Hur mycket tappar jag i toppfart om jag går ner ett kugg fram?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Har en Ducati Hypermotard 821, är det någon som vet på ett ungefär hur mycket man tappar i toppfart om man går ner ett kugg fram?
Tror att den ska göra 220 km/h med originaldrevning.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Enligt Gearingcommander.com så har 2013+ 821'an 206 km/h i teoretisk toppfart med original drevning. En kugg ner fram sänker toppfarten till 193 km/h.

Även om det skulle skilja lite på din så har du riktvärdet där. Den sidan är bra att se hur det blir i skillnad över växlarna.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det är ju helt okej om den fortfarande går över 180 km/h.
Ja det är responsen som är roligast!:tummenupp
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Hej, har laborerat mycket med drevning på min WR250SM och mina Africa twin´s.
Enkelt räknat så är -1 fram = +3bak och tvärt om.

Det jag har kommit fram till är följande:

Om du har en sporthoj med stum dämpning och kort fjädringsväg är det hugget som stucket att välja att gå ner fram eller upp bak, samma resultat med plusset att man oftast slipper ändra längd på kedjan om man väljer att byta framdrevet.

Om det där emot gäller en hoj med lång fjädringsväg och lite mjukare dämpning så finns det stor anledning att ändra bakdrevet istället om du vill dreva "ner" = mer drag.

Om du tänker dig vinkeln på svingen, om den är någorlunda konstant och rak som på en sporthoj så påverkas inte "släpet" av kedjan med kedjeguiden som skyddar svingen. MEN! om du har fjädring lite mer likt en offrode hoj så har svingen ett större spel och hamnar ofta i vinklar där du får ett större "släp" d.v.s. anläggning av kedja mot guide/svingen. När jag gick ner fram tog det inte många veckor för kedjan att börja äta sig igenom guiden, missar man det börjar den slipa upp svingen!

Om du där emot går upp bak så kommer det att "lyfta" kedjan ett antal mm längre upp ifrån svingen än orginal= inget ökat släp. :tummenupp

Om du ska ut och toura nått på moppen så skulle jag däremot reckomendera tvärt om att om det får plats gå upp 1 kugg fram istället för ner 3 back av samma anledning.

Jag har på wr250 motarden bytt från orginal: 13/42 till 12/54 :rock mer parkeringsplatts lek än vägmaskin nu dock.

Africa twin har jag drevat "upp" p.g.a. pendlar motorväg varje dag, orginal 16/45 har nu 17/42 tycker faktiskt den går bättre såhär då man kan ligga kvar på 3/4;an längre vilket gör att det faktiskt går fortare på kurvvägar med färre växlingar med det kan vara specifikt för just affens annars väldigt tätstegade låda.

Ett varningens ord om att dreva ner och kedjespänning.
På en av mina gammla Africa twin gick jag ner 1 kugg fram och compenserade inte det ökade släpet / anläggningen med att köra mindre spänning på kedjan. Det blev dyrt och tog en hel vinter att fixa =( drevet till drivaxeln/drevaxeln sprängdes av det ökade trycket när kedjan bändes mot svingen och inte hade nog med "slack". Fick plocka ur och klyva motorn då det satt pressat från insidan :dummer

Är väldigt vaksam på hur kedjan spänner och rör sig sedan dess.

Lycka till.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Hej, har laborerat mycket med drevning på min WR250SM och mina Africa twin´s.
Enkelt räknat så är -1 fram = +3bak och tvärt om.

Det jag har kommit fram till är följande:

Om du har en sporthoj med stum dämpning och kort fjädringsväg är det hugget som stucket att välja att gå ner fram eller upp bak, samma resultat med plusset att man oftast slipper ändra längd på kedjan om man väljer att byta framdrevet.

Om det där emot gäller en hoj med lång fjädringsväg och lite mjukare dämpning så finns det stor anledning att ändra bakdrevet istället om du vill dreva "ner" = mer drag.

Om du tänker dig vinkeln på svingen, om den är någorlunda konstant och rak som på en sporthoj så påverkas inte "släpet" av kedjan med kedjeguiden som skyddar svingen. MEN! om du har fjädring lite mer likt en offrode hoj så har svingen ett större spel och hamnar ofta i vinklar där du får ett större "släp" d.v.s. anläggning av kedja mot guide/svingen. När jag gick ner fram tog det inte många veckor för kedjan att börja äta sig igenom guiden, missar man det börjar den slipa upp svingen!

