan bara tala för mig själv men är det inte för mycket fokus på att "klubbar" är bra och "bandagsarrangörer" är lifsfaliga i just denna soppan (klausulen "otillåten träning" förstår jag men den passar nästan i en egen tråd men är den viktig? Finns risken att en deltagare hyr en anläggning och stänger ute alla utom sig själv i Sverige?)?

Regeln om förbud mot privat träning innan tävling uppkom JUST av den anledningen du beskriver; förare med pengar hyrde anläggningen i veckan innan för att andra förare med mindre bankännedom inte skulle få tillträde till banan. Så, regeln uppkom av en god anledning; osportsliga förare skaffade sig fördelar pga att de hade råd med det.
Och därför tycker jag att det är en bra regel! Synd bara att den uppenbarligen var luddigt formulerad...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men hur kan en konflikt uppstå kring regeln för träningskarens inför mästerskap? Regeln har ju funnits sedan hedenhös med enl min uppfattning god efterlevnad. Varför bråka om det nu?

Jag fattar inte det heller!!! Varför uppfattade inte någon den som "luddig" 2014? Eller 2015?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag fattar inte det heller!!! Varför uppfattade inte någon den som "luddig" 2014? Eller 2015?

Det fanns ingen körning som lockade nog mycket i anslutning till sm så det kändes värt att kolla om det kunde finnas brister i reglementet så det kom aldrig på tal. . . . .
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Regeln om förbud mot privat träning innan tävling uppkom JUST av den anledningen du beskriver; förare med pengar hyrde anläggningen i veckan innan för att andra förare med mindre bankännedom inte skulle få tillträde till banan. Så, regeln uppkom av en god anledning; osportsliga förare skaffade sig fördelar pga att de hade råd med det.

Åh fan. Det finns pengar i sporten även här alltså.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Åh fan. Det finns pengar i sporten även här alltså.

Fanns, innan allt med motor blev likställt med folkmord. . . . Idag är en vanlig kommentar när man diskuterar spons, el. som det egentligen är när man inte är på absolut toppnivå bidrag, "tyvärr går det emot vår miljöprofil, hade du hållt på med friidrott eller fotboll så. . ."
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Åh fan. Det finns pengar i sporten även här alltså.

Yepp, när Supersport 600 körde med STCC fanns det förare som inför viktiga tävlingar köpte upp ALLA kvaldäck som fanns i Sverige för att VETA att ingen annan kunde köra på mjuka gummin...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top