KTM 690 tappar kylarvatten. Help me!

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Jag ska försöka förklara problemet så gott jag kan.

Jag köpte en KTM 690sm -07.
Jag märkte efter ett tag att den tryckte ur sig kylarvatten. Och det verkade komma från avluftningen från expansionskärlet. Jag misstänkte att topplockspackningen var dålig så jag lämnade in den hos en polare som skulle kika på det men han hittade inget fel, det var ingen kompression i kylsystemet.

Jaha tänkte jag och åkte ut och körde igen men nog fan tryckte den ut vatten igen så jag åkte hem och fyllde på kylaren och expansionskärlet till rätt mängd och ställde den på gatan och gjorde den varm som fan. Tog bort tanken och kylarskyddet så jag verkligen skulle se var det läkte, inte en droppe läkte ut!

Jaha.. Så då kom jag fram till att det måste komma från avluftningen till expansionskärlet när jag kör på bakhjulet. Expansionkärlet verkar ju vara utformat så att det skulle kunna läka ut ifall man kör bakhjul. Men det låter ju konstigt eftersom dom här maskinerna är väl byggda för att köras på ett hjul?

Aja jag strippade iaf upp slangen till avluftningen på ramen så att den pekade rätt upp och åkte ut å åkte. Körde kanske en mil och allt var frid och fröjd ända till jag drog upp den på bakhjulet, då spottade och fräste det från avluftningsslangen rätt på visiret! Vart jävlart sjöblöt!

Stannade av och kollade och såg att expansionskärlet var knökfullt. Än fast jag precis hade fyllt det till minimimarkeringen innan jag åkte ut.

Vad kan vara fel här? Jag fattar ingenting.. Dom här ska väl för fan gå att köra bakhjul med?
Jag slänger upp en bild på expansionskärlet.

13327452_10157081295220096_7854646799085504190_n.jpg
På bilden ser ni slangen från avluftningen, det är den jag stripade upp efter ramen.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Har du provat o lufta systemet?
Kanske förhoppningsvis så enkelt :tummenupp
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Jag bumpar tråden.

Ingen som har nån idé förutom luft i systemet?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Du har en dålig topplockspackning. Avgaserna tvingar upp vätskenivån i expansionskärlet.
Om du öppnar locket till kylaren och den inte är helt fylld men expansionskärlet är så betyder det att systemet inte är slutet. vakuum ska suga tillbaka vätskan från expansionskärlet ner i kylaren men om läcka finns så kan ej vakuum bildas.
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Du har en dålig topplockspackning. Avgaserna tvingar upp vätskenivån i expansionskärlet.
Om du öppnar locket till kylaren och den inte är helt fylld men expansionskärlet är så betyder det att systemet inte är slutet. vakuum ska suga tillbaka vätskan från expansionskärlet ner i kylaren men om läcka finns så kan ej vakuum bildas.

Tack för svar!

Ja det var ju vad jag misstänkte först. Jag med flera andra..
Men jag hade en kompis som jag har fått för mig vet vad han håller på med utesluta att det skulle vara topplockspackningen.
Det är så jäkla skumma symptom. Det blir ju bara när jag kör på bakhjulet. Jag blåvarvade den ju på gatan stillastående till den blev skållhet och då var det inga bekymmer.

Oljan ser ut som den ska. Inga bubblor eller avgaslukt från expansionskärlet.

Känns så satans drygt att måsta lämna in den på verkstad där den så ska stå hela jävla sommaren till dom får tid att titta på den..
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Paj topplockspackning med största säkerhet.
Exakt så var min gamla som jag hade för längesedan.
Den klarade lugn körning, men när man pressade på högre varv så läckte det.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Det är för övrigt hyggligt enkelt att byta själv.
Motorn lyfter man ur ramen på 20 min.
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Jag kanske får prova fixa det själv.. :) Tack för hjälpen. Ni har förmodligen rätt om topplockspackningen. Säkert bara så att det bara läöcker när man pressar den.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top