Om du där emot går upp bak så kommer det att "lyfta" kedjan ett antal mm längre upp ifrån svingen än orginal= inget ökat släp. :tummenupp

Om du ska ut och toura nått på moppen så skulle jag däremot reckomendera tvärt om att om det får plats gå upp 1 kugg fram istället för ner 3 back av samma anledning.

Jag har på wr250 motarden bytt från orginal: 13/42 till 12/54 :rock mer parkeringsplatts lek än vägmaskin nu dock.

Africa twin har jag drevat "upp" p.g.a. pendlar motorväg varje dag, orginal 16/45 har nu 17/42 tycker faktiskt den går bättre såhär då man kan ligga kvar på 3/4;an längre vilket gör att det faktiskt går fortare på kurvvägar med färre växlingar med det kan vara specifikt för just affens annars väldigt tätstegade låda.

Ett varningens ord om att dreva ner och kedjespänning.
På en av mina gammla Africa twin gick jag ner 1 kugg fram och compenserade inte det ökade släpet / anläggningen med att köra mindre spänning på kedjan. Det blev dyrt och tog en hel vinter att fixa =( drevet till drivaxeln/drevaxeln sprängdes av det ökade trycket när kedjan bändes mot svingen och inte hade nog med "slack". Fick plocka ur och klyva motorn då det satt pressat från insidan :dummer

Är väldigt vaksam på hur kedjan spänner och rör sig sedan dess.

Lycka till.

Tack för svaret!:tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Enligt Gearingcommander.com så har 2013+ 821'an 206 km/h i teoretisk toppfart med original drevning. En kugg ner fram sänker toppfarten till 193 km/h.

Även om det skulle skilja lite på din så har du riktvärdet där. Den sidan är bra att se hur det blir i skillnad över växlarna.

Hmm... Då visar hastighetsmätaren fel när man ändrar drevningen alltså?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hmm... Då visar hastighetsmätaren fel när man ändrar drevningen alltså?

Beror ju var hastigheten mäts:
Triumph Sprint RS, hastigheten mäts på framhjulet, hastighetsmätaren visar rätt.
GSXR 1300 Hastigheten möts på utgående axel växellåda(tror jag?), ja då visas det fel hastighet.
Hoj där hastigheten mäts på bakhjulet, ja då visas rätt hastighet.
Men hur många visar rätt. Tillåten tolerans är 10% + 4km/h,
dvs vid hastighet 200km/h så får visaren visa allt från 200km/h till 224km/h
Därför kallas dom glädjemätare ! :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
En enkel metod att kolla toppfart:
Sätt på dig en öppen hjälm, sitt rakt upp med öppen mun och ge fullt.
När du inte kan stänga munnen är du uppe i c:a 185 blås, det borde ju räcka på en motard?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En enkel metod att kolla toppfart:
Sätt på dig en öppen hjälm, sitt rakt upp med öppen mun och ge fullt.
När du inte kan stänga munnen är du uppe i c:a 185 blås, det borde ju räcka på en motard?
Eller så har man fått en fågel i munnen
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Kuriosa
Jag tänkte utveckla lite om 1-kugg-fram=3-kugg-bak-regeln om någon är intresserad.

När man pratar drevning gäller Utväxling=Bakdrev/framdrev. Ofta är utväxlingen ungefär 3 vilket säger två saker; framdrevet har snurrat tre varv när bakdrevet snurrat ett och "en tand fram motsvarar 3 bak".

Exempel: Originaldrevning Ducati hypermotard 15 kugg fram 45 bak (enligt snabb googling)
Här gäller regeln rätt av 45/15=3. Skulle man av outgrundlig anledning vilja byta drev utan att ändra utväxlingen skulle man i enlighet med regeln kunna byta till exempelvis 48/16, 51/17, 54/18 osv

MEN om utväxlingen inte är 3 motsvarar inte 1 kugg fram 3 bak (men oftast ungefär).

Exempel: demo1 har drevat om sin wr250 från 13/42 till 12/54.

42/13=3,23 (regeln gäller alltså här som en bra uppskattning men inte exakt)

54/12=4,5
Här motsvarar en kugg fram 4,5 bak så samma utväxling fås med två kuggar ner fram och 9 bak 45/10=4,5. Går man enligt regeln ner en kugg fram och tre bak i det här exemplet får man utväxlingen 51/11=4,64 eller två fram och 6 bak 48/10=4,8
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Kuriosa
Jag tänkte utveckla lite om 1-kugg-fram=3-kugg-bak-regeln om någon är intresserad.

När man pratar drevning gäller Utväxling=Bakdrev/framdrev. Ofta är utväxlingen ungefär 3 vilket säger två saker; framdrevet har snurrat tre varv när bakdrevet snurrat ett och "en tand fram motsvarar 3 bak".

Exempel: Originaldrevning Ducati hypermotard 15 kugg fram 45 bak (enligt snabb googling)
Här gäller regeln rätt av 45/15=3. Skulle man av outgrundlig anledning vilja byta drev utan att ändra utväxlingen skulle man i enlighet med regeln kunna byta till exempelvis 48/16, 51/17, 54/18 osv

MEN om utväxlingen inte är 3 motsvarar inte 1 kugg fram 3 bak (men oftast ungefär).

Exempel: demo1 har drevat om sin wr250 från 13/42 till 12/54.

42/13=3,23 (regeln gäller alltså här som en bra uppskattning men inte exakt)

54/12=4,5
Här motsvarar en kugg fram 4,5 bak så samma utväxling fås med två kuggar ner fram och 9 bak 45/10=4,5. Går man enligt regeln ner en kugg fram och tre bak i det här exemplet får man utväxlingen 51/11=4,64 eller två fram och 6 bak 48/10=4,8

Jag förstår på ett ungefär det du skriver :)
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Det är bara att köra, har en likadan och gick ner en kugg fram direkt. Blev en jävla skillnad, även om man ofta letar efter 7ans växel. :tungan

Edit: Inga problem att komma upp i 200+ om man nu av någon konstig anledning vill det med en Hypermotard.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det är bara att köra, har en likadan och gick ner en kugg fram direkt. Blev en jävla skillnad, även om man ofta letar efter 7ans växel. :tungan

Edit: Inga problem att komma upp i 200+ om man nu av någon konstig anledning vill det med en Hypermotard.

Toppfarten är egentligen inte så viktig, sålänge man inte kapar bort 30km/h på att bara gå ner ett kugg fram så är det ju inga problem.
Den ska nu in på 100-milaservicen på Torsdag, ska fundera tills dess:)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hmm... Då visar hastighetsmätaren fel när man ändrar drevningen alltså?

Som redan skrivits så ja, på de hojar som mäter på utgående axel så blir det fel.
Värt att ha i minnet är att även tripmätaren visar fel (åtminstone på min R6:a).

Så drevar du ner så visar mätaren för mkt, och tripen kommer att visa att hojen gått längre än vad den egentligen har.

Så kör man mkt/långt med ändrad drevning så kan en SpeedoHealer vara värd pengarna. (då kan man korrigera så att mätaren visar rätt, både hastighet och fart).
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
För kedjans hållbarhet skull är det bättre att gå upp bak än ner fram, den minskade radien leder till ökade påkänningar.
Nackdelen är att du antagligen behöver köpa längre kedja
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
För kedjans hållbarhet skull är det bättre att gå upp bak än ner fram, den minskade radien leder till ökade påkänningar.
Nackdelen är att du antagligen behöver köpa längre kedja
Vad han sa!:Bugar

För varje given möjlig utväxling så ska man alltid välja den kombination som ger så stora drev som möjligt. Inom de begränsningar som hojen har förstås, annars kommer väl som vanligt någon och påpekar att de inte får rum eller nåt sånt skit... :död
Minskade påkänningar ger längre livsläng och mindre slitning på kedjesläpor/slitskydd på t.ex sving.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En fråga är... Varvar den ur högsta växel?
En nerdrevning kan göra att den till och med går fortare på högsta växel! .. för att den orkar lite till.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad han sa!:Bugar

För varje given möjlig utväxling så ska man alltid välja den kombination som ger så stora drev som möjligt. Inom de begränsningar som hojen har förstås, annars kommer väl som vanligt någon och påpekar att de inte får rum eller nåt sånt skit... :död
Minskade påkänningar ger längre livsläng och mindre slitning på kedjesläpor/slitskydd på t.ex sving.

Men snabbare acceleration med mindre drev så allt är ju inte negativt. :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top